Ultimele articole

MACHETE AUTO PENTRU OAMENI MARI

2 septembrie 2015
Comments off
886 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


De la o macheta auto primita cadou in urma cu 44 de ani, colectia de machete auto a bucuresteanului Cristian Luca a ajuns azi sa inumere peste 2000 de exemplare la toate scarile realizate din metal sau plastic de la diferiti producatori.

 Spre deosebire de alte sufragerii in care gasim biblioteci cu carti de mica sau mai mare valoare, apartamentul d-lui Cristian Luca, 48 de ani, seamana cu o parcare in miniatura in care stau la loc de cinste peste 2000 de machete auto care par o istorie a industriei de machete si jucarii din ultimii 50 de ani.

Cu predilectie sant prezente majoritatea firmelor italiene precum Martoys, Mebetoys, Polistil, Politoys, Bburago, Pocher, Togi dar si a celor romanesti de profil, precum Metaloglobus, Viitorul Oradea,, Bucuria Copiilor, Jucarii Lugoj din pacate majoritatea disparute astazi.

Prima macheta a primit-o cadou de la unchiul sau din Italia in 1971, un Ferrari 512 Prototipo la scara 1:20 realizat de catre firma italiana producatoare de jucarii Edison Giocattoli. Acest exemplar este unul valoros si se vinde azi la licitatiile online cu peste 200 de euro.

Pana in anul 1989, colectia lui Cristian Luca s-a marit datorita unchiului sau din Italia care la fiecare vizita in Romania ii aducea doua sau trei machete auto.

Dupa 1989, colectia de machete a crescut considerabil, Cristian incepand sa participe anual la targurile de specialitate din Italia si sa achizitioneze numeroase machete auto la oricare scara. Pentru participarea la un targ investitia pentru colectionarul roman Cristian Luca era destul de mare, pe langa costul pieselor fiind desigur cheltuieli de cazare, transport, etc.

Cea mai veche macheta din colectia sa este o automacara fabricata in 1940 si care se invarte mecanic in timp ce cele mai mule machete monomarca peste 250 de exemplare sunt reprezentate de Alfa Romeo cu majoritatea modelelor de serie sau competitie fabricate dea lungul istoriei de 105 ani ai producatorului auto italian. De asemenea merita mentionata colectia impresionanta de monoposturi de formula 1 si machetele la scari diferite ale unor modele legendare de serie redusa sau de competitie ale unor producatori auto prestigiosi precum: Alpine, Bugatti, Ferrari, Jaguar, Lancia, Maserati, Mercedes sau Porsche.

Pentru un colectionar de machete auto, dl. Luca ne-a marturisit ca o mare importanta o reprezinta numerotarea unei piese dintr-o editie limitata. Este asemanator cu modelele ale automobilelor reale cu versiunile modelelor care poarta o anumita denumire si sunt fabricate intr-o serie limitata. Este o mandrie de a avea un anumit numar dintr-o serie limitata. De exemplu, macheta cu numarul 5.555, dint-un lot de 6.000 de unitati realizate este mai valoroasa si mai scumpa cu circa 10-20% decat cea cu numarul 5.427. Cristian Luca are in colectia sa astfel de exemplare, precum si modele dorite si cautate de colectionari.

La un moment dat, pasiunea pentru machete auto al lui Cristian s-a extins si pentru jucariile fabricate in Romania care sunt destul de greu de gasit si achizitionat in stare buna pentru ca au fost produse in putine exemplare iar producatori cunoscuti precum: Arta Jucariilor Bucuresti, Cooperativa Metalica sau Metaloglobus, Munplast, Fabrica de jucarii Lugoj, au disparut iar in Romania nu se mai produc astfel de jucarii.

Unele din piesele colectionate de dl. Luca au fost achizitionate la licitatiile online internationale sau la schimb cu alti colectionari de machete de pe site-ul de licitatii eBay unde este membru din 2002. Este si utilizator al catorva forumuri de machete din Italia si Romania.

Piesele preferate din colectia sa raman cele zece camioane rusesti realizate dupa modelele ZIL 150 si ZIS 150 fiind totodata si cele mai scumpe piese din colectie, cotatia lor fiind in jur de 500 euro dar si autobuzul romanesc TV (Tudor Vladimirescu) ONT Carpati la scara 1:18 fabricat in 1970 de Metaloglobus una din cele doar doua jucarii romanesti aflate in catalogul international al jucariilor.

Pe langa colectia de machete auto, Cristian Luca colectioneaza din anul 2000 revista italiana Ruoteclassiche dedicata automobilelor clasice avand toate numerele de la lansarea acesteia in 1987. Are toate numerele revistei Autoturism, numeroase medalii, insigne si sigle valoroase legate de domeniul auto precum si prospecte originale majoritatea ale marcii Alfa Romeo. O alta categorie o consituie colectia de numere de inmatriculare.

Cristi si-a extins pasiunea auto la un nivel mai inalt in 1999 cand a inceput sa achizitioneze automobile clasice, primul fiind un Fiat 500 Topolino model 1942 . Colectia a fost completata cu un Fiat 125 fabricat in 1968, un Mercedes 200 D si un Alfa Romeo Giulia GT Junior din 1968 achizitionat de nou in Romania care a concurat cu succes in competitiile din tara noastra si pe care dl. Luca l-a supus unui amplu proces de restaurare. Acestea au fost ulterior vandute. Cristian si-a completat colectia cu un Alfa Romeo Giulietta Sprint model 1958 care este unicat in Romania. Piesa de rezistenta din colectie ramane o Dacia 1100 fabricata in 1969 cu numai 41.000 kilometri parcursi si vopsea originala. De curand si-a completat colectia cu un automobil clasic Lada 1500 model 1980 in stare aproape noua cu doar 20.000 kilometri parcursi si vopsea intacta. Este de mentionat ca fiecare aparitie a modelului la scara 1/1 este insotita de o macheta ce reprezinta modelul.

Cristi Luca participa frecvent la evenimentele organizate de Retromobil Club Romania parcurgand multi kilometri cu automobilele clasice aflate in colectia sa.

In colectia de machete auto a lui Cristian Luca primeaza calitatea, ea fiind apreciata, insa in egala masura machete mai putin costisitoare sunt apreciate. In alcatuirea colectiei a fost investint timp, peste 40 ani, suflet si zeci de mii de euro dar pe viitor acesta ne-a marturisit ca intentioneaza sa se limiteze la achizitia unor machete de mare valoare produse in serie redusa sau la unele schimburi cu alti colectionari de profil.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Auto Retro Passion; Cristian Luca

Comments are closed.

August 20, 2018