Ultimele articole

BMW-UL 507 AL LUI ELVIS PRESLEY A FOST RESTAURAT

8 august 2016
Comments off
297 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


După achiziționarea din primăvara lui 2014, la Concursul de eleganță de la Pebble Beach California din 21 august 2016 va fi prezentat un exemplar foarte special și important de BMW 507 deținut acum de BMW Group Classic. Este vorba de exemplarul complet restaurat cu nr. de șasiu 70069 și care a avut ca prim proprietar pe „Regele Rock’n’Roll” – Elvis Presley.

„Şansa de a readuce BMW 507 deţinut de Regele Rock’n’Roll la noi, în München, pentru a fi restaurat în conformitate cu dorinţele proprietarului anterior, Jack Castor, a fost un vis devenit realitate pentru toţi cei implicaţi”, a comentat Ulrich Knieps, directorul BMW Group Classic. „Acesta a fost un proiect extrem de fascinant. Rezultatul este nu numai o simplă sursă de mândrie pentru noi. Fără îndoială, Jack ar fi încântat de rezultat.” În vara anului 2014, expunerea descoperirii nerestaurată la Muzeul BMW a generat un interes deosebit în rândul pasionaţilor de automobile clasice.

Proiectul coordonat de BMW Group Classic a reuşit să restaureze automobilul într-un efort ce s-a întins pe o perioadă de aproape doi ani. Experţii interni şi specialiştii din afară şi-au unit forţele pentru efectuarea lucrărilor, iar rezultatul a definit noi standarde pentru restaurarea unui BMW 507.

Pe data de 20 decembrie 1958, Elvis Presley a achiziționat un exemplar de BMW 507 model 1957 de culoare albă – Feather White, interior alb-negru cu tapițerie de piele, jante cu prindere centrală și radio Becker Mexico de la dealerul BMW Glocker din Frankfurt. Elvis Presley în vârstă de 23 de ani, a achitat echivalentul a 3.750 de dolari, un preț bun în comparație cu cei 7.000 dolari cât a costat exemplarul în stare nouă. Exemplarul achiziționat de Elvis Presley a fost utilizat în drive testele pentru presă iar în octombrie 1957, Hans Stuck a prezentat maşina la Salonul Auto de la Londra, după care a condus-o prin Belgia, unde i-a prezentat-o Regelui Baudouin, pentru ca în final să ajungă la Salonul Auto de la Torino. Şi dacă toate acestea nu erau de ajuns, în vara anului 1958, acest exemplar de BMW 507 al lui Stuck a câştigat concursul de eleganță pentru automobile de la Wiesbaden şi apoi a apărut într-o producţie a studiourilor de film Bavaria, Hula-Hopp Conny, cu Cornelia Froboess şi Rudolf Vogel.

Elvis Presley a utilizat BMW-ul 507 pentru a se deplasa între locuința din Bad Nauheim şi baza militară SUA din Friedburg. Deseori era asaltat de admiratoare. În nenumărate rânduri, vopseaua roadsterului a fost murdărită de mesajele de dragoste scrise cu rujul. Aceste semne de apreciere nu erau neobişnuite pentru un star rock, dar erau stânjenitoare pentru Presley ca tânăr soldat american. Problema a fost rezolvată prin aplicarea unui noi strat de vopsea, de data aceasta de culoare roşie.

În martie 1960 Elvis a terminat stagiul militar din Germania și a revenit în SUA împreună cu al său BMW 507. Acest exemplar a fost vândut după o perioadă scurtă de timp unui dealer Chrysler din New York. Acest BMW 507 a fost vândut prezentatorului de radio Tommy Charles pentru un preţ de numai 4.500 de dolari. Charles a dus automobilul în oraşul său de reşedinţă, Birmingham (statul Alabama), unde a început o carieră sportivă de mare succes. BMW 507 a fost echipat cu un motor Chevrolet pentru performanţe crescute pe circuit. Propulsorul ocupa aşa mult loc încât componente ale cadrului faţă au trebuit tăiate. Transmisia, puntea spate şi instrumentele din cockpit au fost înlocuite. Charles a câştigat o cursă la Daytona Beach (Florida) cu roadsterul modificat radical şi s-a aliniat pe grila de start la numeroase alte competiţii înainte să vândă automobilul în cursul anului 1963.

In 1968, BMW-ul 507 a fost achiziționat de inginerul din industria aerospaţială, Jack Castor care l-a folosit ocazional pentru plimbări înainte de a depozita maşina pentru o restaurare ulterioară. Castor era un colecţionar pasionat de biciclete de epocă, iar de-a lungul anilor a strâns o colecţie impresionantă de automobile de epocă la Half Moon Bay, la sud de San Francisco.

Castor a realizat un dosar consistent al automobilului BMW 507 pe care îl deţinea. Inginerul a văzut în 2006 un articol în revista „Bimmer”. Castor i-a scris autoarei articolului, Jackie Jouret, i-a spus despre BMW 507 cu numărul de şasiu 70079 pe care îl deţine şi a invitat-o să arunce o privire asupra maşinii. El era conştient că este proprietarul maşinii care a concurat și pilotul german Hans Stuck, dar până atunci făcuse doar speculaţii cu privire la potenţiala conexiune cu Elvis. Cu toate acestea, Jackie Jouret era absolut sigură în această privinţă.

