Ultimele articole
ABS IMPLINESTE 40 DE ANI (septembrie 13, 2018 11:19 pm)
PEBBLE BEACH CONCOURS D’ELEGANCE 2018 (august 30, 2018 9:00 pm)
MAMAIA CLASSIC SHOW 2018 (august 28, 2018 5:45 pm)
ASTON MARTIN DB5 AL LUI JAMES BOND REVINE (august 25, 2018 1:46 pm)

OPEL CELEBREAZA 50 DE ANI CU MODELUL SPORT GT

15 august 2018
Comments off
411 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

În luna august, producătorul auto german Opel celebrează 50 de ani de la lansarea modelului sport GT cunoscut și ca ″Baby Corvette″ și care a înregistrat încă de la debut un mare succes comercial cu cele 103.463 de exemplare comercializate în cinci ani.

Demararea proiectului Opel pentru un viitor model sport a fost realizat cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1965, când producătorul german a făcut senzație cu prezentarea la standul său a concept car-ului Experimental GT. Acesta a impresionat atât presa de specialitate cât și vizitatorii salonului datorită design-ului revoluționar și avangardist al caroseriei de tip coupe fastback care avea linii îndrăznețe, o aerodinamică atent elaborată a părții frontale care dispunea de faruri escamotabile și un spate plat. Mulțumită aprecierilor și a numeroaselor cereri venite din partea potențialilor clienți, conducerea Opel din acea perioadă în frunte cu managerul  Bob Lutz, a luat decizia dezvoltării unui model sport de dimensiuni compacte, care trebuia să dispună de un design cât mai apropiat de cel al concept car-ului Experimental GT.

Pentru acest model sport de serie care intra pe un segment de piață neexploatat până atunci de Opel, a fost aleasă din motive de reducere a costurilor, baza mecanică a modelului de clasă compactă Kadett B în timp ce responsabil cu designul a fost numit Mourad Nasr, care făcea parte din echipa de design Opel din anul 1962.

După testarea unor prototipuri, în primăvara lui 1968 a fost finalizat exemplarul pentru producția de serie în timp ce lansarea oficială a noului model sport Opel GT de serie s-a petrecut la Viena în august 1968 sub un slogan care a intrat în istoria advertisingului “Doar zborul poate fi mai frumos” în timp ce testele cu jurnaliștii s-au desfășurat pe circuitul german de la Hockenheim. De la debut, Opel-ul GT s-a impus repede pe piață datorită design-ului revoluționar al caroseriei inspirat din cel al Chevrolet-ului Corvette C3 (lansat cu un an înainte) de unde a primit și porecla de ″Baby Corvette″, a manevrabilității excelente mulțumită amplasării motorului în fața punții față pentru o mai bună repartiție a maselor, a performanțelor bune și a unui preț de achiziție atractiv pentru versiunea de bază: 10.767 de marci germane. Ca puncte mai puțin reușite, au fost consemnate: poziția postului de conducere ușor incomodă și absența portbagajului acesta fiind înlocuit cu un spațiu de dimensiuni reduse amenajat în spatele scunelor din față și în care era poziționată inclusiv roata de rezervă.

Caroseria modelului sport german care era una de concepție originală de tip coupe fastback avea un coeficient aerodinamic CX cu o valoare discretă de 0.41 iar pentru asamblarea sa și “amenajarea” interiorului au fost alese firmele franceze Chausson și Brissonneau & Lotz în timp ce la fabrica Opel din Bochum (Germania) erau montate șasiul, motorul, cutia de viteze și erau realizate ultimele controale ale calității și testele finale. Caracteristic pentru design-ul modelului au fost: farurile escamotabile, decupajul portierelor în partea superioară care depășea linia acoperișului, așa numita formă de “Coke Bottle Shape” întâlnită la pasajele roților care era la modă la modelele de producție americană din acea perioadă precum și aripile spate care amintesc de o sticlă de Coca Cola. În ciuda înălțimii scăzute a caroseriei de 1.23m, forma portierelor permitea un acces relativ comod. La interior modelul GT oferea două locuri comode iar planșa de bord avea un design considerat modern pentru acea perioadă având un instrumentar de bord complet și care cuprindea majoritatea aparaturii de funcționare a motorului. În echipamentul de dotări standard erau incluse: centurile de siguranță în trei puncte, coloana direcției defomabilă la impact frontal, volanul din lemn, ceasul analog și luneta cu degivrare iar contra cost erau oferite: jantele sport, geamurile spate custode, radioul sau geamurile cu tentă fumurie.

