Ultimele articole

FORD MUSTANG – 50 DE ANI DE LEGENDA

29 aprilie 2014
Comments off
590 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

Pe data de 14 aprilie s-au implinit 50 de ani de cand concernul american Ford lansa modelul de succes Mustang, considerat o legendă a universului auto fiind un model dorit şi admirat de orice pasionat de automobile. Mai jos vom incerca sa punctam cele mai importante momente din istoria de 50 de ani ai Ford-ului Mustang.

La inceputul anilor ’60 era inca greu de anticipat schimbarea care va veni in caracterul automobilelor americane, piata auto americana din acea perioada era inca dominata de General Motors ale carui automobile cromate de dimensiuni generoase avand motoare cu capacitati foarte mari defilau maiestuos prin fata admiratorilor pe marile bulevarde amercane.

Ford Motor Company, care era al doilea mare producator mondial de automobile din acea perioada si condus de Henry Ford II, l-a numit in functia de vicepresedinte pe Lee Iacocca un tanar dinamic, ambitios, plin de idei si care a sustinut de la inceput proiectul unui automobil sport accesibil numit T5.

Un prim prototip realizat de departamentul de design al producatorului american condus de Joseph Oros de origine romana a fost finalizat in august 1962 si a fost denumit Ford Cougar.

Dezvoltarea primului prototip experimental a demarat in 1962, el fiind finalizat in numai 21 de zile de catre Gene Bordinat si a fost prezentat pe data de 7 octombrie 1962 cu ocazia Grand Prix-ului Statelor Unite din Watkins Glen – New York. Acesta a fost botezat Mustang I dupa numele unui avion de lupta din cel de-al doilea razboi mondial denumit Mustang P-51. Ford-ul Mustang I dispunea de o caroserie tip roadster cu doua locuri si era echipat cu un motor cu 4 cilindri in V cu capacitatea de 2L si care dezvolta 90 CP. Acest propulsor era amplasat central si era imprumutat de la modelul german Taunus 20M.

In vara anului 1963, un nou prototip denumit Mustang II a fost finalizat. Acesta avea caroserie de tip cabrio cu 4 locuri si dispunea de un motor V8 de 4.7L (271 CP) amplasat frontal. Mustang II fiind prototipul care se apropia cel mai mult de varianta finala a modelului de serie care trebuia sa fie lansat in primul trimestru al anului 1964. Catre sfarsitul anului 1963, designul noului model Mustang pentru productia de serie a fost finalizat. Acesta avea o silueta simpla, foarte placuta si moderna pentru acea perioada fiind „impodobita” cu mai putin crom pe ornamente decat se obisnuia. Cu acest nou concept de design, Ford a inaugurat o noua clasa de automobile sport denumita de americani „Pony Car”.

Conducerea Ford Motor Company a demarat productia de serie a noului Mustang pe data de 9 marie 1964 la fabrica din Deaborn – statul Michigan, in timp ce lansarea oficiala pentru presa a avut loc la pe data de 14 aprilie 1964 la World’s Fair în Flushing Meadows, New York unde au participat circa 2000 de ziaristi. Dupa prezentarea noului Ford Mustang facauta de Lee Iacocca, jurnaliştii auto prezenţi au putut conduce maşina pe un traseu impresionant ca lungime, de 750 mile(1.200 km). Traseul a legat Country Club-ul din Westchester, New York, acolo unde ziarişti au luat masa, de centrul Ford de dezvoltare din Dearborn, Michigan. In data de 17 aprilie a avut loc prezentarea pentru public in direct pe cele trei canale nationale unde circa 29 de milioane de telespectatori americani au putut admira noul Ford Mustang in diferite clipuri publicitare. Dupa doar 24 de ore au fost solicitate numai putin de 22.000 de comenzi ferme. Departamentul de vânzări estimase că noul Mustang nu va atinge 100.000 unităţi în primul an pe piaţă, însă primele 100.000 unităţi au fost vândute în primele trei luni.

Inca de la lansare Mustang-ul promitea. Multi specialisti au considerat lansarea Ford-ului Mustang cea mai de succes lansare din istoria automobilului cand dupa numai un an de zile de la lansare se comercializasera deja 418.812 de exemplare. Lee Iacocca a intuit perfect dorintele publicului american de atunci si mai ales ale tinerei generatii rebele de americani care doreau sa aiba propriul sau automobil. Acestea erau: pretul accesibil de 2.368 $ SUA – versiunea de baza, design-ul captivant, performante spotive, habitaclul spatios pentru 4 persoane, posibilitatea de a putea personaliza automobilul dupa propriile preferinte, 15 variante diferite de culori la exterior, 5 tipuri de design pentru interior si o lista lunga de dotari optionale: aer conditionat, tapiterie din piele, servodirectie, radio FM, , consola centrala, diferential autoblocabil, acoperis din imitatie de piele, jante din aliaj, geamuri cu tenta fumurie etc. Pretul unei vrsiuni „ full option” ajungea la un pret de circa 3500 $ SUA.

