Ultimele articole

MILLE MIGLIA 2018

25 mai 2018
Comments off
551 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

Cu ocazia aniversării a 90 de ani de la prima victorie în celebra cursă Mille Miglia, producătorul italian Alfa Romeo a obținut un success răsunător la ediția din acest an prin ocuparea primelor trei locuri ale podiumului cu trei modele diferite. Echipa noastră a fost prezentă atât la startul cursei cât și la sosirea și premiera echipajelor pentru a putea relata pasionaților impresiile noastre de la fața locului. Pe tot parcursul celor 4 etape ale cursei am ținut legătura cu redactorul șef adjunct Gaetano Derosa al revistei italiene de specialitate Ruoteclassiche care a însoțit echipajele si care ne-a transmis impresiile sale în direct pe tot parcursul cursei.

În perioada 16-19 mai 2018 s-a desfașurat o nouă ediţie a cursei Mille Miglia din Italia pe care legendarul Enzo Ferrari obișnuia să o denumească frecvent: ”Corsa piu bella del mondo” (Cea mai fumoasă cursă din lume).

Ajunsă la a 36-a ediție, cursa a reunit la start un număr de 467 de echipaje din 36 de țări dintr-un total de 725 de echipaje din 44 de tări înscrise pentru a lua startul la această ediție. Ca și la ediția precedentă, pe lângă cursa tradițională s-au mai desfășurat în paralel alte trei curseː Trofeul Roberto Gaburri (fondatorul și președintele firmei organizatoare) aflat la a treia ediție, Ferrari Tribute to Mille Miglia și Mercedes – Benz Mille Miglia Challenge, ultimele două rezervate pentru automobile din clasa sport de concepție modernă aparținând fiecărui constructor mai sus menționat. Cele patru zile ale competiţiei au devenit punctul de atracţie al împatimiților curselor de regularitate cu automobile istorice dar și super sport.

Conform tradiției și regulilor stabilite de organizatori, automobilele istorice care au concurat au avut anul de fabricaţie cuprins între 1927 – 1957 și au concurat cel puţin odata într-una din ediţiile originale ale acestui raliu sau au fost înscrise pentru a participa la una din edițiile dintre anii respectivi iar pentru a putea fi selecționate, automobilele înscrise trebuiau să beneficieze măcar de unul dintre următoarele documenteː Fișă AICI – CSAI (Commissione Sportiva Automobilistica Italiana), Htp FIA (Historic technical passport emis de Federația Internațională de Automobilism) sau ID FIVA (Identity Card emis de Federation Internationale des Vehicules Anciens), acestea fiind doar o parte din criteriile principale de selectare ale organizatorilor pentru automobilele participante. O mare parte din automobilele clasice prezente la start provin din colecţii private sau din muzee auto celebre.

Echipajele care concurează la Mille Miglia au şanse apoximativ egale, deoarece diferențele conceptuale și tehnice de aproape trei decenii dintre ele sunt aproape anulate printr-un sistem de punctaj cu coeficienţi. Astfel, punctajul obţinut de fiecare echipaj este înmulţit cu un coeficient care crește de la 1.01 până la 1.8 în funcţie de vechimea automobilului, astfel că, în majoritatea din cele 35 de ediții anterioare au reuşit să câștige echipajele care au cocurat pe automobile intrebelice.

Și la ediţia din acest an au fost prezenţi oficial numeroși constructori auto de prestigiu precum: Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Jaguar, Lancia, Maserati, Mercedes sau Porsche cu un numar de circa 70 de exemplare ale unor modele celebre care fac parte azi din colecțiile proprii ale diviziilor heritage și care au concurat la diferite clase, acestea fiind destinate încă de la debut participarii la ediţiile perioadei de glorie 1927-1957 ale cursei Mille Miglia. La acestă ediție, cea mai bine reprezentată divizie clasică a fost Heritage a grupului FCA (Fiat – Chrysler), care a participat cu un număr de 10 automobile istorice, printre acestea merită amintiteː un Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport din 1928, cu care piloții Giuseppe Campari și Giulio Ramponi au obținut victoria în aceeași cursă din 1928, un Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport model 1930 similar cu cel care Tazio Nuvolari și Giovanni Battista Guidotti au câștigat ediția din 1930 a cursei, un Alfa Romeo 1900 Sport Spider fabricat în 1954 și dezvoltat special pentru Mille Miglia, un Alfa Romeo 1900C Super Sprint Touring model 1954, o Lancia Aprilia Berlina 1500 din 1949 și o Lancia Aurelia B24 Spider fabricată în 1955.

