Un McLaren F1 LM model 1994 vândut prin intermediul casei de licitații RM Sotheby’s cu suma de aproape 20 de milioane de dolari reprezintă cel mai scump automobil vândut în cadrul unei licitații la ediția din acest an al cunoscutului eveniment american Monterey Car Week(9-18 august).
În clasamentul celor mai scumpe 9 automobile achiziționate la licitații, 8 dintre acestea sunt modele ale unor prestigioși producători europeni iar un număr de 5 exemplare sunt modele ale mărcii italiene Ferrari.
Cel mai scump automobil vândut la licitațiile de la Monterey din 2019 a fost un McLaren F1 adjudecat pentru suma impresionantă de 19.8 milioane dolari. Supercar-ul britanic fabricat în anul 1994 și având specificații speciale LM(kit aerodinamic la exterior, suspensie rigidizată) a reușit să devină totodată și cel mai scump McLaren vândut vreodată la o licitație. Minunea de culoare argintie având motor V12 central, portiere cu deschidere pe verticală și un profil clasic „ raked ” a intrat în atenția colecționarilor încă de la debutul licitației organizate de casa de licitații RM Sotheby’s mai ales că acesta este unul extrem de rar și exclusv fiind unul din cele doar două exemplare fabricate cu specificațiile speciale LM. Exemplarul are doar 21.000 km rulați și este echipat cu motorul variantei de competiții GTR care dezvoltă numai puțin de 620CP.
Pe locul următor în clasamentul celor mai scumpe automobile vândute la Monterey Car Week s-a clasat un Ferrari 250 GT LWB California Spider Scaglietti model 1958. Achiziționat contra sumei de 9.9 milioane de dolari prin intermediul casei de licitații Gooding & Company, modelul sport italian s-a bucurat dacă putem spune așa de un stil de viață activ, în concordanță cu configurația sa cu ampatament lung(LWB) de tip weekday-cruiser. Spre deosebire de varianta standard, acest exemplar a fost realizat după specificațiile Scaglietti și beneficiază în plus de faruri cu protecție tip Plexiglas, evacuare Abarth și instrumente de bord Veglia. Cu un preț final de vânzare de 9.9 mil. $, acest 250 GT LWB California devine cel mai scump exemplar achiziționat la o licitație al unui model 250 California în variantă specială (nu standard), doborând astfel recordul de 9.5 mil. $ deținut de un Ferrari 250 California din 1959 într-o variantă similară vândut în urmă cu doi ani de casa de licitații RM Sotheby’s în Italia.
Locul al treilea în clasament a fost ocupat de un Ferrari 250 GT SWB fabricat în 1962 și care și-a găsit un nou proprietar prin intermediul casei de licitații RM Sotheby’s pentru un preț de 8.14 milioane dolari. Acest model dotat cu o caroserie realizată din oțel, s-a dorit a fi un succesor direct al modelului 250 GT Tour de France dezvoltat în special pentru competiții, dar care în acest caz permite proprietarului să se bucure de privilegiul performanțelor de top ale unui model de competiții în combinație cu sublimul confort al unui model GT pe drumurile publice. Exemplarul de față a fost complet restaurat în 2009 și revopsit în culoarea sa inițială Grigio-Argento(Gri-Argintiu) după ce anterior fusese vopsit în culoarea roșu(Rosso Ferrari). Este demn de remarcat faptul că în ultimii patru ani, prin intermediul licitațiilor, s-au vândut alte patru exemplare ale modelului 250 GT SWB, fiecare pentru un preț de peste 8.14 milioane USD.
Pe poziția a patra s-a clasat prototipul Ford GT40 Roadster prezentat în 1965 penru care noul proprietar a plătit suma de 7.65 milioane dolari la licitația organizată de RM Sotheby’s. Propulsat de cunoscutul V8 de 289 inci cubi având specificații Cobra, acest GT40 special afiliat cu legendele istoriei curselor a impresionat cu siguranță mulțimea de colecționari aflați în numar mare la licitațiile din acest an de la Monterey Car Week. Acest prototip clasic aflat într-o stare originală, a doborât recordul cu cel mai mare preț oferit prin intermediul unei licitații pentru un model Ford GT 40 roadster. În plus, exclusivitatea sa ca prototip și nu ca model tradițional de competiție GT40, îl plasează în clasamentul primelor trei cele mai scumpe Ford-uri GT 40 vândute vreodată la licitație. Acest prototip nu a fost inclus în echipa Ford care a concurat la Le Mans în schimb a fost văzut pe circuitele din întreaga lume ca model promoțional la volanul căruia s-au aflat piloți legendari ai acelei perioade precum: Carroll Shelby, Ken Miles sau Jim Clark dar și un pasager ilustru în persoana lui Henry Ford II .
