45 DE ANI DE LA DEBUTUL PRIMULUI MODEL PORSCHE CU MOTOR FRONTAL

18 decembrie 2020
Comments off
807 Vizualizari
Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

În noiembrie 1975 își făcea debutul modelul Porsche 924 care reprezenta primul model al constructorului german echipat cu motor frontal și totodată răcit cu apă precum și cu transmisie de tip transaxle având cutia de viteze, ambreiajul și diferențialul care formau un grup comun. Succesul comercial al modelului 924 nu a întârziat să apară, acesta fiind fabricat timp de peste 12 ani iar configurația tehnică respectivă a fost menținută și pe modelele succesoare 944 și 968 până în anul 1995.

Pentru că anul 1976 aducea finalul joint venture-ul Volkswagen-Porsche Vertriebsgesellschaft Gmbh semnat în 1969 și care s-a concretizat în fabricarea modelului sport Porsche 914, la începutul anilor ’70, conducerea Volkswagen a demarat dezvoltarea unui model sport coupe mai prestigios pentru gama sa de vârf și a luat decizia să încredințeze atât dezvoltarea părții tehnice cât și designul acestuia tehnicienilor de Porsche. Aceștia au dezvoltat un șasiu și un sistem de transmisie complet noi, astfel încât să poată fi implementat un nou motor cu 4 cilindri în linie cu capacitatea de 2 litri, conceput de la baza carterului unui motor similar ca și capacitate utilizat pe alte modele din grupul Volkswagen precum van-ul T2 și Audi 100.

Într-un final, studiourile de design de la Porsche s-au ocupat inclusiv de proiectarea caroseriei și de designul interior. Rezultatul final a fost un coupe de tip fastback de dimensiuni medii (Lxlxh: 4213x1685x1270 m, ampatament 2.400 m) apropiate de cele ale principalelor modele concurente ( Alfa Romeo Alfetta GT, Audi 100S Coupe sau Ford Capri) și având ca și caracteristici tehnice motorul amplasat frontal și schema transmisiei de tip transaxle ( cutia de viteze, ambreiajul și diferențialul într-un grup comun) care a permis un echilibru excelent al maselor pe ambele punți (52% / 48%).

Datorită crizei petrolului dintre anii 1973-1974, conducerea Volkswagen a decis să suspende temporar proiectul, ca apoi să renunțe definitiv odată cu demararea proiectului Audi Quattro. Pe de altă parte, Porsche avea nevoie în gama sa de un model entry-level ca succesor al modelului 914 ( comercializat în circa 118.000 unități) și să dezvolte o gamă de noi modele care să înlocuiască treptat modelul 911, incompatibil cu noile reglementări de zgomot intrate de curând în viguare în Statele Unite ale Americii.

Într-un final conducerea Porsche a încheiat un acord cu conducerea de la Volkswagen, în care s-a angajat să cumpere întregul proiect al viitorului model coupe de clasă medie pentru suma de 100 de milioane de DM (considerabil mai puțin decât suma cheltuită de Volkswagen pentru a comanda proiectul de la Porsche). Acordul prevedea ca viitorul model să fie produs la fosta fabrică NSU din Neckarsulm (la nord de aceasta fiind orașul Stuttgart, sediul Porsche), de către lucrătorii Volkswagen sub supravegherea deplină a tehnicienilor și a personalului de calitate de la Porsche. Ce a rezultat a fost unul dintre cele mai bine vândute modele Porsche din toate timpurile, generând venituri mari nu numai din succesul vânzărilor, ci și pentru faptul că era relativ ieftin de fabricat, cel puțin conform standardelor lui Porsche.

Proiectului viitorului model denumit EA425 a fost încredințat la finalul anului 1973 inginerului Tony Lapine în timp ce pentru design a fost solicitat Harm Lagaay care a dorit să implementeze încă de la demararea proiectului: farurile retractabile, luneta spate în formă de cupolă cu rol de hayon ( o premieră absolută la acea dată) și o parte frontală impunătoare fără grilă tradițională și care au imprimat la final automobilului o faimoasă linie cuneiformă și în același timp aerodinamică (CX:0.33).

Prezentat în premieră în noiembrie 1975, Porsche 924 a fost primul model al constructorului din Stuttgart echipat cu motor frontal și în același timp răcit cu lichid și cu sistemul rafinat de transmisie transaxle, în ciuda faptului că modelul 928 din vârful gamei lansat în 1977 și având aceleași soluții tehnice, fusese proiectat mai devreme în 1971. Această schema tehnică implementată cu motor față și tracțiune spate (deși simplificată în comparație cu configurația cutiei de viteze) era destul de obișnuită la modelele concurente, dar a reprezentat o noutate absolută pentru Porsche care până atunci dezvoltase doar modele cu tracțiune și motor pe puntea spate precum și motoare având răcirea cu aer. Modelul a fost introdus pe piața din SUA ( principala piață al lui Porsche) în iulie 1976 pentru un preț de bază de 9.395 USD.