Pe națiuni, cea mai bine reprezentată a fost Italia cu 254 de echipaje, urmată de Olanda cu 127 de echipaje, Germania și Marea Britanie cu 74 și respective 62 de echipaje. Din cei 73 de producători auto prezenți la această ediție, cel mai bine reprezentat producator auto a fost Alfa Romeo cu 47 de exemplare, urmat de Fiat cu 42, Jaguar cu 35, Mercedes-Benz cu 33, Lancia cu 26 și Ferrari cu 16 de exemplare.

După ultimele verificări tehnice  care au avut loc în zilele de 14 și 15 mai la Fiera di Brescia și aplicarea sigiliilor pe 15 și 16 mai la Piazza della Vittoria, în mod tradițional, atât startul cât și sosirea acestei curse au avut loc în acelaşi oraş și aceeași locație: Brescia pe Viale Venezia de la ora 14:30 (la această ediție 16 și respectiv 19 mai), același loc în care cu decenii în urmă luau startul piloți legendari precumː Tazio Nuvolari, Achile Varzi, Rudolf  Caraciolla, Alberto Ascari, Gigi Villoresi, Nino Farina, Juan Manuel Fangio sau Stirling Moss. Spre deosebire de edițiile precedente, în acest an, primul automobil de la start nu a mai fost un model OM 665 Superba ci un model BMW 328 din 1938 cu caroserie coupe și care pornea cu un coeficient de 1.65.

După startul de la Viale Venezia din Brescia, la finalul primei etape Mille Miglia care însumat un traseu de 120 kilometri între Lombardia și Emilia Romagna, cele 440 de echipaje rămase în cursă, au ajuns în punctul terminus – piața Andrea Costa din localitatea Cervia, seara în jurul orei 20 unde au fost întâmpinați de numeroase personae entuziasmante care sărbătoreau evenimentul.

Potrivit specialiștilor, probele cronometrate din această primă etapă au fost destul de simple fără dificultăți prea mari, astfel că nici o “capcană” de orice fel nu a pus presiune pe echipaje fiind ușor intuitive. La finalul primei runde primul loc în clasament a fost ocupat de echipajul format din Lorenzo și Mario Turelli la bordul unui OM 665 S TT Superba cu motor de 2L din 1929, urmat de echipajul Juan Tonconogy și Barbara Ruffini cu un Alfa Romeo 6C 1500 GS model 1933 și echipajul Giovanni Moceri și Daniele Bonetti pe un Alfa Romeo 6C 1500 SS construit în 1928 și care provine de la Museo Alfa Romeo. Aceștia au fost urmați de echipajele: Luca Patron și Elena Scaramuzzi pe un OM 665 Superba din 1925 și Fontanella-Covelli la bordul unei Lancia Lambda Casaro din 1927 în timp ce câștigătorii ultimelor două ediții ale Mille Miglia, Andrea Vesco și Andrea Guerini care au concurat pe un Alfa Romeo 6C 1750 SS Zagato model 1929 s-au clasat pe al șaselea loc.

A doua etapă a Mille Miglia, care a debutat la Cervia  odată cu răsăritul soarelui, a întâmpinat echipajele cu 64 de probe speciale desfășurate atât pe soare cât și pe ploaie pe un traseu total de aproximativ 300 km, cu sosirea la finalul etapei în stil mare la Villa Borghese, într-un set de lumini, culori și sunete care au format o atmosferă unică, aproape magică. Această a doua etapă a cursei a reprezentat o probă de încercare dificilă, atât pentru automobile cât și pentru piloți, fiind mult mai exigentă. Condițiile meteo mai puțin favorabile precum ploaia torențială din regiunea Umbria sau dificultatea etapelor speciale, mult mai tehnice decât cele din prima etapă, au pus în dificultate numeroase echipaje, acestea ″cântărind″ destul de mult în clasamentul general.

După numărul special de 64 probe speciale, la finalul zilei, în clasament prima poziție a fost ocupată de argentinienii Juan Tonconogy și Barbara Ruffini pe Alfa Romeo 1500 GS din 1933. Pe următoarele locuri în clasamentul provizoriu s-au clasat Andrea Vesco – Andrea Guerini la bordul lunui Alfa Romeo 6C 1750 SS Zagato din 1929 și Andrea Belometti – Doriano Vavassori pe o Lancia Lambda Serie VIII Casaro din 1929.

