Ultimele articole

ALFA ROMEO GIULIA SPRINT GT- 50 DE ANI DE LA LANSARE

29 decembrie 2013
Comments off
488 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


Dupa ce a inregistrat un important succes comercial cu modelul Giulieta Sprint (1954-1965 : 27.142 exemplare) dar si numeroase succese in competitiile sportive din anii ’50-’60 , la inceputul anilor ’60 conducerea de atunci a firmei italiene Alfa Romeo, a luat decizia dezvoltarii unui nou model sport pentru a continua aceasta traditie.

Proiectul noului model sport a fost denumit intern 105/115. Ca baza tehnica, a fost aleasa platforma modelului de succes Giulia berlina lansat in 1962 in timp ce pentru design a fost aleasa firma carosierului torinez Bertone.

Lansarea oficiala a noului model denumit Giulia Sprint GT a avut loc la Salonul Auto de la Frankfurt din 1963 in timp ce productia a demarat in toamna aceluiasi an la noua fabrica din Arese din apropierea orasului Milano. Inca de la lansare, Alfa Giulia Sprint GT s-a bucurat de un mare succes din partea presei de specialitate si a vizitatorilor. Acestia au apreciat in special design-ul elegant cu un pronuntat caracter sportiv si usor agresiv creat de Giorgetto Giugiaro, performantele de exceptie si comportamentul sigur si sportiv.

Mult mai compacta, multumita ampatamentului usor redus, avand aripi integrate in caroserie, tip cheson, Giulia Sprint GT oferea la interior 2+2 locuri. Plansa de bord furniruita, barele si ornamentele pragurilor din inox precum si tapiteria din piele imbina placut tenta sportiva cu luxul. Motorul oferit era unul cu 4 cilindri in linie de 1.6 L avand blocul motor din aluminiu, preluat de la modelul Giulia TI. Acesta avea distributie cu doua axe cu came in chiulasa si era alimentat cu ajutorul a doua carburatoare dublu corp Weber. Puterea maxima dezvoltata era de 106 CP la 6000 rpm si permitea obtinerea unor performante exceptionale pentru acea perioada: viteza maxima 182 km/h, acc. 0-100 km in 8.9 sec.

Transmisia se realiza pe rotile din spate si era asigurata de o cutie de viteze manuala in 5 trepte. Suspensia fata era cu roti independente, brate transversale duble supapuse, bara anti-ruliu si arcuri elicoidale in timp ce suspensia spate era prevazuta cu axa rigida, brate longitudinale si arcuri elicoidale. Sistemul de franare era cu dublu circuit, servoasistat fiind prevazut cu discuri. Dimensiunile automobilului sunt Lxlxh: 4.080×1.580×1.328m, greutatea fiind de 1020 kg.

Pana in anul 1966 au fost fabricate 22.671 de exemplare, pretul de baza in anul lansarii fiind de 2.195.000 de lire italiene.

In 1965 cu ocazia Salonului Auto de la Geneva este lansata varianta cu caroserie cabrio. In acest caz modelul purtand denumirea Giulia Sprint GTC fiind realizat si construit de carosierul italian Touring in doar 1008 exemplare pana in 1966.

La Salonul Auto de la Amsterdam din 1965 este lansata varianta sportiva Giulia Sprint GTA (Gran Turismo Alleggerita) dezvoltata de divizia sport Autodelta in special pentru competitii. Dispunea de o caroserie realizata din materiale usoare precum aluminiu sau fibra de sticla si a fost oferita in diverse versiuni, cele mai cunoscute fiind: GTA 1300 Junior, GTAm sau GTA SA. Motoarele disponibile aveau capacitati de 1.3; 1.6 si 2L aspirate sau turbo care dezvoltau puteri cuprinse intre 115 – 250CP si permiteau viteze maxime de 220-240 km/h. La volanul Giuliei Sprint GTA au fost obtinute numeroase victorii(peste 200 doar in 1966) in Europa,  SUA si America de sud, cele mai importante fiind European Touring Car Championship  editiile din 1966, 1967, 1968, 1970 si 1971 cu piloti ca Andreea De Adamich, Spartaco Dini sau Ignazio Giunti precum si Trans AM Championships din SUA. Au fost construite 493 de exemplare din varianta GTA plus 492 exemplare din varianta GTA 1300 Junior.