De la debut, Mustang-ul a fost disponibil in doua variante de caroserie: coupe si cabrio, ambele cu 4 locuri iar ca motorizari: un „ 6 in linie” de 2.8L care dezvolta 101 CP precum si un V8 tipic american de 4.2L care furniza 164 CP. Catre sfarsitul anului 1964 acesta din urma a fost inlocuit cu unul de V8 de 4.7L care era oferit in 3 variante de putere 200, 225 si 271 CP. Capacitatile erau exprimate in cubic inch de unde si versiunile 260; 289 si 289HP.

Daca stilul original si remarcabil a sedus pe loc numerosi cumparatori, partea mecanica provenea in mare parte de la modelul compact familial Falcon. Mustang-ul era conceput dupa solutia clasica: motor amplasat in fata longitudinal si transmisie pe rotile din spate. In standard era oferita o cutie manuala cu 3 trepte iar optional una manuala cu 4 trepte sau automata tip „Cruise-O-Matic” cu 3 trepte. Suspensia fata era cu roti independente si arcuri elicoidale iar cea din spate cu axa rigida si arcuri lamelare. Sistemul de franare era servoasistat fiind prevazut cu tamburi la ambele punti, optional cu discuri pe fata. Directia era de tip cu circuit de bile, servoasistata optional. Spre deosebire de modelul Falcon, specialistii de la Ford au conceput pentru Mustang un sasiu usor si rigid asa cum trebuia pentru un model cu pretentii sportive.

In primavara anului 1965 este lansata o noua varianta de caroserie coupe „ Fastback” care avea o linie sportiva foarte reusita si oferea 4 locuri la interior. In cursul acelui an a fost introdusa o noua motorizare de baza de tip „6 in linie” de 3.3L(120 CP) precum si o versiune sportiva denumita GT care oferea suspensii mai ferme, dotate cu bare antiruliu, directie cu demultiplicare mai scurta si frane cu discuri pe puntea fata in standard. Versiunea GT dispunea de o motorizare V8 de 4.7L(225CP) si se remarca la exterior prin noua grila fata cu faruri suplimentare si jantele din aliaj cu design sport. Tot in 1965, pilotul si preparatorul american Carroll Shelby a prezentat versiunea GT 350 Fastback produsa in serie limitata si al carui motor V8 de 4.7L dezvolta 306CP in versiunea de strada si 360CP in cea de competitie.

In anul 1966 s-a consemnat recordul de vanzari pentru Ford-ul Mustang cu 607.568 de exemplare vandute iar catre sfarsitul acelui an de pe benzile de montaj este produs exemplarul cu numarul 1 milion. In cursul aceluiasi an interiorul a beneficiat de o noua plansa de bord si au fost oferite noi dotari.

In 1967 modelul a beneficiat de un prim facelift fiind operate retusuri la exterior si interior in timp ce dimensiunile exterioare au fost usor majorate. Cu aceste modificari, Ford-ul Mustang intra in categoria Muscle-car. In acelasi timp sunt prezentate noi versiuni de echipare mai luxoase si oferite noi dotari. In acelasi an este lansata o noua versiune sportiva denumita 390GTA Fastback si echipata cu un motor V8 de 6.4L care dezvolta 320 CP si permitea o viteza maxima de 220 Km/h si acc. 0-100Km/h in 7.5 sec. Tot in 1967 sunt lansate versiunile super sport dezvoltate de Carroll Shelby si fabricate in serie limitata: GT 500 si GT 500KR(King of Road) dotate cu un motor V8 de 7L care dezvolta 360 si respectiv 400CP permitand o viteza maxima de circa 240km/h si acc. 0-100km/h in 6.8 –6.5 sec.

Anul 1968 aduce o reinoire partiala a gamei de motoare, acum fiind oferite numai putin de 9 motorizari. In acelasi an sunt lansate doua noi versiuni: una luxoasa denumita High Country Special si una super sport 428 Cobra Jet al carui motor V8 de 7L furniza 335CP.