A treia etapă a debutat în zori la Roma cu un traseu care a străbătut partea apuseană a munților Apenini și care s-a finalizat seara târziu la Parma. Această etapă a întâmpinat echipajele cu o vreme însorită și caldă, cu temperaturi care au atins și 30 de grade în zona orașului Siena, afectând concurenții și sistemele de răcire ale automobilelor.

Printre cele mai apreciate probe din această a treia etapă de către echipaje, trebuie menționată cea medie de pe Passo della Cisa, o succesiune de serpentine și cu pante care păreau în multe cazuri provocatoare, fiind traseul pe care și-a făcut debutul celebrul Enzo Ferrari ca pilot.

“N-am câștigat nimic încă. Da, suntem în frunte, dar mai e de văzut. Meritul este în primul rând al lui Barbara, copilotul perfect și bineînțeles a noastră Alfa Romeo, o mașină excelentă de condus “, au fost cuvintele argentinianului Juan Tonconogy care a ajuns noaptea târziu la Parma și care conducea în clasamentul provizoriu al cursei cu un avantaj de 1000 de puncte în fața celui de al doilea echipaj, format din Giovanni Moceri și Daniele Bonetti pe Alfa Romeo 6C 1500 SS. Pe locul trei, s-au clasat câștigătorii celor două ediții anterioare, Andrea Vesco și Andrea Guerini pe Alfa Romeo 6C 1750 Zagato.

Prin urmare, majoritatea speciaiștilor cursei presupuneau că, cel puțin un automobil Alfa Romeo va poposi pe cea mai înaltă treapta a podiumului, exact ca în urmă cu nouăzeci ani de la prima victorie istorică, fiind prima dintre cele 11 obținute în cursa Brescia – Roma – Brescia (record absolut în Mille Miglia) în perioada de glorie 1927-1957 de către Alfa Romeo.

Etapa a patra a debutat la Parma, urmând traseul de la Via Emilia spre Piacenza. În jurul orei 11 echipajele au ajuns la Piazza del Duomo din Milano iar după circa o oră acestea s-au îndreptat spre circuitul de la Monza unde s-au desfășurat probele de precizie și îndemânare.

Ultima zi a cursei a reprezentat un moment important în istoria evenimentului. Astfel, anul acesta, pentru prima dată, caravana echipajelor participante la Mille Miglia au traversat centrul orașului Milano, în semn de omagiu față de locul în care a fost inițiată cursa Mille Miglia. Traversarea centrului orașului Milano – unul mult așteptat ca plin de prestigiu – a fost una dintre noutățile celei de-a 36-a ediții a revocării cursei de viteză care a avut loc între anii 1927 și 1957. Trecerea echipajelor, prin centrul istoric al capitalei regiunii Lombardia, în ultima etapă Parma – Brescia, a inclus de C.O., Controllo del Timbro, în Piazza del Duomo, într-un scenariu fascinant și plin de istorie.

La finalul celor patru etape ale cursei de regularitate, sâmbătă 19 mai după amiază, echipajul argentinian cu numărul de concurs 85, compus din Juan Tonconogy și Barbra Ruffini au câștigat ediția din acest an a celebrei curse Mille Miglia. La bordul unui exclusiv Alfa Romeo 6C 1500 GS ″Testa Fissa″ din 1933, cei doi argentinieni au ″zdrobit″ concurența și au ajuns la linia de sosire de la Viale Venezia din Brescia, cu un rezultat de 74.108 de puncte. Pentru perechea Tonconogy-Ruffini merită amintit că este a treia victorie în cursa Mille Miglia, după succesele obținute în anii 2013 și 2015 dar cu modele ale altor mărci. Aceasta reprezită prima victorie obținută cu un model al constructorului italian Alfa Romeo care deține recordul de victorii și clasări pe primele trei locuri în istoricul cursei Mille Miglia.

Pe locul doi s-au clasat echipajul italian Giovanni Moceri si Daniele Bonetti pe un fascinant Alfa Romeo 6C 1500 SS model 1928 cu un rezultat de 73.714 puncte. Acest exemplar carosat de Farina aparține diviziei FCA Heritage este expus la Museo Storico Alfa Romeo, a concurat la Mille Miglia 2018 cu numărul de concurs 30. Este același număr ca la ediția din 1928 și cu care s-a obținut prima victorie Alfa Romeo la Mille Miglia cu piloții Giuseppe Campari și Giulio Ramponi. Giovanni Moceri este actualul deținător al titlului de campion italian la evenimentele organizate de ACI Sport și câștigător al celor mai importante competitii italiene de regularitate istorică: de la Mille Miglia la Targa Florio și Coppa dell’Oro delle  Dolomiti.

Aceștia au fost urmați în clasament de echipajul italian câștigător al ediției de anul trecut și compus din Andrea Vesco și Andrea Guerini care au concurat la bordul unui performant Alfa Romeo 6C 1750 Zagato din 1929 cu un total de 73.327 puncte.

Echipajul format din Franca Boni și Monica Barziza, la bordul unei Lancia Aprilia 1500 model 1949, au câștigat la categoria Coppa delle Dame, obținând totodată a 45-a poziție în clasamentul general.

Ediția din 2018, a intrat pe drept în istoria Alfa Romeo cu retrasarea altor repere importante din istoria marcii italiene la Mille Miglia, precum proiectul Alfa Romeo: ″Mille Miglia in 90 luoghi″. Astfel, caravana celei mai renumite curse de regularitate din lume, a făcut în ultima zi a competiției, un popas festiv în centrul orașului Milano și la Arese la muzeul Alfa Romeo unde s-au desfășurat unele probe cronometrate pe circuitul intern. La evenimentul de la Arese au participat piloții echipei Alfa Romeo Sauber F1 Team – Marcus Ericsson și Charles Leclerc care au efectuat pentru public un test cu două modele de competiție legendare Alfa Romeo: Grand Prix Tipo B din 1932 și 750 din 1955. Deasemenea piloții echipei Alfa Romeo Sauber F1 Team au fost prezenți și au salutat sosirea victorioasă a celor trei modele Alfa Romeo și echipajelor acestora premiate pe podimul de la Viale Venezia din Brescia.

Printre VIP-urile prezente și care au concurat la această ediție merită amintite: colecționarul auto italian Corrado Lopresto, fostul pilot de Formula 1 – Giancarlo Fisichella, basistul formației Coldplay – Guy Berryman, laureatul premiului Oscar – Adrien Brody, prințul olandez Van Oranje, artistul italian Piero Pelu și cântărețul spaniol Alvaro Soler. Alături de aceștia au mai concurat și Roberto Giorito ex-designer grupul Fiat actualmente directorul diviziei FCA Heritage care a format un echipaj alături de David Giudici director al publicației Ruoteclassiche precum și ex-piloții Jacky Ickx și Walter Rohrl, cei trei din urmă în calitate de co-piloți.

Ediția din acest an a cursei Mille Miglia, prima de la aniversarea a 90 de ani de la prima ediție, de anul trecut, s-a încheiat în mod optim iar fanii mărcii italiene nu pot fi decât cel puțin mândri și orgolioși de acest rezultat. În acest an cursa s-a dovedit a fi, în ochii italienilor și în lume, un vector util pentru a sublinia Italia cu ce este mai bun și frumos din punct de vedere artistic, a peisajelor naturale și culturale la 360 ​​°. Le urăm cele mai calde felicitări câștigătorilor, participanților, cei care au intrat în acest joc, în conformitate cu valorile fundamentale ale cursei Mille  orară,Miglia, și de asemenea, publicului, persoanelor indispensabile care au fost implicate în organizarea evenimentului și sponsorilor care împărtășesc pasiunea noastră ” au afirmat acest lucru cu satisfacție și entuziasm Aldo Bonomi și Alberto Piantoni, respectiv președintele și administratorul delegat al lui Mille Miglia Srl.

A 36-a ediție reeditată a celebrei cursei Mille Miglia se închieie astfel după un parcurs de 1.743 de kilometri, 112 de probe cronometrate și 6 probe de medie, peste 40 de ore petrecute la volan intercalate cu pauze de prânz foarte scurte, traversarea a 200 de municipalități din 7 regiuni italiene, inclusiv Republica San Marino. În cele patru etape dintre Brescia-Roma și retur au fost înregistrate un număr de 65 de abandonuri.

 

Text: Auto Retro Passion

Foto: Auto Retro Passion; Mille Miglia

Comments are closed.

November 19, 2018