La debutul comercializării, GT-ul a fost disponibil la alegere cu două motorizări pe benzină dintre care unul de 1.1L care dezvolta 60 CP la 5200 rpm, regăsit pe modelul Kadett B și unul de 1.9L care dezvolta 90 CP la 5100 rpm împrumutat de la modelul Rekord C. Ambele propulsoare erau cu 4 cilindri în linie aveau distribuția cu un cu came lateral iar alimentarea se realiza cu ajutorul unui carburator simplu corp Solex (motor 1.1L) sau cu două carburatoare simplu corp Solex (motor 1.9L) și erau asociate în standard cu o cutie de viteze manuală cu 4 trepte iar ulterior pentru motorul de 1.9L a fost oferită opțional o cutie de viteze automată cu 3 trepte, pe unele piețe fiind propus opțional inclusiv un diferențial autoblocabil Dezvoltat după soluția clasică cu motorul amplasat frontal longitudinal și transmisia pe roțile din spate, Opel-ul GT beneficia de suspensie față prevazută cu brațe triunghiulare duble și o traverasă lamelară transversală și suspensie spate cu axă rigida, bare Panhard și arcuri elicoidale, ambele punți fiind prevăzute cu amortizoare hidraulice iar pe unele piețe au fost propuse opțional barelele stabilizatoare. Sistemul de frânare era servoasistat și era prevazut cu discuri în față și tamburi în spate iar direcția cu creamalieră. Grație unui gabarit compact L x l x h: 4.133 x 1.580 x 1.225 m și unei greutăți de 845 kg (versiunea cu motor de 1.1L) și respectiv 940 kg (versiunea cu motor de 1.9L) îi permitea Opel-ului GT obținerea unor perfomanțe bune pentru acea perioadă. Astfel, viteza maximă era de 160 km/h (motor 1.1L) și 185 km/h (motor 1.9L) în timp ce accelerația de la 0 la100 Km/h se putea realiza în 16.5 și respectiv 11.5 secunde.

În 1969 modelul sport german își face debutul în competițiile sportive, motorul de 1.9L în acest caz dezvolta puteri de pâna la 225CP și este prezentat sub forma de prototip Opel Aero GT care dispunea de o caroserie tip cabrio – targa având acoperișul detașabil. Un an mai târziu, datorită cererii scăzute, este stopată producția versiunii cu motor de 1.1L.

În 1971 are loc lansarea versiunii GT/J (Junior) care se deosebea la exterior prin elementele cromate vopsite în culoarea neagră și dispunea de un echipament de dotări simplificat. În același timp sunt lansate versiunile de echipare GT – A (versiunea de bază) și GT – L (versiunea de lux). Tot în 1971 este prezentat sub formă de prototip experimental Elektro Opel GT care dispunea de propulsie electrică și care a reușit să atingă pe perioada testelor o viteză maximă de 188 km/h.

Anul 1972 aduce lansarea unui prototip experimental denumit Opel Diesel Rekordwagen care a fost dezvoltat pe platforma Opel-ului GT și atent studiat din punct de vedere aerodinamic. Acesta era dotat cu un motor diesel și a reușit să stabilească 18 recorduri internaționale. Prototipul s-a remarcat și la capitolul demaraj și accelerație pe distanțe de 1.000 m în timp ce viteza maximă înregistrată a fost de 197 km/h.

În iulie 1973, ultimul exemplar de Opel GT a parăsit liniile de producție. Între anii 1968-1973 au fost fabricate în total 103.463 de exemplare din care 70.222 de exemplare au fost exportate în Statele Unite ale Americii.

La Salonul Auto de la Geneva din 1975 este prezentat concept car-ul Opel GTW echipat cu motor tip Wankel cu pistoane rotative iar șase luni mai târziu la Salonul Auto de la Frankfurt are loc prezentarea concept car-ului Opel GT2 dotat cu o caroserie cu 2+2 locuri atent elaborată aerodinamic (CX:0.32). Ambele concepte prefigurau un posibil model de serie ca înlocuitor al Opel-ului GT, așteptat cu nerăbdare de către fanii acestui model. Aceștia au trebuit să aștepte pentru apariția unui succesor al modelului Opel GT până în 1999 când la Salonul Auto de la Geneva din acel an a fost lansat un nou model care a fost denumit Opel Speedster sau Vauxhall VX pentru piața din Marea Britanie. Spre deosebire de înaintașul său, modelul succesor a fost proiectat și fabricat în Marea Britanie având la bază platforma Lotus-ului Elise, dispunea de o caroserie cabrio-targa cu două locuri la interior și avea în dotare motoare cu 4 cilindri de 2L turbo(200CP) și 2.2L(147CP) amplasate central și a fost comercializat pe piața europeană între anii 2001 – 2005.

Tradiția a continuat în 2006 când în luna februarie din acel an a fost prezentat succesorul Opel-lului Speedster. Modelul sport succesor a fost dezvoltat și fabricat în Statele Unite ale Americii de către concernul american General Motors fiind comercializat pe piața europeană sub numele de Opel GT iar pe cea americană sub două brand-uri: Pontiac Solstice și Saturn Sky. Acesta beneficia de o caroserie cabrio cu două locuri și de un motor turbo cu 4 cilindri de 2L care furniza 260CP și era amplasat frontal.

La Salonul Auto de la Geneva din 2016, Opel a prezentat concept car-ul GT Concept care dispunea de o caroserie de dimensiuni compacte iar liniile sale fluide inspirate din design-ul clasicului Opel GT și a prototipului Experimental GT din 1965 demonstra totodată că există speranță în clasa modelelor sport abordabile. Conceptul era animat de un motor de 1L turbo de 145 CP amplasat în față, puterea fiind transmisă către puntea spate prin intermediul unei cutii de viteze secvențiale cu 6 rapoarte. Dacă GT Concept nu va fi produs în serie, vom vedea însă cu siguranță o serie de elemente de design ce vor fi împrumutate de la acest concept la alte modele Opel de serie din viitorul apropiat.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Auto Retro Passion; Opel

Comments are closed.

September 18, 2018