Un fascinant exemplar de Ferrari 250 GT Seria I Cabriolet cu anul de fabricație 1958 s-a clasat pe poziția a cincea în clasament. Achiziționat contra sumei de 6.8 milioane dolari prin intrmediul Gooding & Company, respectivul exemplar a avut un preț surprinzător mai mare decât un exclusiv exemplar din modelul 250 GT Tour de France din 1958 vândut pentru un preț de 5.10 mil. $ în cadrul aceleiași licitații organizate de Gooding & Company și care ocupă locul al 9 –lea în acest clasament. Exemplarul de față cu numărul de șasiu 0789 este unul din cele doar 40 realizate din Seria I și unul din puținele stilizate special de carosierul Pininfarina la cererea clienților. Primul proprietar al acestui exemplar a fost prințul Alessandro „Dado” Ruspoli, pe care l-a păstrat în garaj în cea mai parte a vieții sale asemenea oricărui altui automobil de colecție. Automobilul a obținut un prim loc la clasa în cadrul concursului de eleganță Pebble Beach din 2002 și a câștigat trofeul Best Open Car la ediția din 2004 a concursului Amelia Island.
Locul 6 al acestui clasament a fost ocupat de un exclusiv Aston Martin DB5 „Bond car” din 1965 pentru care noul proprietar a plătit un preț de 6.38 milioane dolari la licitația organizată de RM Sotheby’s. Acesta este unul dintre cele două exemplare DB5 echipate și realizate special pentru turul promoțional organizat în avanpremiera filmelor Thunderball și Goldfinger cu James Bond. DB5 „Bond car” s-a vândut cu preț de aproape 6 ori mai mare decât valoarea unui exemplar DB5 standard iar ca să fim corecți, acest DB5 Silver Birch diferă față de un model standard. De exemplu, este suficient să amintim de unul din numeroasele gadget-uri funcționale aflate în dotarea sa respectiv mitralierele ascunse în blocurile optice spate și semnalizatoarele față. Având numărul de șasiu 2008 / R, exemplarul s-a apropiat cel mai mult de estimarea inițială din cele 9 automobile din acest clasament și a devenit cu această ocazie cel mai scump DB5 vândut vreodată la o licitație.
Pe locul 7 în acest clasament s-a clasat unul dintre cele mai râvnite automobile de către colecționari. Este vorba despre monopostul de formula 1 – Ferrari 312T din 1975 pilotat de austriacul Niki Lauda(decedat la vârsta de 70 de ani pe 22.05.2019) și care a fost adjudecat de către noul proprietar pentru suma de 6 milioane dolari în cadrul licitației Gooding & Company. Cu acest exemplar, Niki Lauda a reușit sa obțină cinci clasări pe podium și o victorie în Grand Prix-ul Franței în sezonul competițional din anul 1975, l-a finalul căruia pilotul austriac a obținut primul său titlu de campion mondial la piloți și titlul mondial la constructori pentru Scuderia Ferrari.
Un galonat Porsche 718 RS 60 Werks din 1960 având șasiul nr. 718-044 a ocupat locul 8 în acest clasament fiind adjudecat pentru 5.12 milioane $ în urma licitației RM Sotheby’s. Exemplarul a concurat la ediția din 1960 a cursei de anduranță de 24h de la Le Mans precum și la ediția din 1961 a curselor de la Sebring, Nürburgring și Bahamas Speed Week fiind pilotat de Dan Gurney, Jo Bonnier și Graham Hill. Acesta este unul din cele doar patru exemplare construite de Porsche(numerele de șasiu 041–044) care au concurat oficial pentru echipa de competiții a constructorului german și care au fost apoi urmate de alte 14 unități vândute unor echipe de competiții private și echipate de echipe private. Ca dotări specifice pentru acest exemplar merită amintite: barele de torsiune față separate stânga – dreapta, lămpile de semnalizare integrate și un tablou de bord plat de culoare neagră.
Pe locul 9 în acest clasament s-a poziționat un Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta model 1958 pentru care a fost plătită suma de 5.10 milioane USD în cadrul licitației Gooding & Company. Spre deosebire de modelul succesor 250 GTO, recunoscut pentru performanțele de top și rezultatele excelente din competiții, 250 GT Tour de France s-a bucurat de o carieră competițională mai discretă, clienții acestuia considerându-l mai mult un model colectibil. Exemplarul de față cu numărul de șasiu 0903GT a fost singurul livrat în Suedia dintr-un total de 78 de unități produse. După o carieră competițională de succes în Franța și Suedia, acesta este achiziționat la începutul anilor ’70 de un nou propritar și pe care îl va păstra în colecția sa până în 2006. Din 2006 și din nou în 2010, exemplarul a avut alți doi proprietari care au realizat fiecare câte o restaurare completă, mulțumită căreia acest 250 GT Tour de France a câștigat primul loc la calsa sa în cadrul concursului de eleganță de la Amelia Island din 2013.
Text: Auto Retro Passion
Foto: RM Sotheby’s; Gooding & Company
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI