Ultimele articole
BASELWORLD 2018 (aprilie 10, 2018 10:36 pm)
RETRO CLASSICS STUTTGART 2018 (aprilie 3, 2018 7:13 pm)
TECHNO CLASSICA ESSEN 2018 (aprilie 1, 2018 12:30 am)
5 MODELE NOI LA SIHH 2018 (martie 4, 2018 6:12 pm)

SAAB – 40 ANI DE MOTORIZARE TURBO

10 decembrie 2017
Comments off
445 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

În toamna acestui an s-au împlinit 40 de ani de la prezentarea în premieră la Salonul Auto de la Frankfurt de către constructorul suedez SAAB a modelului 99 Turbo, acesta fiind considerat de catre specialiști primul automobil de mare serie dotat cu motor supraalimentat cu turbocompresor. 

După încercările eșuate ale concernului american General Motors în 1962 cu modelele Oldsmobile Jetfire și Chevrolet Corvair Monza care nu au avut succesul comercial estimat inițial precum și BMW în 1973 cu modelul 2002 Turbo lansat cu puțin timp înainte de “Criza Petrolului”, la Salonul Auto de la Frankfurt din 1977, constructorul suedez Saab, a luat prin surprindere atât producătorii de automobile cât și presa de specialitate când conducerea acestuia a anunțat printr-o conferință de presă că va produce primul automobil familial de mare serie cu motor supraalimentat cu turbocompresor și va obține prima victorie din campionatul mondial de raliuri cu un automobil dotat cu motor turbo, expunând în premieră modelul 99 Turbo. În același timp, conducerea constructorului suedez a mai susținut avantajele utilizării supraalimentării turbo la motorul pe benzină prin: funcționarea liniară, performanțele propulsorului Saab cu 4 cilindri de 2L turbo care erau echivalente cu cele ale unuia cu 6 cilindri de 3L și consumul de combustibil care era mai scăzut decât acesta din urmă.  Totuși în acea perioadă, constructorul german Porsche avea în gamă modelul 911 Turbo lansat în 1974, acesta fiind primul constructor care introducea în producție un model sport dotat cu motor supraalimentat cu turbocompresor.

Numai după construirea unui număr de aproximativ 100 prototipuri bazate pe modelul 99 (lansat în 1967) și care au fost testate pe parcursul a 4.8 milioane de  kilometri în cele mai dificile condiții climatice, conducerea constructorului suedez din Trollhattan a fost pe deplin mulțumită de rezultate și a demarat producția de serie la începutul anului 1978.

Motorul pe benzină cu 4 cilindri în linie cu capacitatea de 1.985 cmc și distribuție cu ax cu came în chiulasă al versiunii 99 EMS lansată în 1972 și care era folosit ca bază pentru motorizarea noii versiuni 99 Turbo, beneficia acum în plus de alimentare cu sistem de injectie Bosch K-Jetronic și supaalimentare cu turbocompresor Garrett T3 având presiunea de compresie de 0.7 at. În acest caz, motorul dezvolta o putere maximă de 145 CP la 5.000 rpm și un cuplu maxim de  235 Nm la 3.000  rpm. Asociat cu o cutie de viteze  manuală cu 4 trepte care a fost ușor modificată, motorul permitea un sprint de la 0 la 100 km/h în 9.2 secunde și o viteză maximă de circa 200 km/h. Ulterior au fost propuse opțional o cutie de viteze manuală cu 5 trepte și una automată cu 3 trepte de concepție Borg Warner. Suspensia versiunii 99 Turbo păstra cu unele excepții la reglajele tăriei amortizoarelor, schema versiunii de bază a modelului Saab 99, astfel pentru partea din față a fost aleasă soluția cu brațe triunghiulare transversale și leviere superioare iar în spate cu axă rigidă, brațe longitudinale și bare Panhard iar ambele punți erau prevăzute cu arcuri elicoidale și amortizoare hidraulice. Sistemul de frânare a fost complet revizuit și era prevăzut cu dublu circuit, discuri pe ambele punți și servofrână.

