Ultimele articole
ABS IMPLINESTE 40 DE ANI (septembrie 13, 2018 11:19 pm)
PEBBLE BEACH CONCOURS D’ELEGANCE 2018 (august 30, 2018 9:00 pm)
MAMAIA CLASSIC SHOW 2018 (august 28, 2018 5:45 pm)
ASTON MARTIN DB5 AL LUI JAMES BOND REVINE (august 25, 2018 1:46 pm)

CONCORSO D’ELEGANZA VILLA D’ESTE 2018

2 iunie 2018
Comments off
482 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

Între 25 și 27 mai s-a desfășurat o nouă ediție a evenimentului “Concorso d’Eleganza Villa d’Este” care reprezintă un concurs de eleganță dedicat celor mai elegante automobile și motociclete istorice din lume și care se desfășoară la Villa d’Este și Villa Erba din stațiunea Cernobbio de pe malul lacului Como situată în nordul Italiei. Echipa noastră a fost prezentă la acest eveniment și de la care veți putea citi în cele ce urmează impresiile noastre de la fața locului.

Concursul italian, primul ca mărime și importanță din Europa, are o tradiție îndelungată, prima ediție având loc în anul 1929. Pe malul lacului Como, acesta reunește anual sute de pasionați auto-moto și vizitatori din toată lumea. Ediția din acest an care a reunit vehiculele istorice de colecție din 15 țări diferite s-a desfășurat sub motto-ul ː ″Hollywood On The Lake″, fiind inspirat din cinematografia de ieri și de azi, iar rolulurile principale, de această dată erau interpretate de automobilele care au intrat în istoria cinematografiei și cu ajutorul cărora au fost create adevărate vedete de film fără vârstă precum: agentul secret 007 – James Bond, misiunea ″ Mission Impossible″ sau ingeniosul umorist Mister Bean.

 După desfășurarea a 20 de ediții și o pauză de 50 de ani, concursul de eleganță italian a fost reluat în mod constant din anul 1999 având parteneri tradiţionali pe producătorul auto-moto german BMW și Federația Internațională de Vehicule Istorice (FIVA) . Ediția din acest an a reunit un număr de 51 automobile clasice foarte rare cu anul de fabricație cuprins între 1909 și 1971, clasificate pe 8 clase diferite, patru concept car-uri realizate în anul 2018, precum și un număr de 30 motociclete clasice foarte rare fabricate în perioada 1907-1969 majoritatea aparținând unor muzee sau diviziei BMW Classic Group și clasificate pe 5 clase diferite plus 5 prototipuri, cel mai recent fiind BMW Concept 9Cento din 2018. Noutatea absolută de la această ediție a reprezentat-o clasa auto H intitulată ″When Sex Was Safe and Racing Was Dangerous in Formula 1! ″ dedicată monoposturilor de Formula 1 cu un număr de 7 exemplare printre care merită amintite: un galonat Maserati 250F din 1954 și revoluționarul Tyrrell P34 din 1977 echipat cu 6 roți.

 La această ediţie, am consemnat o nouă prezență (a treia consecutivă) a cunoscutului fost mare tenisman, actualmente om de afaceri și colecționar auto, Ion Țiriac. Dl. Țiriac a concurat la clasa B denumită – ″From Manhattan to Mayfair: The Golden Age of Motoring Opulence″ cu un fascinant exemplar de Mercedes 540 K Cabriolet A model 1937. Dezvoltat ca o alternativă la prestigioasele modele europene cu performanțe ridicate din acea perioadă precum: Alfa Romeo 8C 2900, Bentley 3½ Litre sau Lancia Astura , modelul Mercedes a intrat rapid în preferințele publicului datorită liniei elegante a caroseriei, finisărilor luxoase, performanțelor ridicate dar și numeroaselor variante de caroserie, Jack Warner fondatorul Warner Brothers Studios sau prințul Bernhard al Olandei fiind doar două dintre VIP-urile care au achiziționat acest model în varianta de caroserie cabriolet. Modelul avea echipat un motor cu 8 cilindri în linie de 5.4L care dezvoltă 115CP în varianta aspirată și 180CP supraalimentată cu compresor Rooots. Asociat cu o cutie de viteze manuală cu 4 sau 5 trepte, modelul german permitea în funcție de variantă o viteză maximă de 140 sau 170 km/h. Exemplarul care face parte din Țiriac Collection este unul din cele doar 83 exemplare asamblate cu caroserie cabrio din seria A și a avut ca proprietar anterior pe fostul patron al Formulei 1 – Bernie Ecclestone care l-a achiziționat în urma unei licitații de la Monaco în mai 2000.