Motorul primei versiuni a modelului 924 era un ″4 în linie″ de 1.984 cmc având distribuția cu un ax cu came în chiulasă și două supape pe cilindru și alimentat cu injecție mecanică Bosch K-Jetronic. Carterul era derivat de la motorul VW EA831, care producea 95CP atât pentru Audi 100 cât și pentru Volkswagen T2. Chiulasa proiectată de Porsche și injecția mecanică Bosch K-Jetronic cresc puterea la 150CP, care a fost apoi redusă cu o schimbare structurală la 125CP din motive comerciale. Cuplul motor era de 165.7 Nm (16.9 kgm) iar distribuția se realiza prin curea dințată.

Motorul era oferit în combinație cu o cutie de viteze manuală cu 4 trepte (cod 016/8) de concepție Audi și permitea o viteză maximă de 200 km / h și un timp pentru accelerația de la 0 la 100 km / h de aproximativ 10 secunde. Suspensia era independentă, în față de tip McPherson cu brațe transversale, bară stabilizatoare și amortizoare coaxiale iar cea din spate era prevăzută cu brațe transversale oscilante, bare de torsiune, bară stabilizatoare și amortizoare telescopice. Sistemul de frânare era servoasistat fiind de tip mixt cu discuri în față și tamburi în spate iar sistemul de direcție de tipul cu cremalieră.

Habitaclul avea o configurație cu 2+2 locuri și oferea impresia de sobrietate și în același timp de dinamism mulțumită unor materiale și combinații de culori atractive. Tot aici merită amintite scaunele din față cu tetiere integrate care ofereau o bună susținere laterală. Planșa de bord realizată din material plastic și dotată cu consolă centrală avea un design tipic pentru anii ’70 și comutatoare liniare – culisante pentru sistemul de încălzire și ventilație în timp ce comenzile principale și cele secundare erau amplasate intuitiv iar instrumentarul de bord cu cele trei cadrane principale era perfect lizibil plus alte două și ceasul amplasate în consola centrală. Portbagajul avea o capacitate destul de generoasă pentru un model din această categorie fiind de 370 dmc iar accesul era facilitat de un hayon de dimensiuni generoase. Ca dotări standard erau oferite: radioul, luneta cu sistem de degivrare, oglinda retrovizoare interioară zi-noapte și antena radio iar opțional erau propuse jantele din aliaj, vopseaua metalizată, ștergătorul pentru lunetă și oglinda retrovizoare exterioară dreapta.

La primele teste rezervate presei, jurnaliștii auto au fost entuziasmați de noul model care prezenta o ușurință la condus total necunoscută modelelor Porsche anterioare, o ținută de drum sigură în majoritatea condițiilor și o manevrabilitate excelentă grație repartiției aproape egală a maselor pe cele două punți, un confort bun la rulare similar multor berline din clasa medie iar eficacitatea șasiului a evidențiat imediat o anumită lipsă de cai putere a motorului care a stârnit unele critici inclusiv din partea entuziaștilor care nu au fost pe deplin mulțumiți de performanțele motorului care erau totuși remarcabile pentru acea perioadă și pentru capacitatea motorului și în același timp superioare modelului pe care l-a înlocuit. De fapt, se știe că producătorul a limitat în mod deliberat performanțele motorului prin scăderea puterii de la 150 la 125CP pentru a nu crea o concurență cu modelul 911 2.7 de 150CP.

Din anul 1977, a fost disponibilă opțional o cutie de viteze automată cu 3 trepte iar în echipamentul de dotări opționale au fost introduse: instalația de aer condiționat, trapa detașabilă denumită targa dach și radioul stereo. Un an mai tîrziu, Porsche introduce la toate modelele din gama sa tratamentul zincat la caroserie pentru o mai bună protecție anti-corozivă cu o garanție de 6 ani.

După experiența acumulată cu modelul 911 Turbo și pentru a răspunde criticilor venite din partea numeroșilor fanii Porsche care nu erau mulțumiți de performanțele oferite de motorul modelului 924, Porsche lansează în vara anului 1978 versiunea 924 Turbo al cărui motor era dotat cu turbocompresor KKK dar fără intercooler. Rezultatul: o putere de 170CP și un cuplu de 25 kgm, care garantau performanțe ridicate: viteză maximă 225 km / h și accelerație 0-100 km / h în 7.8 secunde. În acest caz, motorul era asociat cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte iar sistemul de frânare era prevăzut cu discuri ventilate în față și discuri pline în spate. La exterior, elementele distinctive erau jantele de 15 țoli din aliaj cu design elaborat, eleronul și capota motorului cu fante de aerisire iar interiorul se evidenția prin volanul cu 3 brațe și schimbătorul de viteze îmbrăcate în piele. În lista dotărilor standard erau incluse: geamurile acționate electric, oglinda retrovizoare exterioară cu reglaj din interior, radio casetofonul și ștergătorul la lunetă.

