ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
Boehringer Unimog la expozitia auto agricola de la Frankfurt din 1948
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
Boehringer Unimog 70200 a fost conceput initial ca un vehicul pentru agricultura
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
Boehringer Unimog 70200 1948 expus in fata Muzeului Mercedes
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
Mercedes Unimog U1400L 435 in cursa Paris-Dakar 1985
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În […]
Vehiculul multifuncțional german Unimog care aparține aproape de la debut, concernului Daimler-Benz, aniversează în acest an 75 de ani și care în zilele noastre s-a transformat într-un obiect de cult. În cele ce urmează vom încerca să reamintim momentul debutului acestui model care a fost conceput inițial pentru agricultură și care a ajuns ulterior unul multifuncțional sub brandul Mercedes.
Istoria modelului Unimog (acronimul pentru Universal-Motor-Great) începe de fapt în momentul când Germania era practic devazstată după finalul celui de-al doilea război mondial. Când planul Morgenthau după cel de-al doilea război mondial a avut în vedere transformarea Germaniei într-un stat pur agricol, inginerul Albert Friedrich a realizat primele studii pentru realizarea unui vehicul agricol cu tracțiune integrală, cabină frontală și un motor universal. În anul 1945 a existat un prim contract cu firma Erhard & Söhne din Schwäbisch-Gmünd, care a putut să realizeze primul prototip și cu care au demarat primele teste un an mai târziu.
Albert Friedrich, inițiatorul proiectului Unimog, și-a folosit propriile idei atunci când a proiectat noul vehicul agricol universal. În calitate de șef al dezvoltării motorului aeronautic Daimler din Berlin, Albert Friedrich realizase deja schițe pentru un vehicul care să dispună de cabină montată deasupra motorului.
Aceste planuri au redevenit relevante când Friedrich l-a întâlnit întâmplător pe inginerul Heinrich Rößler în anul 1945 la uzina Daimler din Untertürkheim, care a fost distrusă în timpul războiului. La fel ca Friedrich, fostul coleg de la producția de motoare de aeronave își făcuse între timp propriile proiecte pentru un vehicul utilitar agricol, deoarece și el a văzut un astfel de concept ca fiind singura posibilitate de a putea lucra din nou ca inginer de vehicule în Germania postbelică.
Primele acorduri cu Erhard & Söhne pentru construirea proiectului Unimog s-au bazat și pe cei doi ingineri de la Mercedes din acea perioadă. La acea vreme, compania lucra ca furnizor de piese pentru Daimler-Benz și acum căuta, ca și ei, noi domenii de activitate.
Împreună cu Friedrich și producătorul Franz Catta, Erhard & Söhne au asigurat finanțarea proiectului iar Friedrich a putut demara lucrările de construcție a viitorului vehicul. Primele desene pentru proiectul cunoscut ca „Vehiculul universal motorizat pentru agricultură” erau despre un concept echipat cu motor amplasat în spate, similar cu cel pe care constructorul austriac Puch urma să îl implementeze mai târziu la construcția modelului său Haflinger.
Din anul 1946, devenise destul de clar că, conceptul final va dispune de motor frontal, suspensie cu axe rigide și patru roți de aceeași dimensiune. Compania MaschinenbauerBoehringer din Goppingen a contribuit decisiv la planificarea producției pentru anul 1948 în timp ce Erhard & Söhne a rămas ca furnizor de piese.
Mercedes a contribuit chiar de la debutul modelului Unimog, cu primul motor diesel, respectiv versiunea I-U a motorului cu ulei (OM) 636. În cele din urmă, la 27 octombrie 1950, șase reprezentanți de la Unimog Development Company și doi reprezentanți de atunci ai lui Daimler-Benz Aktiengesellschaft au semnat un document discret, dar foarte important. Părțile implicate au convenit să vândă Boehringer Unimog și toate drepturile asupra acestuia către grupul din Stuttgart pe un contract format din doar două pagini dactilografiate și cu doar cinci puncte contractuale. Literal, în acordul respectiv se stipulează: „Unimog-Ges., care renunță practic la utilizarea vehicuului Unimog, transferă Daimler-Benz A.-G. în proprietatea sa și exploatarea nerestricționată a întregului său activ, constând în drepturi cu privire la modelul Unimog și la dispozitivele suplimentare dezvoltate de Unimog-Ges. “.