Am avut deosebita plăcere, să-l revăd pe cunoscutul colecționar italian Corrado Lopresto aici în calitate de participant la acest eveniment cu un excelent conservat și foarte rar model italian Scat 25/35 HP Landaulet – Limousine din 1913 și cu care am schimbat câteva impresii despre concursul de eleganță italian, totodată mărturisindu-mi despre trecutul istoric complet al automobilului cu care concurează în acest an aflând că acesta s-a aflat expus peste 40 de ani într-un muzeu din Roma și că la achiziționat de la familia moștenitoare în ultimul moment, spunându-mi că în afară de motor care a fost demontat de curând pentru a fi curățat, acest automobil nu a mai suferit alte intervenții fiind unul complet original.

Sâmbătă 26 mai, la orele dimineții, juriul concursului care este compus din 12 experţi și care îl are preşedinte pe Lorenzo Ramaciotti, fost director de design al grupuuil Fiat – Chrysler, a analizat cu atenție vehiculele istorice aflate în competiție și au avut  în vedere condițiile, originalitatea, starea și calitatea restaurări. Din componența juriului de la această ediție, au făcut parte printre alțiiː Patrick Le Quement (fost director design Renault), Mario Theissen (Ex- team manager BMW Formula 1), Derek John Hill (fiul lui Phil Hill, campion mondial de Formula 1 în 1961), Guy Berryman Ruper (basistului formației Coldplay și un pasionat de vehicule istorice) și Yasmin Le Bon (fost model, soția lui Simon Le Bon – lider al Duran Duran și cunoscătoare în domeniul auto-moto clasic).

Duminică 27 mai la orele serii, juriul concursului a desemnat ″Best of Show″  la ediţia din 2018 la Concorso d’Eleganza Villa d’Este un Ferrari 335 Sport Spider Scaglietti din 1958, una dintre cele mai rare și mai exotice modele construite vreodată la Maranello. Acest valoros exemplar a fost achiziționat acum patru ani în urma unei licitații la Seattle (SUA) de către actualul propritar austriacul Andreas Möhringer fiind ultimul dintre cele doar patru exemplare construite între anii 1957 și 1958. Datorită exclusivității sale, cu doi ani în urmă în cadrul unei licitații care s-a desfășurat la Salonul Retromobile Paris, un exemplar similar a fost adjudecat pentru o cifră de peste 32 de milioane de euro. Nu a fost chiar o surpriză faptul că, Ferrari 335 Spider Scaglietti a fost unul dintre cele mai admirate automobile chiar de la începutul concursului italian de pe malul lacului Como. Comparativ cu celelalte 3 exemplare, acest ultim exemplar din seria de 4, beneficiază de un motor V12 de 4.023 cmc cu o putere majorată la 430CP față de cei ″doar″ 390CP furnizați de varianta de bază precum și de un rezervor de combustibil de asemenea majorat la 192 litri. Mulțumită și unei greutăți de doar 885 kg, motorul care este asociat cu o cutie de viteze manuală în 4 trepte permite o viteză maximă de peste 300 km/h.

Dezvoltat special pentru a concura în cursele cele mai importante din acea perioadă, acest model benrficia de o caroserie de tip barchetta realizată de Scaglietti în timp ce motorul său V12 în varianta de 3.8L (360CP) își făcea debutul în competiții în cursa de aduranță de 12 ore de la Sebring (SUA) pe modelul 315S pilotat de echipajul Peter Collins – Maurice Trintignant care la sfârșitul cursei au ocupat locul 6. În acea perioadă la Maranello se lucra din greu pentru ca motorizările V12 să dezvolte puteri cât mai mari cu toate că una dintre variantele motorului V12 care echipa modelul MM Sport 290 câștiga cursa Mille Miglia din 1956 cu Eugenio Castelotti iar altă variantă montată pe modelul  315 S obținea locul al doilea la Mille Miglia în anul următor cu Wolfgang von Trips.

Debutul în competiții a modelului 335 Scaglietti are loc în cursa de la Mille Miglia din 1957 unde în prima jumătate a cursei a fost obținut un succes răsunător cu echipajul Peter Collins – Louis Klemantaski capabil să dea un ritm frenetic în cursă, de neconceput pentru adversari. Performanța lor, cu trecerea de la Siena după 6h 47 minute și 48 secunde cu o medie de aproape 162 km/h, promitea să bată recordul mediu orar stabilit cu doi ani în urmă de Stirling Moss la volanul unui Mercedes-Benz 300 SLR. Însă, visul lui Ferrari de a doborâ acest record a fost spulberat datorită problemelor survenite la transmisie în apropiere de Parma iar echipajul Collins – Klemantaski a fost nevoit să abandoneze.

