Ultimele articole
AUTOMOTORETRO TORINO 2018 A 36 –A EDIȚIE (februarie 7, 2018 11:09 pm)
CELE MAI SCUMPE 10 AUTOMOBILE ALE ANULUI 2017 (ianuarie 12, 2018 10:12 pm)
PORSCHE A RESTAURAT CEL MAI VECHI 911 (decembrie 29, 2017 11:27 pm)
50 DE ANI CU AVANGARDISTUL NSU RO80 (decembrie 28, 2017 12:17 am)

MERCEDES SL PAGODA – 50 DE ANI DE LA LANSARE

29 aprilie 2013
Comments off
127 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

S-au implinit 50 de ani de cand cunoscutul concern german Daimler Benz lansa modelul SL din seria W113 la Salonul Auto de la Geneva din 1963. Acesta s-a remarcat in special datorita design-ului, confortului, finisarilor si a performantelor.

Proiectul viitorului Mercedes SL din seria W113 a demarat in iulie 1957 sub conducerea directorului tehnic din acea perioada de la Daimler Benz, prof. Fritz Nallinger. In 1961 este finalizat un prim prototip pentru productia de serie denumit 220 SL si echipat cu un motor cu 6 cilindri in linie de 2.2 L care furniza 130 CP. Cu dezvoltarea si proiectarea modelului s-au ocupat: Rudolf Uhlenhaut si Bela Barenyi.

In martie 1963 cu ocazia Salonului Auto de la Geneva, constructorul german Mercedes lansa o noua generatie a modelului SL cunoscut sub indicativul W113. Comercializarea noului model denumit 230 SL a demarat in iunie 1963, acesta inlocuind in gama modelele 190 SL si 300 SL. Inca de la debut, noul 230 SL a impresionat presa si publicul prin caroseria cu design elegant semnat de Paul Bracq, aerodinamica partii frontale, finisarile de top si confortul. Datorita formei concave a hard top-ului, modelul a primit denumirea de Pagoda.

Caroseria modelului german avea un coeficient aerodinamic CX cu o valoare de 0.47 cu soft top-ul montat, oferea un grad de siguranta ridicat in caz de impact sau rasturnare cu hard top-ul montat, habitaclul fiind protejat de o celula de inalta rezistenta iar sasiul rigidizat. Interiorul dispunea de doua locuri spatioase,un al treilea fiind oferit optional iar plansa de bord avea un design elegant in timp ce functionalitatea era trecuta pe primul loc. Pretul de baza in Germania era de 22.200 marci iar printre dotarile de serie merita mentionate: coloana directiei deformabila la impact frontal sau pneurile radiale iar optional: servodirectia, transmisia automata, tapiteria din piele, geamurile cu tenta fumurie, radio-ul, proiectoarele pentru ceata, hard top-ul.

Realizat pe o platforma modernizata a modelului din seria W111, modelul 230 SL era oferit cu motorizare complet noua cu 6 cilindri in linie de 2.3L care multumita alimentarii cu injectie mecanica Bosch dezvolta 150 CP. Acesta permitea performante destul de bune pentru perioada respectiva: viteza maxima de 200 km/h iar acceleratia 0-100 km/h in 11.1 secunde. Transmisia se realiza pe rotile din spate si era asigurata de o cutie de viteze manuala cu 4 trepte, optional era oferita una automata cu 4 trepte. Suspensia era independenta pe ambele punti, in fata fiind prevazuta cu brate duble, arcuri elicoidale si bara stabilizatoare iar in spate cu axa transversala, brate longitudinale si arcuri elicoidale. Sistemul de franare era servoasistat fiind prevazut cu discuri in fata si tamburi in spate. Directia era de tipul cu recirculare de bile fiind servoasistata optional.

In 1964 este oferit un nou tip de soft top iar in 1966 este disponibila in standard centura de siguranta in 3 puncte si optional cutia de viteze manuala cu 5 trepte.

In decembrie 1966 este comercializata o noua versiune denumita 250 SL si care inlocuia in gama versiunea 230 SL. Noul 250 SL avea echipat un motor cu 6 cilindri in linie de 2.5 L care dezvolta 150 CP, sistem de franare cu discuri in spate si dotari suplimentare printre care diferentialul blocabil si tetierele. Pentru piata din SUA a fost oferita o versiune denumita California Coupe cu 2+2 locuri echipata doar cu hard top. Performante: viteza maxima 200 km/h, acc. 0-100 km/h in 10 sec.

In decembrie 1967, versiunea 250 SL este inlocuita cu versiunea 280 SL echipata cu un motor cu 6 cilindri in linie de 2.8 L care dezvolta 170 CP care permitea atingerea unei viteze maxime de 205 km/h iar acc. 0-100 km/h era posibila in 9 sec. Au fost oferite noi dotari optionale precum: instalatie de aer conditionat(in standard pentru piata din SUA) sau jante din aliaj.

In martie 1971 este stopata fabricatia modelului SL din seria W113, productia totala fiind de 48.912 de exemplare. Acesta a fost inlocuit in acelasi an cu o noua generatie avand indicativul W107.

Pe plan competitional merita amintit locul 1 in raliul Spa – Sofia – Liege (6600 km) la editia din 1963 castigat de Eugen Bohringer la volanul unui 230 SL in varianta pentru raliu iar la editia din 1964 acelasi pilot a obtinut locul 3 cu un 230 SL cu motor de 2.8 L. In raliul Acropole la editia din 1965, pilotul Dieter Glemser obtine locul 3 la volanul unui 230 SL

Text: Auto Retro Passion
Foto: Mercedes; Arhiva

Comments are closed.

February 22, 2018