VOLKSWAGEN KARMANN GHIA A CELEBRAT 65 DE ANI DE LA DEBUT

21 octombrie 2020
Comments off
281 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

La edițiile din urmă cu 65 de ani ale saloanelor auto de la Frankfurt și Paris, producătorul german a surprins presa și vizitatorii la standul său cu prezentarea noului său model coupe Karmann Ghia, a cărui caroserie beneficia de un design elegant și atractiv tipic italian semnat de studiourile Ghia din Torino. Succesul comercial înregistrat de model a fost unul peste așteptări încă de la debut, în primul an fiind consemnate numai puțin de 10.000 de comenzi.

Un număr de trei companii și câțiva oameni implicați în domeniul designului auto, au contribuit la dezvoltarea automobilului de succes Karmann Ghia. La începutul anilor ’50, compania germană Volkswagen producea modelul Beetle și, odată cu creșterea nivelului de trai postbelic, cei din conducerea de la Volkswagen din acea perioadă, în frunte cu Heinrich Nordhoff, erau interesați de adăugarea unui nou model în gama sa, eventual dacă se putea chiar unul din clasa coupe. În același timp, Luigi Segre s-a angajat să extindă reputația internațională a carosierului italian Ghia iar Wilhelm Karmann preluase conducerea carosierului german Karmann de la familia sa și era dornic să-și extindă contractele pentru poducerea modelelor cabrio Volkswagen.

Wilhelm Karmann și Luigi Segre s-au întâlnit de câteva ori la saloanele auto internaționale și, după o discuție inițiată de Wilhelm Karmann, Luigi Segre a obținut în secret de la acesta, un Volkswagen Beetle pe care să îl folosească ca bază pentru un prototip. Acel exemplar Type I a fost dificil de procurat de către Ghia iar Gian Paolo, fiul lui Mario Boano administratorul carosierului Ghia, a cumpărat unul din Paris și l-a dus la Torino unde acesta avea sediul. Echipa de la Ghia a modificat platforma modelului, a proiectat un prototip într-un timp relative scurt și în cinci luni a finalizat modelul pentru producția de serie.

Luigi Segre i-a prezentat în secret modelul lui Wilhelm Karmann la un an după discuția inițială, la mijlocul anului 1953, la Paris, în sediul Societe France Motors (reprezentanța Volkswagen pentru Franța și distribuitorul exclusiv european al modelelor Chrysler construite de Ghia). Când Wilhelm Karmann a văzut coupe-ul, Karmann a a firmat: „Aș vrea să construiesc acest model”. În calitate de șef la Ghia, Segre a dirijat singur proiectul prin concepție și construcție, oferind un proiect fezabil pe care Willhelm Karmann și-l dorea și care îl putea construi în practică. Proiectul respectiv a fost prezentat la scurt timp conducerii Volkswagen de către Wilhelm Karmann.

Totuși, stilul ușor mai complex al caroseriei, a integrat lucrările realizate de către Luigi Segre, precum și cele ale lui Mario Boano, Sergio Coggiola și Giovanni Savonuzzi – și, în diferite momente, fiecare și-a adăugat meritul pentru design. Mai mult, designul avea asemănări de stil cu conceptele Chrysler d’Elegance și K-310 realizate de designerul Virgil Exner, cărora Ghia îi fusese colaborator cu realizarea prototipurilor și care, la rândul lor, reflectau numeroase indicii și teme dezvoltate anterior de Mario Boano. Potrivit fiului lui Virgil Exner, Virgil M. Exner Jr., Giovanni Savonuzzi a fost responsabil să micșoreze dimensiunile conceptului Elegance, înlocuind grila frontală generoasă a lui Chrysler cu o grilă de dimensiuni reduse și formată din două părți asemănătoare ca stil cu al unor bărci.

Responsabilitățile precise de stil nu erau bine documentate la vremea respectivă iar contribuția la stilul caroseriei a diferiților designeri, a complicat și mai mult munca suprapusă a așa ziși stiliști-cheie. De aici rezultă că, o atribuire individuală definitivă a stilului modelului Karmann Ghia, nu a fost făcută niciodată.

