ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
Alejandro de Tomaso prezentand noul Maserat Biturbo pentru presa pe 14 decembrie 1981
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice […]
În această lună se împlinesc 40 de ani de când prestigiosul constructor italian Maserati lansa la comercializare primul său model entry-level Biturbo. Având de partea sa numeroase atu-uri precum: inovațiile tehnice (motor cu dublu turbo și 3 supape pe cilindru), performanțele excelente, dotările premium, finisările luxoase, manevrabilitatea excelentă, ținuta de drum sigură și un foarte bun raport preț-performanțe-calitate, modelul Biturbo s-a făcut repede remarcat. De-a lungul unei cariere longevive de aproape 16 ani și circa 38.000 de exemplare comercializate, modelul Biturbo a fost disponibil în numeroase modele personalizate.
Dezvoltat sub conducerea lui Alejandro de Tomaso, care achiziționase compania Maseratiîn anul 1976 de la Citroen, Biturbo, care a avut premiera pe 14 decembrie 1981, urma să devină modelul de la baza gamei și produs în mare serie (cel puțin 5.000 de exemplare pe an) cu un preț competitiv (puțin peste 22 de milioane de lire la debut în Italia). Obiectivul nu a fost niciodată atins datorită complexității producției care la rândul său a condus într-o primă fază, la unele probleme cu calitatea fabricației. Pe lângă aceasta, o creștere bruscă a prețului de bază (la câteva săptămâni de la lansare prețul a fost ridicat la peste 26 de milioane de lire), a dus la o scădere a comenzilor care au fost destul de mari încă de la debutul modelului pe piață în februarie 1982.
Modelul era caracterizat printr-o linie clasică și elegantă de coupe în 3 volume cu două uși și cinci locuri semnată de Pierangelo Andreani, șeful studiourilor de designMaserati în acea perioadă și care părea ușor inspirată din stilul modelului Quattroporte din 1979 realizat de Giorgetto Giugiaro. Același stil clasic se regăsea și la interior dar cu o notă luxoasă imprimată de materialele premium utilizate pentru finisări precum lemnul și pielea sau velurul, pielea și Alcantara pentru tapițeria scaunelor dar și de numeroasele dotări premium oferite în standard precum: instalația de aer condiționat, geamurile electrice, închiderea centralizată a portierelor, retrovizoarele exterioare reglabile din interior, check control-ul, geamurile atermice sau volanul reglabil. Tabloul de bord era unul perfect lizibil și cuprindea majoritatea instrumentelor de măsură și control.
Schema tehnică a modelului Biturbo era în concordanță cu pretențiile sportive ale brandului italian, având motorul poziționat frontal longitudinal, tracțiune pe roțile din spate, cutie de viteze manuală cu 5 trepte de concepție ZF, suspensie cu arcuri elicoidale, bare stabilizatoare și amortizoare telescopice, în față cu schemă McPherson și montanți verticali inferiori iar în spate cu brațe triunghiulare longitudinale oscilante, sistem de frânare servoasistat cu discuri și direcție cu cremalieră.
Motorul, un V6 având distribuție cu un ax cu came în chiulasă și alimentare cu un carburator dublu corp Weber, era derivat din cel al modelului Merak, de care se deosebea prin numarul de supape (trei pe cilindru în loc de două) si prin sistemul de supraalimentare format din două turbocompresoare IHI (o premieră pentru un model de serie), de unde și numele modelului de Biturbo. Cilindreea era de 2.491 cmc pentru versiunea de export si de 1.996 cmc pentru cea destinată pieței din Italia unde era in vigoare un regim al TVA-ului de 38%, extrem de mare pentru motoare cu capacitatea de peste doi litri, dar puterea a ramas destul de apropiată: 192 CP pentru 2500 si 180 CP pentru 2000. Performanțele erau destul de ridicate fiind similare în ambele cazuri, respectiv o viteză maximă de 215 km/h și o accelerație 0-100 km/h în 6,9 secunde.
Dimensiunile și masa modelului italian (Lxlxh: 4,150×1,714×1,305 m, ampatament 2,514 m, greutate 1080kg) erau în limitele segmentului mediu superior european de la acea dată și apropiate de cele ale principalelor modele concurente: Alfa Romeo GTV6, BMW 325I (E30) sau Porsche 944. Modelul italian s-a făcut repede remarcat având de partea sa numeroase atu-uri precum: performanțele excelente, dotările premium, finisările luxoase, manevrabilitatea excelentă, ținuta de drum sigură și nu în ultimul rând, un foarte bun raport preț-performanțe-calitate.
