Ultimele articole
VERONA LEGEND CARS 2018 (mai 11, 2018 7:28 pm)
BASELWORLD 2018 (aprilie 10, 2018 10:36 pm)
RETRO CLASSICS STUTTGART 2018 (aprilie 3, 2018 7:13 pm)
TECHNO CLASSICA ESSEN 2018 (aprilie 1, 2018 12:30 am)
FORD CAPRI CELEBREAZA 45 DE ANI

FORD CAPRI CELEBREAZA 45 DE ANI

17 ianuarie 2014
Comments off
456 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

In luna ianuarie, in urma cu 45 de ani, divizia Ford europeana intra in premiera pe piata coupe-urilor sportive cu modelul Capri care a devenit in scurt timp un bestseller. Succesul a fost asigurat de linia eleganta a caroseriei, gama larga de motorizari si numeroasele versiuni de echipare. In cei aproape 18 de ani de cariera au fost comercializate peste 1.9 milioane de exemplare, productia fiind structurata pe trei serii.

Dupa succesul inregistrat inca de la lansare in aprilie 1964 cu modelul Mustang, conceput si fabricat exclusiv in Statele Unite ale Americii, concernul american Ford ia decizia proiectarii pentru piata europeana a unui model coupe sport prin intermediul filialelor sale europene din  Marea Britanie si Germania.

Proiectul a demarat in doua parte a anului 1964 sub denumirea Colt si asigura concernului Ford intrarea pe un segment de piata abordat in premiera de acesta pe piata europeana, acela al coupe-urilor sportive, dominat pana atunci de elegantele coupe-uri ale marcilor italiene. Solutia tehnica aplicata modelului american Mustang care imprumuta platforma mecanica a modelului de clasa medie Falcon a fost aplicata de concernul Ford si in cazul modelului coupe sport european care avea ca baza platforma modelului britanic de clasa medie Cortina.

Un prim prototip a fost finalizat in iulie 1965 iar in aprilie 1966 a fost realizat un al doilea prototip. Catre sfarsitul anului 1966 au fost aduse unele modificari la exterior si la partea mecanica la acest din urma prototip, cu care au demarat primele teste dinamice si de anduranta. Modelul pentru productia de serie a fost finalizat la primavara anului 1968 si a fost denumit Capri, dupa numele unei insule situata in Marea Tireniana in vecinatatea Italiei si care este recunoscuta pentru resedintele si hotelurile de lux.

Productia noului Ford Capri a demarat in noiembrie 1968 in cinci fabrici europene: Dagenham si Halewood (Marea Britanie), Saarlouis si Koln (Germania) si Genk (Belgia) in timp ce lasarea oficiala a avut loc cu ocazia Salonului Auto de la Bruxelles din ianuarie 1969.

Inca de la debut, Ford-ul Capri a fost foarte bine primit de catre presa de specialitate si public, acestia apreciind in primul rand linia eleganta si sportiva a caroseriei inspirata din cea a modelului american Mustang Fastback avand capota compatimentului motor lunga, consola spate scurta precum si cele doua fante de aer ornamentale pozitionate pe aripile din spate. Nu in ultimul rand, pretul care era unul accesibil fiind de 6993 marci germane pentru versiunea de baza.

Gama de motorizari cuprindea numai putin de 7 propulsoare: V4 avand capacitati de 1.3;1.5; 1.7L si V6 de 2L care echipau versiunile fabricate in Germania si Belgia si cu 4 cilindri in linie avand capacitati de 1.3;1.6L si V4 de 2L ce echipau versiunile fabricate in Marea Britanie.

Conceput dupa solutia clasica cu motor amplasat frontal longitudinal si transmisie pe rotile posterioare, Ford-ul Capri era oferit in standard cu o cutie de viteze manuala cu 4 trepte sincronizate iar optional pentru motorizarile cu capacitati mai mari, o cutie automata cu 3 trepte. Suspensia fata era cu roti independente prevazuta cu jambe elastice, leviere transversale si arcuri eleicoidale iar cea spate cu axa rigida si arcuri lamelare. Sistemul de franare era servoasistat fiind prevazut cu discuri pe puntea fata si tamburi pe cea din spate.