Designul prototipului a fost bine primit de către conducerea de la Volkswagen, acesta fiind cunoscut sub denumirea internă codificată Type 14 și prezentat la Salonul Auto de la Paris în octombrie 1953 ca un concept de stil „by Ghia”. Prezentarea în fața presei a modelului pentru producția de serie a avut loc la hotelul Kasino din Westfalia, Germania pe data de 14 iulie 1955 în timp ce lansarea oficială s-a desfășurat concomitent la saloanele auto de la Paris și Frankfurt din 1955. Modelul s-a făcut rapid remarcat datorită designului atractiv, elegant și în același timp original dar și a unui raport preț / calitate excelent.

COLECȚIA ASI BERTONE DE LA MUZEUL VOLANDIA

Producția modelului Karmann Ghia Type 14 a demarat în august 1955 la fabrica carosierului german Karmann din Osnabruck. Reacția publicului a depășit așteptările, în primul an fiind comercializate un număr de peste 10.000 exemplare. La scurt timp după introducerea modelului Karmann Ghia, producția companiei Volkswagen s-a dublat iar modelul a devenit cel mai importat automobil de pe piața din SUA.

Modelul Type 14 a fost comercializat mai mult ca un coupe cu 2 + 2 locuri, practic și elegant de dimensiuni medii (Lxlxh: 4.140×1.634×1.330m) decât ca un adevărat model sport. Dezvoltat pe platforma modelului Beetle (motor în consola spate, suspensie indepententă cu bare de torsiune pe ambele punți, sistem de frânare cu tamburi și direcție cu melc globoidal și rolă), modelul Karmann Ghia avea în dotare un motor de tip boxer cu 4 cilindri răciți cu aer, cilindreea de 1.192 cmc și care dezvolta 30 CP. Distribuția acestuia era cu ax cu came central iar alimentarea cu carburator monocorp Solex. Propulsorul era oferit în combinație cu o cutie de viteze manuală cu 4 trepte sincronizate și permitea o viteză maximă de 120 km/h.

La ediția din 1957 a Salonului Auto de la Frankfurt are loc lansarea variantei cu caroserie cabrio a modelului german iar în anul 1960 au fost realizate unele îmbunătățiri de ordin stilistic la exterior și care au vizat în special partea frontală cu cele două grile frontale acum de dimensiuni majorate și cu ornamente suplimentare, farurile mutate într-o poziție mai înaltă și grupurile optice spate ușor majorate și mai rotunjite. În același timp puterea motorului a fost ușor majorată la 34 CP și au fost introduse noi dotări opționale precum: radioul, vopseaua bicoloră și pneurile cu contur alb. Tot în anul 1960 demarează produducția modelului german în Brazilia la fabrica din Sao Bernardo do Campo.

În septembrie 1961, Volkswagen a introdus modelul Karmann Ghia 1500 cunoscut și ca Type 34. Pentru a nu exista confuzie cu modelul Type 14, modelul Type 34 era cunoscut sub numele de „Der Große Karmann” (marele Karmann) în Germania, „Razor Edge Ghia” în Marea Britanie sau „Ghia europeană” ( Type 3 Ghia printre entuziaști) în Statele Unite. În zilele noastre denumirea de Type 34 este recunoscută drept convenție de numire la nivel mondial.

Modelul Type 34 a fost stilizat de Sergio Sartorelli angajat la studiourile de design Ghia. Există unele elemente similare în ceea ce privește stilul, dar modelul Type 34 arăta destul de diferit comparativ cu Type 14, amintind de unele modele de producție americană contemporane precum Chevrolet Corvair. Dacă modelul Type 14 era realizat pe platforma modelului Beetle, modelul mai mare Type 34 utiliza o platformă mai modernă împrumutată de la  modelul de clasă medie 1500/1600 cunoscut ca Type 3. Motorul din dotare era un boxer cu 4 cilindri de 1.5L care furniza 45CP, era alimentat cu carburator dublu corp Solex și permitea o viteză maximă de 134 km/h. La momentul lansării Type 34 a fost cel mai rapid model de producție Volkswagen.

