În clasamentul celor mai scumpe automobile vândute la licitații în anul 2023, pe primul loc s-a poziționat un exclusiv Ferrari 250 GTO / 330 LM din 1962, urmat de un Ferrari 412P din 1967 și de un monopost Mercedes-AMG Petronis F1 din 2013, toate cele trei fiind modele speciale de competiție.
Lista celor mai scumpe zece automobile tranzacționate în cadrul unor licitații publice în cursul anului 2023, a fost în mare parte dominat de modele clasice din anii ’50 și ’60 ale constructorului italian Ferrari dar include și automobile moderne precum hypercar-ul de ultimă oră Bugatti Chiron Profilée 2022 sau supercar-ul Mercedes CLK GTR Roadster model 2002. Din cele șase modele Ferrari care s-au poziționat în acest Top 10, un număr de patru au fost modele competiționale care au concurat cu succes în curse celebre iar celelalte două, versiuni ale modelului de serie 250.
Pe primul loc în clasamentul din 2023 a celor mai scumpe automobile vândute la licitații publice, s-a clasat un exclusiv Ferrari 250 GTO / 330 LM fabricat în 1962 adjudecat cu suma de 51.705.000 USD la licitația RM Sotheby’s din New York (SUA) desfășurată pe 13 noiembrie 2023. Cu această sumă, au fost înregistrate mai multe recorduri, ca cel mai scump Ferrari tranzacționat oficial vreodată, cel mai scump automobil italian vândută vreodată și cel mai mare preț plătit pentru un automobil la licitație în 2023. De asemenea, a obținut al doilea cel mai mare preț plătit vreodată pentru un automobil la o licitație publică, primul loc fiind ocupat de un Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe din 1955 și a fost doar al treilea exemplar de Ferrari 250 GTO vândut la licitație în ultimul deceniu.
Acest ultraperformant Ferrari 330 LM / 250 GTO din 1962 având numărul de șasiu 3765, a fost singurul din Seria 1 GTO echipat inițial cu un motor de 4,0 litri de la modelul de competiții 330 LM și care a concurat pentru echipa oficială de fabrică Scuderia Ferrari. Exemplarul de față, a obținut o victorie la clasa pentru care a concurat și al doilea loc la general în cursa sa de debut de 1.000 km de la Nurburgring din 1962. Acesta s-a calificat pe locul patru pentru cursa de 24h de la Le Mans din 1962, dar a fost retras din cursă datorită unor probleme la motor.
Doar un număr de 36 exemplare de Ferrari 250 GTO au fost construite între anii 1962 – 1964, ceea ce îl face printre cele mai scumpe automobile de colecție din lume. Cele mai căutate de către colecționari sunt cele 33 exemplare din Seria I construite în perioada 1962 – 1963, care sunt foarte rar oferite spre vânzare fie direct de persone private, fie la licitații publice și sunt tranzacționate pentru sume foarte mari.
Ferrari-ul 250 GTO / 330 LM a fost urmat în clasament de un alt model competițional al aceluiași constructor premium italian. Este vorba de un exemplar de 412P cu șasiul numărul 0854 realizat de carosierul Fantuzzi în 1967 și pentru care noul proprietar a plătit suma de 30.255.000 dolari la licitația Bonhams The Quail Auction 2023. Automobilul italian a obținut cea mai mare sumă de la licitațiile pentru automobile clasice de la Monterey / Pebble Beach la ediția 2023. În termeni nominali în dolari, Ferrari 412P by Fantuzzi model 1967 a fost a cincea cea mai scumpă mașină vândută vreodată într-o licitație publică, reprezintă a cincea mașină care a obținut peste 30 de milioane USD într-o licitație și este al patrulea cel mai scump Ferrari de până acum.