In anul 1969 a fost realizat un nou facelift atat la exterior cat si la interior in timp ce echipamentul standard a fost imbunatatit iar lista de optionale a fost marita substantial.
In acelasi timp au fost lansate 6 noi versiuni sport si super sport: Mach 1, Grande, Boss 302, Boss 429, Shelby 350GT si Shelby 500GT.

In 1970, partea frontala a fost usor restlizata avand acum cu design usor agresiv.

In cursul anului 1971 a fost realizat primul facelift major al modelului Mustang. Principalele modificari au fost de ordin estetic prin restilizarea ampla a partii frontale si posterioare in timp ce linia laterala a ramas in mare fidela originalului. In acelasi timp interiorul a fost complet redesenat iar dimensiunile au fost usor majorate inclusiv ampatamentul de unde a rezultat un habitaclu mai spatios. Lista de dotari standard si optionale a fost de asemenea marita. Tot in 1971 versiunile Boss 302 si Boss 429 au fost inlocuite cu versiunea Boss 351. Un an mai tarziu sunt lansate doua noi versiuni super sport: 351HO si 351 Cobra Jet.

In anul 1973, odata cu introducerea normelor de poluare si siguranta din SUA , gama de motoare s-a redus la numai trei propulsoare. In toamna anului 1973 se incheie productia primei generatii de Ford Mustang cu 2.978.271 de exemplare, aceasta fiind produsa in fabricile din: Dearborn, Metuchen si San Jose.

In septembrie 1973 are loc lansarea cele dea doua generatie a modelului Mustang, cunoscut si ca Ford Mustang II. Realizat sub conducerea lui Lee Iacocca si avand numele de cod Arizona, Mustang II era inspirat din stilul european atat ca design cat si din punt de vedere tehnic, acesta beneficiind de o caroserie mai compacta, motoare mai economice si trebuia sa faca fata creizei petroliere survenite in cursul anului 1973. La debutul comercializarii au fost propuse doua variante de caroserie: coupe si fastback, ambele cu 4 locuri precum si doua variante de motorizare: un „4 in linie” de 2.3L(89CP) si un V6 de 2.8L(105CP). Dezvoltat pe platforma modelului subcompact Pinto, Mustang II era conceput dupa solutia clasica: motor amplasat in fata longitudinal si transmisie pe rotile din spate. In standard era oferita o cutie manuala cu 4 trepte iar optional una manuala cu automata cu 3 trepte. Suspensia fata era cu roti independente si arcuri elicoidale iar cea din spate cu axa rigida si arcuri elicoidale. Sistemul de franare era servoasistat fiind prevazut cu discuri pe fata si tamburi pe spate in timp ce directia era servoasistata optional.

In 1974 este lansata o noua varianta de caroserie de tip hard top stilizata de firma Ghia avnd la interior 2+2 locuri si este disponibila o noua motorizare V8 de 4.9L care dezvolta 142CP.

In cursul anului 1976, Mustang II a beneficiat de un usor facelift si sunt introduse noi dotari printre care si acoperisul detasabil tip T-top pentru varianta de caroserie fastback. Tot acum este lansata o noua versiune sportiva denumita Cobra II avand echipat motorul V8 de 4.9L si care dispunea de un kit aerodinamic complet.

La inceputul anului 1978 este lansata versiunea sportiva denumita King Cobra fabricata in serie limitata. In toamna anului 1978 este stopata productia Ford-ului Mustang II, aceasta fiind de circa 1.1 milioane exemplare.

La inceputul anului 1979 este lansata a treia generatie a Ford-ului Mustang, aceasta fiind dezvoltata sub conducerea lui Jack Telnack. Realizat pe platforma Fox din cadrul grupului Ford, aceeasi cu cea a modelelor Ford Fairmont si Mercury Zephyr, Mustang III a fost disponibil in doua variante de caroserie: coupe si hatchback, ambele cu 4 locuri si cu trei motorizari: un „4 in linie” de 2.3L(89CP), un V6 de 2.8L(111CP) si un V8 de 5L (142CP). De asemenea au fost propuse doua versiuni de echipare baza si Ghia. Transmisia se realiza pe rotile din spate si era asigurata de o cutie manuala cu 4 trepte sau oprtional de una automata cu 3 trepte. Suspensia fata era cu roti independente si arcuri elicoidale iar cea din spate cu axa rigida si arcuri elicoidale. Sistemul de franare era de tipul mixt cu discuri pe fata si tamburi pe spate fiind servoasistat in timp ce directia era servoasistata in standard.