Mulțumită unor dimensiuni majorate (4.280×1.640×1.335m), modelul Type 34 beneficia de un habitaclu și un portbagaj mai spațioase comparativ cu Karmann-ul Ghia original. La interior, acesta dispunea de un ceas electric, trei spații pentru depozitarea obiectelor, fețe de uși capitonate și dotate cu cotiere. În anul 1962, pentru modelul Type 34 a fost intodusă ca opțiune o trapă glisantă din oțel acționată electric, fiind al doilea model de automobil din lume care a beneficiat de această opțiune.

În august 1963 este introdusă versiunea 1500S pentru modelul Type 34 al cărui motor dezvolta 54CP și care permitea performanțe ușor superioare: viteză maximă 150 km/h și accelerație 0 – 100 km/h în 18 secunde. Doi ani mai târziu, este disponibilă o nouă motorizare boxer de 1.3L (40CP) alimentată cu carburator dublu corp Solex pentru modelul Type 14 și este lansată versiunea 1600L a modelului Type 34 dotată cu un motor boxer de 1.6L (54CP) alimentată cu carburator dublu corp Solex. În același timp pentru modelul Type 34 este introdus sistemul de frânare cu discuri la puntea față.

Anul 1966 aduce introducerea motorului boxer de 1.5L (44CP) pentru modelul Type 14 care a beneficiat de unele îmbunătățiri la suspensie și de sistem de frânare cu discuri la partea din față.

În anul 1967, ambele modele beneficiază de unele îmbunătățiri de ordin tehnic (suspensie spate revizuită, instalație electrică de 12V, alimentare rezervor combustibil la exterior) și este introdusă ca opțiune cutia de viteze semi – automată pentru modelul Type 14. Un an mai târziu, pe lista de opționale a modelului Type 34 era propusă o cutie de viteze automată cu două trepte.

În iunie 1969 este stopată producția modelului Type 34, aceasta totalizând 42.505 exemplare (plus 17 prototipuri) iar un an mai târziu modelul Type 14 a primit un ușor facelift care a vizat în special partea din spate acolo unde au fost introduse grupuri optice de dimensiuni majorate care aveau integrate luminile de mers înapoi precum și semnalizatoarele de direcție majorate la partea din față. În același tip modelul a fost dotat cu motorul de 1.6L (50CP) și cu o suspensie față îmbunătățită iar echipamentul de dotări includea acum: tapițeria din imitație de piele, tetiere față și antena radio.

PININFARINA – 85 DE ANI DE FORME DIVINE

Din anul 1970, este introdus în producție la fabrica din Brazilia modelul Karmann Ghia TC (Touring Coupe) Type 145 destinat exclusiv piețelor din America de Sud. Acesta era realizat pe platforma modelului Karmann Type 34, beneficia de o caroserie coupe tip katchback cu 2+2 Locuri semnată de Ghia și avea în dotare motorul boxer de 1.6L (50CP).

Începând cu anul 1972, au fost introduse bare de protecție cu secțiune pătrată de dimensiuni mai mari și care au înlocuit barele originalele rotunde netede, iar farurile din spate au fost din nou majorate. În același an producția modelului Karmann Ghia Type 14 este stopată în Brazilia.

Din 1973, exemplarele exportate în SUA, au beneficiat de modificările  impuse de Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) și care includea bare de protecție cu absorbție de energie. În același timp, la interior, un compartiment mochetat pentru depozitarea obiectelor a înlocuit bancheta din spate.

Pe 29 iulie 1974, producția modelului Karmann Ghia Type 14 este stopată după un număr de 395.803 exemplare în varianta coupe și 81.053 de exemplare în cea cabrio, acesta fiind înlocuit cu modelul Scirocco de la Volkswagen.

La începutul anului 1976 este sistată producția din Brazilia a modelului Karmann Ghia TC Type 145, aceasta însumând 18.119 de exemplare.

Ultimul exemplar produs a fost unul în varianta coupe de culoare roșie Phoenix Red și care a fost expus publicului pentru prima dată la ultima ediție a salonului Bremen Classic Motorshow dedicat vehiculelor clasice și organizat în perioada 31 ianuarie – 2 februarie 2020. Acest exemplar expus a reamintit pasionaților aniversarea de 65 de ani al acestui îndrăgit model ajuns la statutul de obiect de cult

Text: Auto Retro Passion

Foto: Volkswagen; Arhivă

Comments are closed.

December 04, 2020