La Salonul Auto de la Geneva din1966 este lansata o noua versiune denumita Giulia Sprint GT Veloce care inlocuia in gama Giulia Sprint GT. Aceasta se diferentia prin grila frontala cu 6 bare orizontale cromate, volanul cu un nou design, plansa de bord usor revizuita si scaunele cu un nou design. Multumita noului tip de carburatoare Weber, motorul noii versiuni dezvolta in plus 3 CP permitind o viteza maxima de 187 km/h. Intre anii 1966-1968 au fost fabricate 14.240 de unitati.

Tot in 1966 este lansat GT 1300 Junior – o varianta mai accesbila a Giuliei GT Sprint, aceasta beneficiind de un motor de 1.3L(90CP), la exterior de o grila frontala cu design simplificat iar la interior de o plansa de bord si volan cu design specific. Performante: viteza maxima 173 km/h, acc. 0-100 km/h in 12.9 sec.

In 1967 este lansata varianta 1750 GT Veloce. Alfa 1750 GT Veloce beneficia de o parte frontala restlizata, o plansa de bord reinnoita si de scaune reproiectate. Motorul oferit era cu 4 cilindri de 1.75L, avand distributie cu doua axe cu came in chiulasa si doua supape pe cilindru si alimentare cu doua carburator dublu corp Weber. Puterea maxima dezvoltata era de 122 CP si permitea o viteza maxima de 190 km/h. Transmisia era asigurata de o cutie de viteze manuala cu 5 trepte. Deasemenea au fost introduse jantele de 14 toli si ambreiajul cu comanda hidraulica.

La Salonul Auto de la Torino din 1969 sunt lansate 1750 GT Veloce a doua serie si GT Junior Zagato. Prima dispunea de mici restilizari la exterior si interior, de de dotari suplimentare pentru imbunatatirea sigurantei si confortului in timp ce versiunile exportate in SUA beneficiau in premiera pentru constructorul italian de motoare alimentate cu injectie mecanica Spica. In perioada 1967 – 1972 au fost fabricate 44.289 exemplare de 1750 GT Veloce.  A doua reprezenta o versiune mai sportiva al lui Alfa GT Junior si dispunea de o caroserie din aluminiu cu doua usi plus hayon avand doua locuri si un design elegant, usor agresiv atent studiat din punct de vedere aerodinamic realizat de carosierul Zagato. Motorizarile diponibile pentru GT Junior Zagato erau de 1.3 si 1.6L. Intre anii 1969-1975 au fost construite 1.519 exemplare. Tot in 1969, Giulia GT 1300 Junior a beneficiat de unele imbunatatiri la partea mecanica si de o plansa de bord redesenata.

Cu ocazia Salonului Auto de la Torino din 1970 este lansata a doua serie a variantei GT 1300 Junior care a beneficiat de o parte frontala restilizata si de un interior redesenat. Precedenta varianta fiind cunoscuta si sub denumirea Scalino.

In 1971 este lansata varianta 2000 GT Veloce care inlocuia in gama pe 1750 GT Veloce. Aceasta se deosebea la exterior prin partea frontala usor restilizata, blocurile optice posterioare de mari dimensiuni iar la interior prin plansa de bord cu design mai complex precum si printr-un echipament de dotari suplimentar. Motorul disponibil era unul cu 4 cilindri avand capacitatea de 2L, distributia cu doua axe cu came in chiulasa si doua supape pe cilindru iar alimentarea cu doua carburatore dublu corp Dell’Orto sau Solex iar pentru versiunile exportate in SUA cu injectie mecanica Spica. Puterea maxima dezvoltata era de 130 CP si permitea atingerea unei viteze maxime de 200 km/h in timp ce acceleratia de la 0-100 km/h era posibila  8.7 sec. In standard era oferita o cutie manuala cu 5 trepte iar optional era propusa o cutie automata cu 3 trepte. Printre dotarile oferite optional se numarau: aer conditionat, tapiterie piele, diferential autoblocabil, jante din aluminiu. Intre anii 1971-1977 au fost fabricate 37.459 exemplare.

In 1972 modelul GT Junior a beneficiat de un usor facelift inspirat din cel al variantei 2000 GT Veloce si a fost disponibil inclusiv cu un motor de 1.6L (106 CP).

In 1976 este stopata productia modelului Alfa Romeo GT Junior, fabricat in 105.494 exemplare.

Text: Auto Retro Passion
Foto: Alfa Romeo; Arhiva

Comments are closed.

November 18, 2018