In 1980 sunt oferite 3 noi motorizari: un „4 in linie” de 2.3L turbo(140CP), un „4 in linie” de 3.3L(88CP) care inlocuia in gama V6 de 2.8L precum si un V8 de 4.2L(121CP). Tot acum este oferita versiunea sportiva Cobra care beneficia de un kit aerodinamic iar ca optiuni acoperisul detasabit T-top si cel din imitatie de piele.

In cursul anului 1982 este realizat un usor facelift care a vizt atat exterioru cat si interiorul. In acelasi timp au fost introduse noi dotari si noi versiuni de echipare: L, GL, GLX si GT precum si o noua motorizare V8 de 4.9L(175CP). Optional a fost propusa o noua cutie de viteze manuala cu 5 trepte. Un an mai tarziu, dupa o pauza de 10 ani este lansata varianta de caroserie cabrio cu 4 locuri.

In 1984 este lansata versiunea speciala SVO care dispunea de un kit aerodinamic, de dotari suplimentare in timp ce puterea motorizarilor „4 in linie de 2.3L turbo si V8 de 4.9L a fost majorata la 177 si respectiv 190CP. In acelasi timp suspensia spate a fost reproiectata.

In 1986, Mustang-ul III beneficiaza de un facelift major. Modificarile au fost de ordin estetic in timp ce interiorul a fost complet redesenat. Au fost propuse noi dotari iar ca versiuni de echipare: LX si GT. Tot acum a fost oferit optional un kit aerodinamic denumit Aero in timp ce motorul V8 de 4.9L furniza 225CP, gratie sistemului de injectie electronic.

In 1990 sunt oferite in premiera dispozitivul de protectie la impact frontal tip airbag pentru sofer si centurile de siguranta in 3 puncte pentru locurile din spate.

In 1992 este realizat un usor facelift care a vizat exteriorul. Un an mai tarziu este lansata o noua versiune sportiva denumita SVT Cobra si fabricata in serie limitata de 5000 de exemplare. In acest caz puterea maxima dezvoltata era de 235CP iar transmisia era asigurata de o cutie manuala in 5 trepte. In septembrie 1993 productia modelului este stopta, numarul de exemplare produs fiind de peste 1.5 milioane.

Cu ocazia Salonului Auto de la Detroit din 1994 este lansata cea dea patra generatie a Ford-ului Mustang. Avand numele de cod SN-95, noul Mustang era conceput pe noua platformă Fox-4 a grupului Ford si avea un design atractiv tip „new edge” realizat sub conducerea lui Patrick Schiavone. De la debut au fost oferite doua variante de caroserie: coupe si cabrio, ambele cu 4 locuri iar ca motorizari un V6 de 3.8L(145CP) si un V8 de 5L(215CP). Acesta din urma fiind inlocuit dupa doi ani cu unul complet nou V8 de 4.6L(218CP) avand distributie cu 4 supape pe cilindru. In serie era oferita o cutie de viteze manuala in 5 trepte iar optional una automata in 4 trepte. Sistemul de franare era servoasistat fiind prevazut cu discuri ventilate in fata, discuri pline in spate si dispozitiv antiblocaj ABS. Au fost propuse trei versiuni de echipare: baza, GT si GTS, un an mai tarziu fiind lansate doua versiuni super sport: Cobra, SVT Cobra si Cobra R ultima dotata cu un motor V8 de 5.8L(304CP).

In decembrie 1998 este realizat un facelift ce a vizat atat exteriorul cat si interiorul. In acelasi timp au fost introduse noi dotari iar puterea motoarelor V6 de 3.8L, V8 de 4.6L si V8 de 5.8L gratie unor modificari a crescut la 193, 264 si respectiv 324CP.

In 2001 sunt lansate doua noi versiuni sport fabricate in serie limitata:GT Bullitt si Mach 1.

In primavara anului 2002, versiunea sportiva Cobra a beneficiat de un motor V8 de 4.6L supaalimentat cu compresor care permitea dezvoltarea a 395CP.

In toamna anului 2003, dupa o cariera de aproape 10 ani si circa 1.5 milioane de exemplare, productia Mustang-ului IV este oprita.

La Salonul Auto de la Detroit din 2004 este lansata a cincea generatie Ford Mustang. Realizat pe platforma D2C, Mustang V avea un design inspirat puternic din prima generatie, stilul de design fiind numit „retro-futurism” de către J Mays, şeful departamentului de design Ford. Inca de la lansare au fost disponibile două variante de caroserie: coupe-fastback si cabrio, ambele cu 2+2 locuri, doua versiuni de echipare: baza si GT precum si doua propulsoare: un V6 de 4L(210 CP) şi un V8 de 4.6L(300 CP). In serie era oferita o cutie de viteze manuala in 5 trepte sau optional de una automata in 5 trepte. Suspensia fata era de tip McPherson iar cea spate de tip Panhard cu axa rigida si trei brate, optional se oferea suspensie spate independenta. Printre dotarile oferite in premiera pentru Mustang se inscriu: sistemul de control al tractiunii si cel de control al stabilitatii. Noul Mustang V avea însă să devină un succes aproape instant, devenind extrem de popular în Statele Unite şi nu numai.