Acest exemplar de Ferrari 412P, a fost livrat de nou dealerului britanic Ferrari – Maranello Concessionaires Ltd deținut de colonelului Ronnie Hoare și vopsit în culoarea roșu Ferrari Corsa dar cu partea frontală de culoare albastru Cambridge. Pe parcursul carierei sale competiționale, acest Ferrari a fost pilotat de către Richard Attwood, Piers Courage, Lucien Bianchi, Jo Siffert și David Piper. La debutul său competițional, în cursa de 1.000 km de la Spa (Belgia), Ferrari 412P s-a clasat pe locul 3 la general.
De asemenea a mai concurat la cursa de 24 h de la Le Mans din 1967 și la cursa de 6 h de la Brands Hatch din Marea Britanie, înainte de a schimba proprietarul său pe David Piper, care a triumfat în acel an la proba de 1.000 km de la Paris, 9 h de la Kyalami (Africa de Sud) și 3 h de la Cape Town. David Piper a făcut campanie publicitară cu acest Ferrari în Europa și Africa de Sud în perioada 1968-1969, câștigând în 1968 cursele de 200 km de la Nurnberg, de la Norisring, cu Solituderennen la Hockenheim și Gran Prix-ul Suediei.
Conform specialiștilor, acest Ferrari 412P model 1967 având șasiul #0854, este singurul exemplar al acestei perioade din categoraia sport prototip Ferrari care păstrează încă șasiul, motorul, cutia de viteze și caroseria originale.
Poziția a treia în acest clasament a fost ocupată de monopostul de Formula 1 Mercedes-AMG Petronas F1 W04-04 realizat în 2013 și pilotat de britanicul Lewis Hamilton care s-a vândut pentru un nou record de 18.815.000 $ ca rezultat de top la licitația auto retro RM Sotheby’s Las Vegas din 2023. Monopostul Mercedes-AMG a devenit cel mai scump monopost de Formula 1 din epoca modernă și al doilea cel mai scump după Mercedes Benz W196R construit în 1954 tranzacționat în cursul anului 2013 cu 29.700.000 USD dar în fața lui Ferrari F2003-GA F1 2003 vândut în 2022 pentru 14.880.000 USD.
Deși Lewis Hamilton a câștigat o singură cursă în sezonul 2013 în Gran Prix-ul Ungariei cu acest monopost Mercedes, acesta este singurul monopost de Formula 1 Mercedes-AMG Petronas vândut vreodată în afara sferei companiei și primul care a fost oferit spre vânzare într-o licitație publică. În schimb, un alt monopost de Formula 1 cu care a câștigat același Hamilton, a fost vândut la licitație pentru 6,5 milioane dolari dar în acest caz a fost vorba despre un monopost McLaren din 2010.
Locul patru în acest Top 10 a fost ocupat de un Ferrari 250 GT SWB California Spider model 1962 care a fost cel mai scump automobil vândut în cadrul licitației Gooding Amelia Island 2023 și pentru care a fost plătită suma de 18.045.000 dolari. Acesta reprezintă al doilea cel mai mare preț obținut pentru un model 250 GT California Spider, dar care stabilește totodată un nou record de licitație la Amelia Island.
Acest exemplar de Ferrari 250 GT SWB California Spider cu ampatament scurt este unul dintre cele doar 37 exemplare având faruri cu protecție aerodinamică suplimentară și singurul livrat într-o combinație de culori cu exteriorul albastru Azzurro Metallizzato (MM 16240) în nuanță acvamarin și interiorul cu tapițerie din piele bej Connolly Vaumol.
Pe poziția a cincea s-a clasat un rarisim Ferrari 250 LM model 1964 având numărul de șasiu 5901 pentru care cumpărătorul a plătit suma de 15.771.200 euro (echivalentul a 17.164.664 dolari) la o licitație specială organizată de Artcurial la Paris în iulie 2023. Exemplarul care este unul special dezvoltat pentru competiții, a fost cel de-al 10-lea dintr-un număr de 32 exemplare care au părăsit linile de producția ale fabricii din Maranello și este considerat unul dintre cele două exemplare care nu a fost grav avariat în timpul curselor.