Acest lucru a decis practic viitorul vehiculului Unimog, care a fost dezvoltat imediat după sfârșitul celui de-al doilea război mondial. Unimog, conceput inițial ca vehicul utilitar pur agricol, a intrat în producția de serie la Boehringer din Göppingen în iunie 1948. A devenit clar de la început că posibilitățile vehiculului utilitar ușor și cu aptitudini excelente în off-road ar depăși cu mult utilizarea agricolă. Cererea uriașă care a surprins producătorul Boehringer după prima prezentare oficială la expoziția auto agricolă din Frankfurt, în vara anului 1948, le-a arătat clar responsabililor că vor fi necesare investiții enorme pentru o producție de serie foarte extinsă. În calitate de furnizor de motoare, Daimler-Benz avea deja conexiuni relevante cu Unimog încă de la debutul acestuia.
Primul model Unimog a fost echipat cu motorul OM 636 de la Daimler-Benz. La acea vreme, Boehringer instalase primele unități ale motorului diesel de 1,7 litri pe Unimog, chiar înainte ca firma din Stuttgart să înceapă să implementeze acest diesel pe modelul 170 D din Seria W136. Motorul OM 636 aflat în echiparea lui Unimog dezvolta o putere de 25 CP, în timp ce mai târziu la modelele Mercedes cu o capacitate cilindrică crescută, acesta a atins uneori valori de peste 40 CP.
Achiziționarea întregului proiect Unimog nu a reprezentat un succes sigur pentru Daimler-Benz, dar în anii ce au urmat s-a dovedit a fi unul cu impact major. Seria de variante disponibile a fost extinsă de-a lungul deceniilor iar vehiculul german Unimog a reușit să dovedească calității deosebite în nenumărate „scenarii” de utilizare civilă și militară, utilizarea inițială în agricultură devenind din ce în ce mai puțin importantă. Încă din anul 1951, producția Unimog s-a mutat de la Göppingen la fabrica Mercedes din Gaggenau. După mutarea producției Unimog în uzina de camioane Wörth, muzeul Unimog a fost deschis în anul 2006 chiar în primul loc de producție al modelului, respectiv în Gaggenau.
În prezent, la contractul destul de scurt cuprins pe doar două pagini, lucrează probabil nenumărați avocați corporativi pe parcursul mai multor luni pentru al putea actualiza. Prețul de achiziție este, de asemenea, uimitor: 600.000 de mărci, împărțit în 6 cecuri pentru 100.000 mărci fiecare și a fost convenit în urma semnatarii la 27 octombrie 1950. Pentru a putea face o comparație, trebuie știut faptul că în anul 1950, pentru un preț de aproximativ 4.800 de mărci germane se putea achiziționa versiunea de bază al Volkswagen-ului Beetle. În cazul preluării Unimog de către Dailmler-Benz, se poate vorbi despre un preț destul de ridicat conform standardelor actuale.
Ceea ce a început ca un dispozitiv cu adevărat universal pentru agricultură, a devenit în câțiva ani un model multifuncțional cu o gamă variată de versiuni. Astăzi există un Unimog adecvat pentru fiecare aplicație imaginabilă, fie ea mică și agilă sau mare și puternică, cu nenumărate variante de ampatament, suprastructuri și conversii. Unimog și-a câștigat cu adevărat un loc în istorie iar în cei 75 de ani de carieră niciun alt vehicul din lume nu a fost atât de versatil.
Text: Auto Retro Passion
Foto: Daimler-Benz
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI
Site-ul nostru folosește cookies pentru a asigura utilizatorii de o experiență cât mai bună. Dând click pe OK, confirmați că sunteți de acord cu Termenii și condițiile.OkPolitica De ConfidentialitatePolitica Cookies
GDPR
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.