ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
Two women drive in a Ford Model T Automobile in 1919.
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
Doar doua instrumente de masura Vitezometru și ampermetru
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
Tamburii Rocky Mountain Brakes de la sistemul de franare
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
Liniile de productie de la fabrica Pichette Avenue din Detroit in 1910
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
Asamblarea caroseriei la Ford T in primii ani de productie
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
ARTICOLE ASEMANATOARE PRIMUL SUPERCAR DE LA FERRARI A SERBAT 40 DE ANI 55 DE ANI DE LA DEBUTUL ULTIMULUI MODEL FIAT DE LUX Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in […]
Pe data de 1 octombrie s-au implinit 110 de ani de la lansarea modelului Ford T, un “automobil universal” așa cum l-a numit fondatorul și managerul companiei americane cu sediul in Dearborn, celebrul Henry Ford, modelul fiind unul accesibil, robust și cu costuri reduse de întreținere.
Odata cu lansarea sa, Ford-ul T a deschis o nouă era în industria de automobile, marcând momentul în care automobilul a dobândit statutul de bun de larg consum, acesta ne mai fiind considerat un “lux” pe care și-l permiteau doar cei bogați.
Introdus în producție pe data de 27 septembrie 1908 la fabrica Pichette Avenue din Detroit (statul Michigan), Ford-ul T sau Tin Lizzy cum a mai fost denumit de americani, a fost primul automobil produs în mare serie, primul construit pe o linie de producție mobilă, primul fabricat într-un număr de 1 milion de exemplare și primul echipat cu radio devenind o legendă și răsplătit cu titlul de “Car of Century”(automobilul secolului) obținut pe data de 18 decembrie 1999. Alegerea celor 5 finaliste ale acestui concurs din cele circa 200 de automobile participante fiind realizată prin vot public pe internet, decizia finală aparținând unui juriu internațional format din 133 de ziariști. Pentru piața din Europa popularul model american și-a făcut debutul cu ocazia Salonului Auto de la Paris din toamna anului 1918 și cu ocazia Jocurilor Olimpice de la Londra din același an. Încă de la debut, modelul Ford s-a făcut repede remarcat datorită soluțiilor tehnice aplicate în premieră, precum: sistemul de aprindere dezvoltat de inginerul John Heinz format din 16 magneți încorporați în volantul motorului care se roteau prin fața unor bobine fixe și care generau curentul electric pentru funcționarea automobilului, carterul motorului confecționat din tablă și cutia de viteze care permitea pornirea în priză directă. La construcția șasiului și elementelor sale s-au folosit tehnologii avansate precum utilizarea oțelului cu vanadiu pentru o mai bună duritate.
Ford-ul T avea echipat cu un motor cu 4 cilindri în linie de 2.9L amplasat frontal care dezvolta 22CP la 1.650 rpm având distribuție cu supape laterale și care permitea atingerea unei viteze maxime de 72 km/h. Motorul funcționa cu gazolină sau etanol iar consumul era cuprins între 11.1 și 18.9 litri / 100 km. Transmisia era cu cardan, se realiza pe roțile din spate și era asigurată de o cutie de viteze manuală cu două trepte plus una pentru mersul înapoi. Suspensia era prevăzută la ambele punți cu axă rigidă și arcuri lamelare transversale în timp ce sistemul de frânare era cu comandă mecanică și acționa asupra transmisiei fiind prevăzut cu tamburi la puntea spate care erau integrați în butucul roți, ulterior fiind propuși la puntea spate tamburii montați la exteriorul butucului roții cunoscuți sub denumirea Rocky Mountains Brakes și care erau mult mai eficienți. Cadrul parbrizului era realizat din alamă, planșa de bord din lemn de cireș dispunea de vitezometru și ampermetru, jantele confecționate din lemn iar farurile foloseau sistemul cu acetilenă.
Prețul de achiziție pentru versiunea de bază cu caroserie tip “runabout” (cabriolet cu două locuri) era de 850$. Mai târziu au fost oferite clienților și alte variante de caroserie, cele mai cunoscute fiind: phaeton sau touring(cabriolet cu 4 locuri), sedan (berlina cu 4 locuri), coupe(cu 2 sau 4 locuri), pick-up precum și speedster (varianta sport) cu două locuri. La debutul comercializării, modelul american a fost disponibil într-o singură culoare – negru, ulterior, gama de culori fiind mărită cu: roșu, verde, gri, și gri perlat.
Modelul Ford s-a bucurat rapid de un mare succes comercial mulțumită unui preț de achiziție redus, a fiabilității ridicate, a utilizării și intreținerii extrem de simple, în primul an de producție fiind comercializate un număr de 10.660 exemplare, un record pentru industria auto din acea perioadă. Succesul vânzărilor s-a datorat, în principal, activităților promoționale: de la Ford Clinic la New York, cu mecanici îmbrăcați în smoking și până la demonstrațiile de tip rodeo din toată confederația americană. În 1909, însă, magnatul Robert Guggenheim a sponsorizat o cursă de la New York la Seattle la finalul careia, singurele două automobile care au reușit să termine cursa dintre toți participanții au fost două exemplare Ford T care au reușit să-l entuziasmeze pe Guggenheim, care, cu această ocazie nu s-a ferit să laude automobilul Ford “Tin Lizzy”, declarând printre altele, că “Domnul Ford are soluția pentru automobilul popular. “
Producția modelului Ford a continuat să înregistreze creșteri spectaculoase de la 19.000 exemplare în 1910 la 78.000 exemplare în 1912, înregistrând un record absolut cu cele peste 260.000 exemplare produse în 1914.
În 1913, producătorul auto american, introduce în premieră mondială producția pe bandă mobilă care a revoluționat întreaga industrie auto fiind preluată ulterior de majoritatea constructorilor de automobile dar și de alte ramuri ale industriei. Mulțumită introducerii producției pe bandă rulantă, începând cu anul 1913, cadența de fabricație a Ford-ului T nu a scazut sub 1.000 de exemplare pe zi iar timpul de asamblare a unui exemplar a scăzut de la 12.5h la doar 1.5h.
Începând cu anul 1914, când producția anuală depășea 250.000 de exemplare, conducerea companiei a luat hotărârea ca toate tipurile de caroserie sa fie disponibile numai în culoarea neagră deoarece timpul de uscare naturală a vopselei era mai scurt pentru o culoare închisă, aceasta fiind unica disponibilă pâna în 1925 caând paleta de culori a fost din nou suplimentată. Recordul înregistrat la producția zilnica a fost de 9.108 exemplare iar pe data de 10 decembrie 1915 este produs exemplarul cu numărul 1 milion. Prețul unui Ford T a scăzut continuu de la 850$ în 1908, la 575$ în 1912, la 360$ în 1916 și la 290$ în 1924 iar cu toate opționalele ajungea la 400$.
La începutul anilor ’20, Ford avea o cotă de piață de 60%, iar singura preocupare a lui Henry Ford era să fie capabil să construiască automobile suficient de mult. La data de 5 mai 1921 a fost produs exemplarul cu numărul cinci milioane iar după achiziționarea constructorul auto american premium Lincoln, geniul american i-a decizia construirii unei noi fabrici în River Rouge, în apropiere de Detroit. Pe o suprafață de 60.000 de hectare, a fost construită o nouă fabrică cu propria centrală electrică și turnătorii, capabilă să producă Ford T direct de la ″materia primă″. Între timp, producția a continuat să crească, astfel că pe 4 iunie 1924 de pe liniile de montaj al acestei fabrici este produs exemplarul cu numărul 10 milioane.
Îmbunătățiri majore ale modelului Ford T în perioada de construcție de aproape douăzeci de ani au fost limitate și au vizat în special unele detalii, cu toate că, Henry Ford nu era atât de conservator. Din anul 1911, pe cadrele din lemn ale caroseriei se găsesc montate elemente din tablă care, începând din 1912 au fost vopsite în negru, iar din anul 1913 varianta phaeton dispunea de uși la partea din față. În 1915, planșa de bord din lemn este înlocuită cu una din metal iar iluminatul farurilor era acum electric. Din 1917 claxonul în formă de corn care era operat manual este înlocuit cu unul electric în formă de cupă iar în 1919 un demaror electric este disponibil ca opțiune și care începând cu anul 1922 devine dotare standard. În 1923 este disponibilă o nouă variantă de caroserie denumită Tudor Sedan iar în 1926 sunt disponibile în premieră ca opțiuni: jantele realizate din material metalic și sistemul de frânare hidraulic care acționa pe toate roțile.
Datorită concurenței puternice venite din partea grupului american General Motors care înregistra vânzări foarte bune cu modelele din clasa economică ale constructorului Chevrolet care ofereau un catalog de accesorii de o calitate superioară comparativ cu cele oferite de Ford T, în anul 1926 Edsel Ford(fiul lui Henry Ford) care se afla la conducerea firmei Ford, a luat decizia dezvoltării unui nou model succesor. Pe data de 26 mai 1927, ultimul exemplar de Ford T a părăsit linia de producție, modelul fiind înlocuit în a doua parte a anului 1927 cu un model complet nou denumit Ford A. Producția totală a Ford-ului T de 15.007.033 exemplare realizată într-o cariera de 19 ani a reprezentat un record în industria auto, acesta fiind doborât doar în 17 februarie 1972 de către Volkswagen-ul Kaffer.
Ford-ul Model T a fost primul model de automobil asamblat în mai multe țări simultan: Canada și Anglia din 1911, Germania și Argentina din 1925 iar mai târziu a fost produs și în: Franța, Belgia, Spania, Danemarca, Mexic, Brazilia și Japonia.
În același timp, Ford-ul T poate fi considerat și prima vedetă de cinema cu “4 roți” fiind distribuit în numeroase filme alături de starurile americane din acea perioada printre care și celebrii comici Stan Laurel și Oliver Hardy.
Text : Auto Retro Passion
Foto : Ford; Arhiva
Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te la newsletter-ul Auto Retro Passion pentru mai multe informații AICI
Site-ul nostru folosește cookies pentru a asigura utilizatorii de o experiență cât mai bună. Dând click pe OK, confirmați că sunteți de acord cu Termenii și condițiile.OkPolitica De ConfidentialitatePolitica Cookies
GDPR
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.