Deși un exemplar similar de Ferrari 250 LM a câștigat ediția din 1965 a cursei de 24 h de la Le Mans, acest 250 LM cu șasiul 5901 a avut un istoric limitat în curse. Acesta a fost introdus de echipa americană NART ca mașină de rezervă în cursa de 24 h de la Daytona în 1966, dar nu a fost supus modificărilor regurilor competiției americane, și a păstrat toate elementele originale (șasiul, motorul, cutia de viteze, caroseria).
Același exemplar a fost scos la vânzare inclusiv la licitația Artcurial Paris Retromobile din februarie 2023 dar nu a reușit să fie vândut cu cea mai mare sumă solicitată de vânzător respectiv aproape 20 de milioane euro. Rezultatul obținut în iulie de 17 milioane dolari s-a apropiat de prețurile anterioare ale modelului 250 LM, dar nu a arătat nicio creștere din 2015.
Un Jaguar XKSS produs în 1957 și având șasiul cu numărul 707, a ocupat poziția a șasea în acest Top 10 cu suma de 13.205.000 dolari ca rezultat de top la licitația de automobile clasice RM Sotheby’s Monterey 2023, după ce un faimos Ferrari 250 LM model 1964 nu a reușit să se vândă, în ciuda celei mai mari oferte de 17 milioane dolari. Este primul Jaguar XKSS care a obținut un preț de peste 10 milioane dolari și doar al treilea model Jaguar dintr-un clasament exclusiv al celor mai scumpe automobile din toate timpurile.
Acest exemplar de Jaguar XKSS model 1957 a fost unul dintre cele doar 16 unități produse de Jaguar pentru utilizare pe drumurile publice pe șasiul modelului de competiții D-Type și al cărui proiect a fost denumit XKD 564. Cu un rulaj de doar 25.535 mile, acest remarcabil Jaguar XKSS își păstrează originalitatea și își arată autenticitatea. Astfel, automobilul sport britanic are afișat numărul de serie original, numărul de șasiu, cutia de viteze, blocul motor, tramsmisia și puntea spate.
Locul șapte în clasamentul celor mai scumpe automobile tranzacționate pe anul 2023, a fost ocupat de un Ferrari 312 PB din 1972 cu numărul de șasiu 0886 care a obținut suma de 12.042.500 euro (echivalentul a 13.033.720 $) fiind cel mai scump automobil din cadrul licitației RM Sotheby’s Villa Erba (Italia) din 2023. Modelul italian dezvoltat special pentru curse a concurat pentru Scuderia Ferrari pentru care a câștigat ediția din 1972 a Campionatului Mondial Sport Prototip fiind ultima dată când modelele Ferrari din această categorie au concurat și au câștigat campionatul respectiv.
Ferrari-ul 312 PB model 1972 având șasiul #0886, a câștigat chiar în cursa de debut 1.000 km de la Buenos Aires din 1972 precum și cursa de 1.000 km de la Nurburgring din 1972. În același an, a obținut locul doi în cursa de 12 h de la Sebring (SUA) și al treilea loc în cursa de 1.000 km de la Monza (Italia).
Un exclusiv hypercar Bugatti Chiron Profilée din 2022 s-a clasat pe locul opt în acest Top 10 și care a obținut un preț de vânzare de 9.792.5000 euro (echivalentul a 10.677.740 $). Hypercar-ul cu tehnologie de ultimă oră a fost ca cel mai scump automobil de la licitația automobilelor de colecție RM Sotheby’s Paris 2023. Acesta a fost cel mai mare preț plătit vreodată la o licitație publică pentru un automobil aflat în stare nouă și a stabilit totodată recordul pentru noul model Chiron. Este al doilea cel mai scump model Bugatti în termeni nominali și doar al cincilea model Bugatti care a obținut vreodată peste 10 milioane dolari la o licitație publică.