Pentru a putea face față producției stabilite inițial la 35 de unități pe zi, doar motorul și suspensia au fost asamblate la fabrica Maserati din Modena, restul automobilului fiind fabricat la uzina producătorului auto Innocenti din Lambrate – Milano care aparținea aceluiași industriaș și fost pilot de curse italian de origine argentineană, Alejandro De Tomaso.
În iulie 1983 debutează versiunea mai sportivă Biturbo S, din care au fost construite 1.038 exemplare până în anul 1986 și care avea echipat un motor de 2 litri îmbunătățit prin adoptarea unui intercooler care a permis cresterea presiunii turbocompresoarelor și totodată la o creștere a puterii la 205 CP concomitent cu o ușoară creștere a performanțelor (viteza maximă de 220 km/h si acc. 0-100 km/h in 6,5 sec.). Versiunea Biturbo S se deosebea la exterior prin unele detalii specifice precum grila frontală neagră cu un stil mai dinamic, ramele geamurilor vopsite în negru, jantele de culoare neagră, prizele de aer de tip NACA poziționate pe capota frontală (pentru răcirea intercoolerelor), bare de protecție și benzi laterale negre iar la interior cu diferite finisaje din stofa Missoni pentru tapițeria scaunelor și instrumente de bord diferite. Pentru această versiune a fost propus opțional un diferențial autoblocant Sensitrok.
În decembrie 1983 este lansată varianta de caroserie berlină în 3 volume cu 4 uși și 5 locuri a modelului Biturbo care măsura 4.400 m lungime și avea un ampatament de 2,600 m. În acest caz modelul a fost denumit 425 și era echipat cu motorul V6 de 2.5L (200CP). În același an, a fost introdus pe toate versiunile un sistem de management al turbinei numit MABC acronim pentru Maserati Automatic Boost Control, care a servit la limitarea presiunii în exces a celor două turbocompresoare.
La Salonul Auto de la Torino din 1984 are loc lansarea variantei cu caroserie cabrio cu 2+2 locuri a modelului Biturbo. Aceasta purta denumirea Biturbo Spyder și avea caroseria semnată și realizată de carosierul italian Zagato dar cu o lungime redusă la 4,040 m și un ampatament scurtat la 2,400 m. De la debut, Biturbo Spyder a fost dotat cu motorul V6 de 2.5L (200CP). Câteva luni mai târziu au fost disponibile pe piața din Italia versiunile 420 (caroserie berlină) și Biturbo Spyder 2.0, ambele propulsate de unitatea V6 de 2 litri și 180 CP.
Anul 1985 aduce lansarea versiunii 420 S cu detaliile specifice ale versiunii Biturbo S și motorul V6 de 2L și 205 CP. Un număr de 2.810 de exemplare din versiunea 420 și doar 254 exemplare din versiunea 420 S au fost produse înainte de introducerea noilor motoarizări optimizate și alimentate cu injecție, în cursul anului 1987. Tot în anul 1985, este lansată a doua serie a modelului care era cunoscut acum ca Biturbo II și care beneficia de restilizări la unele detalii atât de la exterior cât și de la interior, unele îmbunătățiri de ordin tehnic (deiferențial autoblocant Salisbury, un nou tip de rezervor de combustibil) iar în echipamentul de dotări au fost introduse opțional: cutia de viteze automată cu 3 trepte, direcția servoasistată și instalația sudio stereo.
Cu ocazia Salonului Auto de la Torino din 1986 este lansat modelul de top 228 care beneficia de o spațioasă caroserie coupe cu 2+2 locuri, finisari luxoase și dotari premium precum: instalție de aer condiționat cu control automat, scaune cu reglaje electrice, tapițerie din piele, computer de bord, oglinzi exterioare cu reglaj electric, jante din aliaj, radio casetofon stereo, antenă electrică și parasolare la luneta spate. Dezvoltat pe baza modelului 425 (de la care împrumuta ampatamentul de 2,600 m), Maserati 228 avea o lungime de 4.460 m și se deosebea la exterior prin grila frontală restilizată care era ușor majorată ca dimensiuni și cu mai mult crom, grupurile optice față de dimensiuni majorate și regrupate, jantele cu design eleborat și retrovizoarele exterioare cu profil aerodinamic. Modelul avea echipat un motor V6 cu dublu turbo de 2.8L având distribuție cu dublu ax cu came în chiulasă și 3 supape pe cilindru și alimentare cu injecție electronică tip Weber-Marelli (o premieră pentru Maserati). Cei 250 CP dezvoltați de motor asigurau performanțe de top: viteză maximă 235 km/h și accelerație 0-100 km/h în 5,6 secunde. Transmisia era asigurată de o cutie de viteze manuală cu 5 trepte sau opțional de una automată în 4 trepte plus un diferențial autoblocant. Sistemul de franare era prevăzut cu discuri ventilate iar sistemul de direcție servoasistat. Între anii 1986 – 1992 au fost fabricate 469 unități.