Celălalt exemplar care a luat startul în acea cursă a fost condus de marchizul Alfonso de Portago și Edmund Nelson, fiind în mod constant printre primii până cu câțiva zeci de kilometri înainte de finalul cursei, când în urma exploziei unui pneu, a părăsit partea carosabilă rostogolindu-se în  mulțimea de spectatori care asistau la cursă de pe marginea drumului. În urma accidentului, cei doi piloți împreună cu nouă spectatori și-au pierdut viața. Considerat un accident dramatic, acesta a dus practic la sfârșitul cursei Mille Miglia ca o cursă de viteză. După sfârșitul tragic al acelei cursei, modelul 335 S a concurat cu succes în alte curse obținând unele victorii și clasări pe podium care au contribuit la obținerea unui alt titlu mondial la constructori pentru Ferrari.

Sâmbătă 26 mai, un spectaculos Alfa Romeo 33/2 Stradale din 1968 creat de designer-ul Franco Scaglione și care aparține elvețianului Albert Spiess a câștigat trofeul ″Coppa d’Oro Villa d’Este″ fiind primul premiu al concursului obținut prin referendum din rândul vizitatorilor.

Asemenea unui mit, super car-ul italian Alfa Romeo a impresionat vizitatorii din Cernobbio, acesta fiind construit în doar 18 unități, dintre care 5 au fost realizate de carosieri faimoși având stiluri unice. Faptul că experții au discutat despre numărul exact de exemplare construite, timp de decenii, ajută la cultivarea farmecului său veșnic și asta dacă ar fi fost vreodată necesar.

Alfa Romeo 33/2 Stradale dispune de o parte mecanică derivată din cea a modelelor de competitie ale constructorului milanez cat și de solutii tehnice avansate,unele aplicate în premieră precum: caroserie realizată cu tehnologie folosită în aeronautică, șasiu tubular realizat din aliaje, bloc motor realizat din aluminiu și magnaziu, distributie cu 4 axe cu came în chiulasă, aprindere cu două buji pe cilindru, alimentare cu injectie mecanica SPICA, cutie de viteze manuală cu 6 trepte sau portiere cu deschidere pe verticală. Caroseria modelului era de tip berlinetta cu două locuri realizată de carosierul Marazzi iar motorul era un V8 amplasat central, cu cilindreea de 1.995 cmc si dezvolta 230CP. La momentul lansării, super car-ul italian era cel mai rapid automobil de stradă cu o accelerație de la 0 la 100 km/h în doar 5.6 secunde în timp ce viteza maximă se cifra la 260 km/h.

Din cele opt clase, cinci se referă la întreaga istorie a automobilului, de la modelele de competiție și de lux din perioada de dinainte de cel de al doilea război mondial până la modelele sport postbelice magnifice. În plus, în acest an au fost incluse trei categorii speciale: clasa rezervată automobileleor cunoscute pentru celebrele producții de la Hollywood, clasa de Formula 1 cu monoposturile care au făcut istorie și clasa formată din modele extrem de rare aflate în stare de conservare.

La prima clasă, A și care a fost intitulată ″The Titans: Dirt, Dust an Dange″, câștigătorul a fost un rar Bugatti Type 59 din 1934, acesta fiind unul dintre cele doar 8 exemplare existente în lume. Exemplarul câștigător aparține faimosului designer Marc Newson, care a participat la ediția din 2018 a cursei Mille Miglia la volanul unui Ferrari. La aceeași clasă mențiunea de onoare a mers la un ultra performant Alfa Romeo 8C 2300 Monza Zagato care aparține unui colecționar din Marea Britanie.

Câștigătorul de la clasa B, denumită ″From Manhattan to Mayfair: The Golden Age of Motoring Opulence″, a fost un ultra luxos Rolls Royce Phantom model 1929 cu caroserie Brewster & Co. placat cu finisări de aur de 18 carate și care aparține unui colecționar francez, în timp ce mențiunea a fost obținută de un opulent Cadillac V-16 Fleetwood Roadster din 1930 care face parte din colecția unui american. La aceeași clasă, premiul oferit de ACI Storico a fost atribuit unui exclusiv Bentley 4.5 L Grand Prix Dual Cowl Torpedo Jarvis & Sons din 1928, care a parcurs cea mai mare distanță pe roți până la acest concurs (din Elveția).

La clasa C, denumită ″Shaped by the Wind: Grandes Routières of the Art Deco Era″ a câștigat o elegantă și impresionantă(lungime 5.40m) Lancia Astura Convertibile Pininfarina Seria III model 1936 complet conservată aflată în colecția unui elvețian,în timp ce mențiunea specială a fost obținută de un elegant Bugatti 57 Atalante din 1937 considerat ultimul model de succes comercial al constructorului francez și care face parte din colecția unui luxemburghez.