Pentru planificata restaurarii roadsterului la starea sa originală, Jack Castor colectase deja un număr mare de componente care erau depozitate cu grijă în cutii. Ceea ce îi lipsea era un motor potrivit şi timpul necesar pentru a vedea proiectul demarat. Totuşi, lucrurile au început să se mişte. Jackie Jouret a contactat BMW Group Classic, unde se acumulaseră noi informaţii despre identitatea BMW 507 utilizat de Elvis Presley în Germania. Din descoperirile realizate în SUA și cercetările arhivelor BMW Group Classic, a rezultat confirmarea finală: exemplarul a ieșit pe linia de asamblare la data de 13 septembrie 1957 iar între mai și august 1958 pilotul german Hans Stuck, la bordul unui BMW 507 alb avand nr. de șasiu 70079 a câștigat câteva curse în rampă în Germania.

Jack Castor nu era interesat să se îmbogăţească rapid din faima neaşteptată a exemplarului BMW 507 pe care îl avea. Cu toate acestea, contactul cu BMW Group Classic a fost negociat intens. După mai mulţi ani şi numeroase discuţii cu Klaus Kutscher şi Axel Klinger-Köhnlein specialişti în restaurarea automobilelor clasice de la BMW Group Classic, s-a ajuns la un acord. Pe lângă achiziţia automobilului de către BMW Group Classic, includea şi restaurarea autentică a maşinii conform liniilor trasate de Castor.

Momentul a venit în primăvara anului 2014. BMW 507 a fost expediat într-un container în Germania, împreună cu piesele de schimb adunate de Castor. Prima oprire în München a fost la Muzeul BMW, unde roadsterul a fost prezentat pasionaţilor în cadrul expoziţiei speciale „BMW 507 al lui Elvis – pierdut şi găsit”. Apoi a început activitatea de restaurare în atelierele BMW Group Classic.

Aşa cum este procedura pentru proiecte de acest gen, prima etapă a fost una de dezmebrare. Automobilul a fost dezmembrat complet, un proces care, în acest caz special, a durat o săptămână întreagă, faţă de două zile cât era prevăzut în prima fază. Iniţial, caroseria de aluminiu a fost separată de ansamblul podelei realizat din tablă de oţel. Aceasta a fost singura modalitate de păstrare, cât mai mult posibil, a materialului original. Apoi, vopseaua a fost îndepărtată de pe ansamblul podelei într-o baie de acid – aceeaşi operaţiune pentru caroserie s-a făcut într-o baie alcalină. Motorul fusese deja îndepărtat, iar restul interiorului fusese şi el demontat.

O serie de componente a trebuit să fie refabricate de la zero pentru că stocul de piese originale pentru BMW 507 este limitat chiar şi la BMW Group Classic. Măiestria tradiţională în stilul anilor ’50 a fost îmbinată cu procedurile high-tech de producţie din prezent. Bordul a fost turnat din nou pe baza originalului. Tapiţeria de piele a fost creată pentru a se potrivi cu precizie cu modelul din fotografiile şi cataloagele vechi. Pentru că scaunele au putut fi reconstruite, a fost posibilă utilizarea subcadrului original de oţel după ce toată rugina a fost îndepărtată cu grijă. Un covoraş de nucă de cocos cauciucat a fost tras peste arcurile din oţel. Acest material natural a fost folosit în anii ’50 pentru producţia de serie a BMW 507, alături de straturi suprapuse de fetru şi pânză pentru ca scaunele să fie cât mai confortabile posibil. Închizătorile geamurilor şi mânerele uşilor au fost refabricate printr-un proces modern de imprimare 3D, pe baza dimensiunilor originale.

Motorul pentru BMW 507 al lui Elvis a fost reconstruit complet din piese de schimb. Motorul V8 de 3.2 litri a fost recondiţionat cu precizie în conformitate cu specificaţiile originale ale BMW 507, dar nu i s-a dat un număr de serie din cauza uzurii neuniforme a componentelor noi şi vechi. Suportul cadrului frontal, care a fost tăiat în faza iniţială, a trebuit reprodus în geometria sa originală şi integrat în ansamblul podelei. Banda de lemn, cu cuie, pentru fixarea soft topului a fost reprodusă prin utilizarea materialelor şi metodelor de prelucrare conform anilor ’50.

Maximum de autenticitate a fost un obiectiv şi pentru vopsirea automobilului. Acum, BMW 507 străluceşte încă o dată în Feather White. Stratul de amorsă, cel de bază şi cel superior nu au fost aplicate prin metode moderne. Ele au fost realizate printr-o procedură care corespunde tehnologiei utilizată acum aproape 60 de ani. Aceasta a permis evitarea strălucirii excesive a culorii, potrivită pentru un automobil al epocii.

Similar reconstrucţiei motorului V8 şi utilizării componentelor şi procedurilor de producţie identice cu originalele, selecţia vopselii corespunde exact condiţiilor definite de Jack Încă de la început, el a dorit să restaureze roadsterul la starea la inițială din 1958. Cu toate acestea, aspiraţia lui de a vedea BMW 507 prin ochii „Regelui” a rămas neîndeplinită. Jack Castor a trecut în nefiinţă la vârsta de 77 de ani, în noiembrie 2014.

Text: Auto Retro Passion

Foto: BMW Group Classic

 

Comments are closed.