Începând din 1987, toate motoarele din gama modelului au adoptat alimentarea cu injecție electronică multipoint Weber-Marelli, obținând o mai mare regularitate în funcționare precum și o ușoară creștere a puterii: 187 CP pentru Biturbo 2.0i (Coupe și Spyder) și Biturbo 420i, 220 CP pentru Biturbo 2.0 Si și 420 Si care au adoptat și jante mai late de același diametru (7jx14) și 196 CP pentru Biturbo 2.5i (Coupe și Spider) și 425i. Tot în 1987, modelul 425 este înlocuit cu modelul 430 care era echipat cu motorul V6 biturbo de 2.8L (250 CP) care asigura o viteză maximă de 240 km/h și o accelerație 0-100 km/h în 5,7 secunde.
Ediția din 1988 a Salonului Auto de la Geneva aduce lansarea modelului Karif. Realizat pe baza lui Biturbo Spyder, modelul Karif dispunea de o caroserie coupe cu 2+2 locuri și avea echipat propulsorul V6 de 2.8L biturbo. Mulțumită unor îmbunătățiri, propulsorul furniza în acest caz 285 CP și permitea performanțe demne de un supercar: viteză maximă 255 km/h și accelerație 0-100 km/h in 4,8 secunde. Transmisia era asigurată de o cutie manuală în 5 trepte plus un diferențial autoblocant. Sistemul de frânare era dotat cu discuri ventilate iar direcția dispunea de servoasistare. În perioada 1988 – 1992 au fost construite 222 de exemplare.
În mai 1988, un restyling realizat de designerul Marcello Gandini, a reușit să revigoreze gama de modele. Toate modelele (cu excepția modelului 228), au adoptat o grilă frontală mai elegantă, bare de protecție de concepție nouă, jante cu design diferit, un interior cu o planșă de bord restilizată, scaune și panouri uși de concepție nouă și finisaje îmbunătățite semnificativ. Cele mai importante îmbunătățiri de ordin tehnic au fost sistemul de frânare dotat acum discuri ventilate la puntea față, cutia de viteze automată care dispunea acum de 4 rapoarte și diferențialul autoblocant care a devenit dotare standard. Motoarele au fost de asemenea revizuite, la bază aflându-se V6-ele biturbo de 2 litri cu injecție, 3 supape pe cilindru și 223 CP care propulsa modelele 222 (coupe), Biturbo 422 (sedan) și Spyder 2.0i. Următorul în gamă a fost reprezentată de versiunea cu 4 supape pe cilindru a V6-lui de 2 litri (245 CP) care se găsea în dotarea modelelor 2.24V și 4.24V succesoare ale modelelor Biturbo SI și 420i. În vârful gamei se afla, un nou V6 cu dublu turbo de 2,8 litri cu 4 supape pe cilindru de 2,8 litri și 250 CP care echipa modelele 430i și Spyder 2.8i. Echipamentul de dotări a fost suplimentat și includea acum în standard: instalație de aer condiționat cu control automat, direcția servoasistată, retrovizoarele exterioare cu reglaj electric, ceasul analog, radio-casetofonul stereo și antena electrică.
În toamna anului 1989, a venit rândul modelului Biturbo Spyder să primească un facelift și care a inclus aceleași îmbunătățiri ca și celelalte modele din gamă. Modelul a fost redenumit simplu Spyder și a primit noi dotări inclisiv un soft top cu acționare electrică, în timp ce motorul V6 de 2.5L biturbo a fost inlocuit cu cel V6 de 2.8L biturbo.
În decembrie 1989 are loc lansarea modelului de top Shamal. De la debut, noul Shamal a fost considerat un model apropiat de caracteristicile unui supercar, fiind apreciat pentru: performanțele de top, manevrabilitatea excepțională, confortul oferit pasagerilor, design-ul agresiv, calitatea fabricației dar și numeroasele dotări premium. Deasemenea, noul Shamal beneficia de unele soluții tehnice avansate precum: cutia de viteze manuală cu 6 trepte, sistemul electronic de control activ al suspensiei sau montantul central al caroseriei cu funcție de roll bar. Dezvoltat pe baza lui Karif, modelul Shamal dispunea de o caroserie de tip coupe cu 2+2 locuri stilizată de Marcello Gandini și care se evidenția prin partea frontală cu un stil special eleborat și aripile spate puternic evazate. Modelul era propulsat de o unitate V8 de 3.2L cu dublu turbo având distribuție cu 4 axe cu came în chiulasă și 4 supape pe cilindru și alimentare cu injecție electronică multipunct Magneti-Marelli. Puterea maxima dezvoltată era de 325 CP și permitea un sprint de la 0 la 100 km/h în doar 5,3 secunde și o viteză maximă de 270 km/h. În acest caz, transmisia beneficia în plus de un diferențial autoblocant Ranger. Sistemul de frânare era prevazut cu discuri ventilate iar direcția beneficia de servoasistare variabilă. Până în anul 1995 au fost construite 369 de exemplare.
În cursul anului 1990 sunt lansate versiunile 222 SE, 4.18V și 4.24v, prima dotată cu motorul V6 de 2.8L cu dublu turbo (225-250 CP) iar celelalte două echipate cu motorul V6 de 2L biturbo (220 -245 CP). În premieră pentru constructorul Maserati, aceste noi versiuni puteau dispune opțional de dispozitiv antiblocaj ABS pentru sistemul de frânare.
În decembrie 1990 debutează modelul Racing, care reprezenta o variantă mai performantă a modelului 2.24v și care a fost comercializată într-o serie limitată de 230 unități. Disponibil doar în culorile roșu și negru la exterior, modelul Racing se deosebea la exterior prin partea frontală și planșa de bord inspirate din design-ul modelului Shamal iar la interior prin unele elemente realizate din carbon care le înlocuiau pe cele din lemn. Grație unor îmbunătățiri, propulsorul V6 de 2 litri biturbo cu 24 supape livra în acest caz 285 CP și permitea o viteză maximă de 256 km/h și un sprint de la 0 la 100 km/h în 5,9 secunde. Motorul era asociat cu o cutie de viteze manuală Getrag în 5 trepte iar suspensia era prevazută cu sistem electronic de control al amortizoarelor.
Modelul Racing a anticipat restyling-ul care a urmat în cursul anului 1991 și care a vizat toată gama. Cu ocazia acestui restyling, toată gama de modele (cu excepția lui Shamal) a adoptat o nouă parte frontală cu un design asemănător cu cel de la Racing având acum faruri polielipsoidale și o grilă frontală inferioară suplimentară cu proiectoare suplimentare incorporate. Tot la exterior merită menționate și jantele cu un design asemănător cu cele prezente la Shamal. La interior, îmbunătățirile s-au limitat la scaunele de concepție nouă și noile materiale pentru finisare. În același timp gama includea noile modelele: 222 SR, 222.4v și 430.4v echipate cu motorul V6 de 2.8L biturbo având distribuție cu 4 supape pe cilindru și care dezvolta puteri cuprinse între 225 și 279 CP.
În cursul anului 1992 este lansat un nou model denumit Ghibli II și care reprezenta o evoluție a modelului Racing atât din punct de vedere tehnic cât și stilistic. De la debut, au fost propuse două motorizari V6 biturbo de 2 si 2.8 litri care dezvoltau 306 și respectiv 285 CP. Aceste motoare permiteau conform traditiei marcii performanțe de top: viteză maximă de 260 și 250 km/h iar accelerația 0-100 km/h în 5,7 și respectiv 6 secunde. Transmisia era asigurată de o cutie de viteze manuală cu 6 trepte de concepție Getrag plus un diferențial autoblocant Ranger. Suspensia era prevazută cu sistem electronic de control activ al amortizoarelor, sistemul de frânare era prevazut cu discuri ventilate plus ABS opțional iar direcția beneficia de servoasistare variabilă.
În anul 1994 modelul Ghibli II a beneficiat de restilizări ușoare la exterior și interior dar și de un echipament de dotări extins. În același an este stopată producția modelelor: 222, 2.24V, 422, 4.24V, 430 și Spyder.
Anul 1995 consemnează debutul versiunii speciale Ghibli II Cup care dispunea de kit special sport pentru trenul de rulare și un motor V6 de 2 litri biturbo care mulțumită unor îmbunătățiri dezvolta 330 CP și care asigura performanțe demne de un supercar: viteză maximă de 270 km/h și accelerație 0 – 100 km/h în 5,6 secunde. Doi ani mai târziu este stopată producția modelului Ghibli II care a însumat 2.380 de exemplare. Pe parcursul a 16 ani din seria de modele Biturbo au fost fabricate într-un număr total de circa 38.000 de exemplare.
Text: Auto Retro Passion
Foto: Maserati; Arhivă
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI
Site-ul nostru folosește cookies pentru a asigura utilizatorii de o experiență cât mai bună. Dând click pe OK, confirmați că sunteți de acord cu Termenii și condițiile.OkPolitica De ConfidentialitatePolitica Cookies
GDPR
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.