În clasa D, care a fost denumită ″New World, New Ideas: The Story of Gran Turismo″, premiul l-a obținut un fascinant Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Pininfarina fabricat în 1960 și care aparține lui David MacNeil, unul dintre mari colecționari americani ai generației actuale în timp ce mențiunea de onoare a fost câștigată tot de un model Ferrari, cu un exclusiv 212 Export Vignale Cabriolet din 1951, care a avut ca prim proprietar pe ambasadorul portughez în Franța din același an. La aceeași clasă, după ce a fost îndelung ovaționat de public, Alfa Romeo 33 Stradale câștigător al ″Coppa d’Oro Villa d’Este″ a obținut și trofeul BMW Group Italia din cadrul Concorsso d’Elegance Villa d’Este.

Câștigător la clasa E, denumită ″Speed Meets Style: The Flowering of the Sports and the Racing Car″ a fost exclusivul Ferrari 335 Sport Spider Scaglietti din 1958 câștigător și al trofeului “Best of Show 2018” în timp ce mențiunea de onoare a fost câștigată de un performant Porsche Carrera GTS fabricat în 1964 al unui colecționar german.

Clasa F, intitulată ″80 Years of Automotive Archeology a fost adjutecată de un exclusiv  Scat 25/35 HP Landaulet – Limousine din 1913 care aparține colecționarului italian Corrado Lopresto în timp ce un Lamborghini  Miura P400 SV model 1971 aflat in posesia unui colecționar american a obținut mențiunea specială.

Fascinantul Aston Martin DB5 model 1964 echipat cu numeroase gadget-uri protagonist în filmul Goldfinger cu James Bond, a câștigat clasa G denumită  ″Hollywood On The Lake – Stars of the Silver Screen ″ iar mențiunea de onoare a mers la spectaculosul prototip Lancia Stratos Zero din 1970 protagonist în “Moon Walker” al lui Michael Jackson.

Și în sfârșit clasa H, rezervată monoposturilor de Formula 1 și denumită ″When Sex Was Safe and Racing Was Dangerous in Formula 1!, premiul a fost adjudecat de un McLaren MP4 / 2B din 1985 pe care a concurat în acel sezon pilotul Alain Prost și care aparține acum fostului pilot de F1 austriac Gerhard Berger în timp ce mențiunea onorifică a fost obținută de un Maserati 250F Fantuzzi din 1954 din colecția unui spaniol.

Trofeul BMW Group dedicat motocicletelor istorice (primul premiu acordat de juriul pentru Best of Show) a fost acordat duminică 27 mai la orele prânzului prototipului  Moto Major având motor cu un cilindru și 347 cmc care aparține muzeul german Deutsches Zweirad und NSU. Proiectată de inginerul Salvatore Mallorca din Torino, motocicleta a trezit interesul producătorului italian de pneuri Pirelli, care a prezentat prototipul la târgul de primăvară din Milano în 1948 dar fără sa fie introdus în producția de serie. Mențiunea onorabilă de la această categorie, a fost acordată de juriu, modelului Indian Twin-Cylinder din 1907 având un motor cu 2 cilindri și deținut de colecționarul Frank Grahl din Germania iar trofeul Villa Erba decernat în urma votului publicului a fost obținut de un  Brough Superior SS80 cu ataș realizat în Marea Britanie în 1939 și care aparține elevețianului Daniel Kessler.

La categoria ″Concept Cars and Prototypes″ premiul acordat în urma referndumului publicului la Villa Erba a fost obținut de spectaculosul Ferrari SP38. Prezentat în premieră la ediția din 2018 a Salonului Auto de la Geneva, acesta a fost realizat pe baza modelului 488 și beneficiază de un design semnat de Flavio Manzoni. Concept car-ul italian a câștigat în fața celorlalți trei rivali înscriși la acest concurs: Genesis Essentia Concept, GFG Style Sibilla și Mazda Vision Coupe.

Pe lângă trofeele de mai sus decernate, au mai fost acordate și alte câteva premii pentru diferite clase și categorii.

În apropiere de pavilionul central de la Villa Erba la exterior, producătorul auto-moto german BMW a dedicat o expoziție de exemplare din modelele M1 și din seria E9 Coupe( 2.8, 3.0, 3.3, 3.0CSL) cu ocazia aniversării a 40 și respectiv 50 de ani de la lansarea acestora precum și unele modele emblematice precum: 321, 503 și 507 iar în interiorul acestui pavilion a dedicat o expoziție modelelor sale inclusiv Mini și Rolls Royce protagoniste în filmele din seria cu James Bond și Mission Impossible dar și Mini-ul Clasic utilizat de umoristul britanic Mister Bean.

De asemenea de la această ultimă ediție a concursului italian nu au lipsit ultimele noutăți venite din partea grupului BMW prezentate în premieră mondială la această ediție în fața publicului precum: suv-ul Rolls Royce Cullinan sau concept car-ul BMW seria 8 Gran Coupe.

Text: Auto Retro Passion

Fotoː Auto Retro Passion; BMW Classic Group

Comments are closed.

September 18, 2018