Saab 99 Turbo dispunea de o caroserie cu două uși plus hayon denumită combi – coupe, care oferea 5 locuri la interior și care a fost prezentată în premieră de  Saab în 1973 pe același model 99. La exterior, versiunea 99 Turbo se deosebea prin spoiler-ul frontal, eleronul posterior și jantele de 15 țoli cu design elaborat iar la interior prin scaunele din față cu design specific având tetiere incorporate, soluție intâlnită la unele modele sport, tabloul de bord cu instrumente suplimentare și volanul sport cu trei brațe îmbrăcat în piele. În echipamentul de dotări standard erau incluse: jantele din aliaj, geamurile cu tentă fumurie, finisările de lemn, ștergătoarele pentru faruri, farurile cu iod, oglinda retrovizoare exterioară dreapta, tetierele și centurile de siguranță pentru locurile din spate iar opțional erau propuse: instalația de aer condiționat pentru exemplarele comercializate în SUA, tapițeria din piele, trapa acționată manual, consola centrală și radio-ul. La debutul comercializării, versiunea 99 Turbo era disponibilă în patru variante de culori: roșu închis Tornado, alb, gri și negru.

Iată câteva impresii din presa vremii dupa ce ziariștii au testat Saab-ul 99 Turbo:
Autocar scria în mai 1978 dupa testarea modelului Saab 99 Turbo: ”Ca performanțe, acest automobil te surprinde într-un mod imprevizibil încât adrenalina iși găsește drum chiar și prin arterele noastre intarite”.

Wheels Magazine scria în iulie 1978 la testul cu Saab 99 Turbo: ”Comparați timpii obținuți cu alte automobile de top ca performanțe și veți vedea că 99 Turbo este la fel de rapid între reprizele de 60 și 160 Km/h în treapta a-IV-a”.

Modern Motors in august 1978 scria la finalul testului cu Saab 99 Turbo: “Este necesar să conduci mașina ca să crezi că o asemenea accelerație fulminantă este posibilă de la un motor de doar 2L montat pe o mașină ușoară”.

La începutul anului 1979  este lansată varianta de caroserie in trei volume cu două uși care a fost necesară și pentu omologarea versiunii de competiții care urma să concureze în campionatul mondial de raliuri. În acel an a fost consemnată și prima victorie din campionatul mondial de raliuri a unui model dotat cu motor turbo, aceasta fiind obținută de pilotul  Stig Blomqvist la volanulul Saab-ului 99 Turbo în etapa din Suedia. Tot în 1979 au fost oferite noi variante de culori: verde deschis metalizat, argintiu și roșu. În toamna aceluiași an a demarat producția într-o serie limitată de 100 exemplare pentru piața europeană și în varianta de caroserie cu cinci uși oferită exclusiv în culoarea roșu Cardinal metalizat.

Între anii 1978 – 1980 au fost construite un număr de 10.607 exemplare, dintre acestea remarcându-se versiunea Turbo S care avea montat din fabrică un sistem special de răcire (precursorul intercooler-ului) al motorului cu ajutorul caruia motorul dezvolta 15-20 CP în plus. Modelul  99 Turbo a fost înlocuit în gamă de modelul 900 Turbo lansat la începutul anului 1980.

Actuala cotație a publicației italiene de specialitate Ruoteclassiche pentru modelul  Saab 99 Turbo se situează în funcție de varianta de caroserie, de stare și dotari între 3.500 și 10.500 Euro.

Importanța lui Saab 99 Turbo în industria auto a fost faptul că, după avantajele oferite de propulsorul supraalimentat cu turbocompresor și succesul comercial pe piața americană, producătorul suedez a continuat să utilizeze motoarele turbo pe următoarele modele lansate iar majoritatea producatorilor  au urmat exemplul lui Saab și au introdus in productia de serie modele cu motoare turbo atât pr benzină cât și diesel.

Cu ocazia aniversării a 30 de ani de la lansarea modelului Saab 99 Turbo, Saab a prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt din 2007, versiunea Turbo X, o ediție limitată care omagiază 30 de ani de modele „Black Turbo” Saab și care se baza pe modelul Saab 9-3 lansat în 2002.

  Text: Auto Retro Passion

  Foto: Saab; Arhivă 

Comments are closed.