Succesul comercial inregistrat a fost impresionant inca de la debut, pana la sfarsitul anului 1969 fiind comercializate 240.000 exemplare. Acest succes a fost asigurat de look-ul sportiv foarte reusit, habitaclul spatios pentru 4 persoane, gama larga de motorizari, numeroasele versiuni de echipare: standard, L, XL, GT, XLR si nu in ultimul rand sloganul publicitar care a insotit in primii ani de cariera modelul: „Capri, masina pe care ti-ai promis-o mereu”. Printre dotarile optionale oferite pe Ford-ul Capri merita mentionate: acoperisul din imitatie de piele (vinil), centurile retractabile, jantele din aliaj, radioul si proiectoarele pentru ceata.

In mai 1969 este lansata o noua versiune denumita 2300 GT si echipata cu un motor V6 de 2.3L(108CP) care permitea o viteza maxima de 185 km/h si o acc. 0-100 km/h in 10.5 sec. Aceasta dispunea de un echipament de dotari suplimentar. In acelasi an, in luna septembrie este comercializata pe piata britanica o noua versiune „varf de gama” denumita 3000 GT si dotata cu un motor V6 Essex de 3L(138CP). Performante: viteza maxima de 195 km/h si acc. 0-100 km/h in 8.8 sec. Capri 3000 GT se diferentia la exterior prin noua grila fata cu 4 faruri si dispunea de dotari suplimentare. Tot in 1969, Ford-ului Capri este exportat in Australia si Noua Zeenlanda, acesta fiind echipat exclusiv cu motorul de 1.6L, ulterior acesta fiind inlocuit cu unul de 2L.

In aprilie 1970 demareaza exportul Ford-ului Capri in Statele Unite ale Americii sub denumirea de Mercury Capri si in Africa de Sud. In acelasi an este lansata pe piata europeana versiunea luxoasa 2600 GT echipata cu un motor V6 de 2.6L(125 CP) si care dispunea de dotari specifice.

In decembrie 1970 este lansata versiunea sportiva: RS 2600 echipata cu un motor V6 de 2.6L (150CP) alimentat cu ajutorul injectiei mecanice de benzina. Performante: viteza maxima 205 km/h, acceleratie 0-100 km/h in 7.7 sec. Pentru RS 2600 suspensia si cutia de viteze au fost modificate, structura a fost usurata iar sistemul de franare a fost prevazut cu discuri, cele din fata fiind ventilate. Elementele distictive la exterior erau: grila frontala prevazuta cu faruri duble, jantele din aliaj cu design sportiv si vopseaua bicolora iar la interior: scaunele fata sport si volanul sport cu 3 brate. In octombrie acelasi an este lansata o serie limitata Capri Crayford in Marea Britanie care dispunea de caroserie cabriolet. In acelasi an pilotul Dieter Glemser castiga campionatul European Touring Car la volanul unui Ford Capri RS 2600 de grupa 2, performanta obtinuta si in 1972 de catre pilotul Jochen Mass.

In septembrie 1972, Ford-ul Capri a beneficiat de un prim facelift. La exterior au fost introduse noi faruri rectangulare si blocuri optice de mari dimensiuni in timp ce la interior plansa de bord a fost usor restilizata iar scaunele de conceptie noua. Tot acum au fost oferite noi dotari suplimentare. Suspensia a fost complet revizuita fiind dotata cu bare antiruliu iar motorizarile cu 4 cilindri in linie de 1.3 si 1.6L au fost inlocuite cu cele V4 de 1.3;1.5 si 1.7L in timp ce versiunea 3000 GT-GXL a inceput sa fie comercializata si pe piata europeana.

Pe data de 29 august 1973 a fost fabricat exemplarul cu numarul 1milion al Ford-ului Capri, acesta fiind un exemplar din versiunea RS 2600. In decembrie acelasi an este prezentata o noua versiune sportiva denumita RS 3100 fabricata in serie limitata de 250 de exemplare si care inlocuia in gama versiunea RS 2600. Aceasta era echipata cu un motor V6 de 3.1L(148CP) si beneficia la exterior de spoilere fata-spate de mari dimensiuni, jante sport din aliaj si de o grila frontala cu 4 faruri.

In februarie 1974 este lansata o noua generatie a Ford-ului Capri cunoscuta ca si Capri II si care a beneficiat de o caroserie complet redesenata la exterior si interior acum aceasta dispunand si de un hayon, devenind tip hachback modelul fiind unul practic si util nu doar sportiv. Gama de motorizari cuprindea 5 propulsoare: cu 4 cilindri in linie de 1.3;1.6 si 2L precum si V6 de 2.3 si 3L.Toate versiunile au fost echipate acum cu sistem de franare prevazut cu discuri de dimensiuni mai mari la puntea fata si alternator iar o cutie de viteze manuala cu 5 trepte a fost oferita pentru motorizarile mai puternice, optional fiind propusa una automata in 3 trepte. Pentru sporirea confortului au fost introduse noi dotari standard sau optional in functie de versiune.Tot acum a fost introdusa in premiera si versiunea de echipare luxoasa Ghia.

La Salonul Auto de la Geneva din 1976 este prezentata varianta cu facelift al lui Capi II si versiunea speciala JPS (John Player Special) fabricata in serie limitata si echipata cu motore de 1.6 si 2.3L.

In mai 1976 este lansata o noua motorizare V6 de 2L iar versiunea 3.0 GT este inlocuita cu una noua numita 3.0 S. Tot in acelasi an in octombrie este sistata productia modelului Capri in Marea Britanie productia acestuia continuand in Germania si Belgia iar un an mai tarziu este stopata si comrcializarea in Statele Unite dupa ce au fost comercializate 513.500 de exemplare intre anii 1970-1977.

In martie 1978 are loc lansarea celei de a III-a generatie Ford Capri. Acesta a beneficiat de unele restilizari la exterior si interior in timp ce partea mecanica a fost complet revizuita. Ford-ul Capri III a fost studiat inclusiv din punct de vedere aerodinamic, coeficientul aerodinamic CX avand acum valoarea de 0.40 fata de 0.43 cat masura la generatia precedenta. Gama de motorizari cuprindea 5 propulsoare avand 4 cilindri in linie de 1.3 si 1.6L sau V6 de 2; 2.3 si 3L. Au fost oferite noi versiuni de echipare iar ca dotari optionale: geamuri actionate electric, inchidere centralizata, scaune sport, servodirectie, stergatoare pentru faruri.

In ianuarie 1981 a fost lansata o noua motorizare cu 4 cilindri in linie de 2L care a inlocuit in gama propulsorul V6 de 2L.La Salonul Auto de la Geneva din acelasi an a fost prezentata o noua versiune 2.8I echipata cu un motor de 2.8L(160CP) alimentat cu ajutorul injectiei electronice de benzina si care permitea o viteza maxima de 210 km/h si o acc. 0-100 km/h in 8 sec.

In aprilie 1982 este prezentata o noua versiune sportiva 2.8 Turbo produsa in serie limitata de 200 exemplare si al carui motor dezvolta 188CP permitand o viteza maxima de 220 km/h si o acc. de la 0 la 100 km/h in 8 sec. Aceata noua versiune se diferentia la exterior prin spoilerle fata-spate de mari dimensiuni si jantele sport din aliaj si era oferita in standard cu o cutie de viteze in 5 trepte si un diferential autoblocabil spate. In octombrie acelasi an este lansata in Marea Britanie versiunea Tickford Capri echipata cu motorul de 2.8L turbo (205CP) si dotata cu un kit aerodinamic complet. In acest caz suspensia a fost complet modificata iar sistemul de franare a fost prevazut cu discuri ventilate la ambele punti. Ca dotare a fost prevazut si un diferential autoblocabil spate. Performante: viteza maxima 225km/h, acc. 0-100km/h in 6.6 sec.

In ianuarie 1983 este oferita in standard cutia de viteze manuala cu 5 trepte pentru motorizarile de 2; 2.3 si 2.8L.

In noiembrie 1984 este sistata comercializarea pe piata europeana a modelului Capri,acesta continuand sa fie comercializat in Marea Britanie cu motorizarile de 1.6; 2 si 2.8L.

Pe data de 19 decembrie 1986 a fost fabricat ultimul exemplar Ford Capri dupa o cariera de succes de 17 ani(1969-1986) timp in care au fost fabricate numai putin de 1.900.678 exemplare.

Text : Auto Retro Passion
Foto : Ford, arhiva

 

Comments are closed.