In 2007 este lansata versiunea sportiva Shelby GT 500 realizata de Corroll Shelby si fabricata in serie limitata. Aceasta era dotata cu un motor V8 de 5.4L cu compresor care dezvolta 500CP. Un an mai tarziu este lansata versiunea Shelby GT 500KR(King of Road) al carui motor furniza 540CP.

In februarie 2008 este prezentata versiunea speciala Bullitt al carui motor dezvolta 320CP. Un an mai tarziu cu ocazia aniversarii a 45 de ani de la lansarea primei generatii Mustang sunt lansate editiile limitate: 45th Anniversary Edition si Iacocca Silver 45th Anniversary.

In primavara anului 2009 este realizat un facelift atat la exterior cat si la interior, in acelasi timp fiind introduse noi dispozitive de siguranta. In 2010 versiunea sport Shelby GT500 beneficiaza de o noua motorizare V8 de 5.4L(540CP) avnd distributie variabila si compresor.

In 2011 este introdusa o noua motorizare de baza V6 de 3.7L cu distributie variabila(TI-VCT) care dezvolta 305CP si inlocuia in gama pe cel de 4L cu aceeasi configuratie. In acelasi timp a fost oferita in standard o noua cutie de viteza manual cu 6 trepte si otional una automata tot cu 6 trepte. Un an mai tarziu, propulsorul V8 de 4.6L este inlocuit cu unul nou V8 de 5L avand distributie variabila(TI-VCT) care dezvolta 415CP. Tot in 2012 sunt lansate: versiunile super sport: Boss 302 dotata cu motorul V8 de 5L care in acest caz dezvolta 440CP si Cobra Jet – 50 exemplare avand un motor V8 de 5.4L supraalimentat (430CP).

La inceputul anului 2013, Mustang V a beneficiat de un usor facelift iar versiunea sportiva Shelby GT500 a fost dotata cu motorul V8 de 5.8L supraalimentat care dezvolta 662CP si permitea o viteza maxima de top de 325km/h. Catre finele anului 2013, productia Mustang-ului V este oprita aceasta insumand in aproape 10 ani de cariera peste 1 milion de exemplare.
Cu ocazia aniversarii a 50 de ani de la lansarea modelului, anul acesta in ianuarie la Salonul Auto de la Detroit a fost lansata a 6-a generatie a modelui Mustang.

Pe langa succesul comercial, Ford-ul Mustang s-a remarcat si in competitiile sportive cu motor, reusind sa castige in campionatul automobilelor de turism modificate (NASCAR) cu versiunile preparate de Caroll Shelby in 1965, 1966 si 1967 precum si la categoria „turism” in turul Frantei in 1964 prin pilotul belgian Jacky Icks sau in zilele noastre castigarea campionatului Grand-Am Koni Challenge la editia din 2008 si 2009 atat la piloti, echipe cat si la constructori. Totodata Mustang-ul a fost distribuit si in cateva roluri cinematografice: in „Goldfinger” cu actorul Sean Connery in rolul agentului James Bond (1964), in „Lt. Bullitt” interpretat de actorul Steve McQueen (1968), in „Jandarmul se insoara” cu Louis de Funes (1970), in „Diamonds Are Forever” cu James Bond interpretat de Sean Connery (1971) sau in ”Dispari in 60 de secunde” cu Nicolas Cage(2000).

Ford-ul Mustang s-a aratat a fi un foarte reusit model coupe de turism, succesul sau comercial confirma fara drept de apel acest lucru. Datorita succesului primei generatii Mustang, Ford a continuat traditia cu urmatoarele generatii lansate in 1974, 1979, 1994 si 2005 iar in luna aprilie 2008 a fost fabricat exemplarul cu numarul 9 milioane.

Multumita acestei traditii, Ford-ul Mustang ramane cel mai „construit” model sport din toate timpurile fiind un automobil remarcabil, emblematic pentru concernul Ford si in acelasi timp pentru industria americana de automobile.

Text: Auto Retro Passion
Foto: Ford; arhiva

Comments are closed.

November 19, 2018