Bugatti Chiron Profilée a fost dezvoltat ca o interpretare mai puțin radicală a lui Chiron Pur Sport, dar întrucât comenzile pentru toate cele 500 exemplare de Bugatti Chiron erau deja epuizate, doar acest exemplar considerat ca unicat a fost produs în urma unei comenzi speciale. Cu o viteză maximă de 380 km/h, această versiune personalizată Profilée, a integrat unele caracteristici ale versiunii Pur Sport, păstrând în același timp eleganța unor versiuni precum Chiron Sport. Chiron Profilée este ultimul Bugatti care a fost fabricat cu motorul emblematic W-16 cu patru turbocompresoare și are o omologare europeană pentru un singur tip.
Poziția a noua în clasament a fost ocupată de supercar-ul Mercedes CLK GTR Roadster model 2002 pentru care noul proprietar a plătită suma de 10.235.000 dolari. Modelul supersport german a fost al doilea cel mai scump automobil la licitația de automobile clasice RM Sotheby’s Las Vegas 2023. Supercar-ul Mercedes a stabilit un nou record uimitor pentru acest model, singurul exemplar de CLK GTR Roadster vândut vreodată la o licitație oficială a obținut doar 2,3 milioane $ la Bonhams Goodwood 2015.
Acest foarte rar Mercedes CLK GTR Roadster din 2002 a fost al treilea exemplar din cele doar șase produse de către Mercedes ca o variantă cu caroserie roadster a modelului special de omologare construit pentru a permite participarea la Campionatul FIA GT din a doua jumătate ai anilor ’90. Motorul său V12 de 6,9 litri dezvoltă 604 cai putere și permite acestui supercar să accelereze de la 0 la 60 mile/h (0-96 km/h) în 3,8 secunde și să atingă o viteză maximă de peste 200 mile/h (circa 325 km/h).
Ultimul loc în acest clasament a fost ocupat de un Ferrari 250 GT SWB Berlinetta fabricat în 1962 care a fost tranzacționat cu un preț de 9.465.000 dolari în cadrul licitației pentru automobile de colecție Gooding Pebble Beach 2023. Acest exemplar cu șasiul numărul 3507, a fost unul dintre cele 165 unități produse din varianta Berlinetta SWB (șasiu scurt). Livrat nou industriașului italian Giovanni Renato Scalabrin, exemplarul a fost finisat în combinația de culori Grigio Metallizzatto (gri metalizat) cu tapițerie din piele bej .
Ferrari-ul 250 GT SWB Berlinetta GT 1962 a avut în istoricul său doar patru proprietari anteriori. Spre deosebire de majoritatea exemplarelor ale modelului 250, acest exemplar nu a fost niciodată restaurat dar a fost întreținut regulat din punct de vedere mecanic și menținut într-o stare originală foarte bună . Acest exemplar păstrează într-o stare originală atât tapițeria din piele bej dar și alte detalii precum geamurile, centurile de siguranță Irvin de epocă și jantele cu spițe Borrani RW3690. Rulajul total al modelului italian este unul redus, însumând doar aproximativ 53.000 km.
Clasament:
- Ferrari 250 GTO/330LM, 1962 – 51.705.000 $; RM Sotheby’s – New York.
- Ferrari 412P, 1967 – 30.255.000 $; Bonhams – Quial Lodge.
- Mercedes-AMG Petronas F1 W04, 2013 – 18.815.000 $; RM Sotheby’s – Las Vegas.
- Ferrari 250 GT SWB California Spider, 1962 – 18.045.000 $; Gooding – Amelia Island.
- Ferrari 250 LM, 1964 – 17.164.664 $; Artcurial – Paris.
- Jaguar XKSS, 1957 – 13.205.00 $; RM Sotheby’s – Monterey.
- Ferrari 312 PB, 1972 – 13.033.720 $; RM Sotheby’s – Villa Erba.
- Bugatti Chiron Profilée, 2022 – 10.677.742 $; RM Sotheby’s – Paris.
- Mercedes CLK GTR Roadster, 2002 – 10.235.000 $; RM Sotheby’s – Las Vegas.
- Ferrari 250 GT SWB Berlinetta, 1962 – 9.465.000 $; Gooding – Pebble Beach.
Foto: Case de licitații; Producători
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI