Ultimele articole
TOP 10 LICITAȚII RETROMOBILE PARIS 2019 (februarie 16, 2019 9:57 am)
SALONUL RETROMOBILE PARIS 2019 (februarie 14, 2019 2:12 pm)
SALONUL AUTOMOTORETRO TORINO 2019 (februarie 5, 2019 11:19 pm)
TOP 10 LICITATII SCOTTSDALE 2019 (ianuarie 23, 2019 9:43 am)

MODELELE ISTORICE CU TRANSMISIE INTEGRALA DIN ANII ’80

1 februarie 2019
Comments off
513 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

Chiar dacă în unele țări europene nu se poate vorbi de anotimpul iarna în adevăratul sens al cuvântului, sezonul rece este prezent cu precădere în zonele muntoase din unele țări de pe continentul European inclusiv în România. Datorită acestui fapt, pentru pasionații sporturilor de iarnă și în același timp colecționari de automobile clasice din țara noastră, ne-am gândit să venim în sprijinul acestora pentru a găsi mai ușor un automobil cu tracțiune integrală cât mai adecvat cerințelor lor din oferta bogată de modele ale producătorilor auto și care erau la modă în anii ’80 realizând în acest scop o listă cu acestea.

În acest caz, nu ne vom referii la modelele de tip off road ci la modelele normale care oferă un confort bun la rulare și siguranță ridicată pe carosabil cu aderență scăzută dar fără să ofere posibilitățile ridicate pentru escapadele pe teren accidentat precum oferă modelele din clasa off road.

La începutul anilor ’80, producătorii auto au început să introducă tracțiunea integrală pe  modelele “normale” din majoritatea claselor începând cu clasa mini cu modele gen Autobianchi/Lancia Y10 4WD și până la clasa lux precum Audi V8 sau sport ca Toyota Celica 4WD. Totuși, inițiatorul acestui concept de transmisie a fost producătorul britanic Jensen care în colaborare cu specialistul britanic pe acest tip de transmisii, Ferguson a oferit transmisia integrală începând din anul 1966 pe modelul Jensen FF care se baza pe modelul Interceptor. Acest sistem de transmisie a servit în 1978 ca model pentru off road-ul german Volkswagen Iltis iar mai târziu, același sistem complet revizuit și îmbunătățit a fost implementat în 1980 pe modelul Audi Quattro. Producătorul auto german din Ingolstadt cu modelul său coupe, a fost considerat încă de la acel moment inițiatorul introducerii transmisiei intergrale permanente în producția de serie pe un model ″normal″. Transmisia integrală permanentă utilizată pe Audi Quattro era prevazută cu doua diferențiale dinre care unul central și unul posterior, ambele blocabile manual.

Cu toate acestea, constructorul japonez Subaru a oferit opțional începând din anul 1972 transmisia integrală neprmanentă pe modelul de clasă medie 1800/Leone comercializat cu succes în căteva zeci de mii de exemplare. În cazul Subaru, la debut, tracțiunea integrală era acționată mecanic cu ajutorul unei manete iar mai târziu printr-un sistem electro pneumatic prin apăsarea unui buton aflat în bord. Din lipsa un diferențial central, transmisia pe toate roțile putea fi utilizată numai pe teren accidentat sau pe suprafețe alunecoase.

Ca urmare a succesului obținut de Audi Quattro în campionatul mondial de raliuri cu cele două titluri în 1982 și 1984 dar și a unei ingenioase campanii publicitare, producătorul german din Ingolstadt a introdus transmisia integrală la toate modelele sale din gamă iar majoritatea producătorilor auto au început încă din prima jumătate a anilor ’80 să ofere cliențiolor în gama lor cel puțin un model cu transmisie integrală. Unele dintre aceste modele au fost uitate complet, în timp ce altele se bucură de statutul de cult. Transmisia integrală permanentă a fost utilizată cu success și în WRC, acolo unde constructorul Italian Lancia a obținut numai puțin de șase titluri mondiale la constructori între anii 1987 – 1992 cu legendarul model Delta HF 4WD/HF Integrale.

Ne-am uitat în jurul ofertelor și am alcătuit o listă cu modelele ″normale″ din anii ’80  având transmisie integrală permanentă sau cuplabilă care se încadrează deja la categoria ″Vehicul Istoric″ și pe cele lansate în 1989 care urmează și ele să se încadreze în această categorie.

Mai jos am alcătuit o listă cu aceste modele dotate cu o astfel de transmisie.

Alfa Romeo 33 1.5 4×4

AMC Eagle SX4

Audi 80 Quattro

Audi 90 Quattro

Audi 100 Quattro

Audi 200 Quattro

Audi Coupe Quattro

Audi Quattro

Audi V8

Autobianchi/Lancia Y10 4WD

BMW 325 IX

Citroen BX 4×4

Fiat Panda 4×4

Ford Sierra XR 4×4

Ford Sierra Cosworth Turbo 4×4

Ford Scorpio 2.9I 4×4

Lancia Delta HF 4WD/ HF Integrale

Lancia Prisma Integrale

Mazda 323 GTX 4WD

Mazda 626 GLX 4WD

Mercedes 300E/TE 4 Matic

Mitsubitshi Lancer 4WD

Opel Vectra 4×4

Opel Calibra 16V 4×4

Porsche 911(964) Carrera 4

Renault 21 Turbo Quadra

Renault Espace Quadra

Subaru Justy 4WD

Subaru 1800 4WD

Subaru Legacy 4WD

Subaru XT 4WD

Subaru Libero 4WD

Toyota Corolla 4WD

Toyota Celica Turbo 4WD

Volkswagen Golf Syncro

Volkswagen Golf Country

Volkswagen Passat Variant Syncro

 

Foto: Producători

Comments are closed.

February 20, 2019