PORSCHE – O ISTORIE DE 70 DE ANI CU MODELE COMPETITIVE

Anul 1979 aduce câteva îmbunătățiri tehnice la versiunea normală a modelului 924, cea mai importantă dintre acestea fiind introducerea unei cutii de viteze manuale cu 5 trepte ca dotare standard care asigura performanțe ușor îmbunătățite: viteză maximă 205 km / h și accelerație de la 0 la 100 km / h în 9.5 secunde. Alte îmbunătățiri tehnice au vizat barele stabilizatoare, sistemul de alimentare cu injecție, alternatorul, diferitele sisteme de răcire ale radiatorului și sistemul de aprindere. În același timp pentru versiunea normală 924 sunt introduse noi dotări opționale: tapițeria din piele (pentru piața din SUA), geamurile cu acționare electrică, radio casetofonul, eleronul și instalația de spălare a farurilor.

Opțional era posibil, prin specificarea opțiunii M471 la cumpărare, ca versiunea normală să fie dotată cu același tren de rulare cu al versiunii Turbo inclusiv frâne cu disc pe ambele punți și jante din aliaj de 6Jx15 cu pneuri 205/60 R15 iar interiorul putea fi deasemenea personalizat cu numeroase detalii de la versiunea Turbo, precum volanul sport cu 3 brațe și schimbătorul de viteze îmbrăcate în piele, tapițeria din stofă sau piele

Ediția din 1979 a Salonului Auto de la Frankfurt aduce prezentarea versiunii super sport 924 Carrera GT construită într-o serie limitată de 400 unități pentru omologarea în grupa 4 conform normelor FIA și care era dotată la exterior cu un kit aerodinamic special eleborat și cu motorul turbo de 2L al versiunii 924 Turbo care în acest caz furniza 210CP și asigura performanțe de top: viteză maximă 240 km/ h și accelerație 0-100 km/h în 6.9 secunde. Din această versiune au mai derivat ulterior versiuniile de competiție Carrera GTP, GTR și GTS.

În anul 1981, versiunea 924 Turbo a fost revizuită din punct de vedere tehnic, în special la motor acolo unde turbocompresorul KKK a fost înlocuit cu unul de același tip dar de dimensiuni mai mari, mai fiabil și care să necesite, în general, mai puțină întreținere. Aprinderea cu distribuitor este înlocuită cu un sistem electronic care, împreună cu o creștere a raportului de compresie de la 7.5: 1 la 8.5: 1 majora puterea la 177CP și cuplul motor la 25.5 kgm. Cu aceste îmbunătățiri 924 Turbo atingea o viteză maximă de 230 km / h și permitea un sprint de la 0 la 100 km/h în 7.5 secunde. Această versiune a fost comercializată până la finalul anului 1982.

Cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1981 își făcea debutul modelul 944 și care reprezenta o evoluție a modelului 924 atât din punct de vedere tehnic cât și stilistic. Modelul beneficia de unele restilizări la exterior și avea ca elemente distinctive spoilerul frontal, aripile față-spate  evazate, pragurile aerodinamice, eleronul și jantele de 15 țoli cu design specific. Motorul disponibil era un ″4 în linie″ de 2.5L(163CP) cu un ax cu came în chiulasă, alimentat cu injecție electronică Bosch L-Jetronic și care era asociat cu o cutie manuală cu 5 trepte sau opțional de una automată în 3 trepte care asigura o viteză maximă de 220 km/h și un sprint 0-100 km/h în 8.5 secunde în cazul dotării cu o cutie manuală respectiv 210 și 9.6 secunde în cazul cutiei automate. Modelul 944 beneficia de ecartamentul față-spate majorat, suspensie îmbunătățită, sistem de frânare cu discuri, cele din față fiind ventilate și direcție servoasistată opțional. În echipamentul de dotări opționale erau incluse în plus: trapa cu acționare electrică, jantele de 16 țoli din aliaj, închiderea centralizată a portierelor și radio casetofonul stereo.

În primăvara anului 1982, modelul 924 a beneficiat de retușuri la unele detalii de la exterior și interior, de îmbunătățiri de ordin tehnic (suspensie față cu noi elemente, frâne cu discuri pe puntea spate, direcție servoasistată opțional) precum și de dotări suplimentare: trapă acționată electric (opțional), oglindă retrovizoare exterioară reglabilă din interior (în standard), eleron    (în standard), volan cu 3 brațe îmbrăcat în piele (în standard) și comandă electrică pentru deschiderea portbagajului din interior (în standard).

La începutul anului 1985, modelul 944 a beneficiat de un ușor facelift ce a vizat în special interiorul (planșă de bord restilizată, volan de concepție nouă, noi materiale pentru finisare) și echipamentul de dotări opționale (regulator de viteză, oglindă retrovizoare exterioară dreapta cu reglaj electric).

MUZEUL PORSCHE

La ediția din 1985 a Salonul Auto de la Geneva sunt prezentate versiunile: 944 Turbo și 924 S. Prima era echipată cu un motor de 2.5L(220CP) supraalimentat cu turbocompresor KKK care asigura un demaraj de la 0 la 100 km/h în 6.3 secunde și o viteză maximă 245 km/h. La exterior această versiune se diferenția prin partea frontală restilizată, deflectorul aerodinamic posterior și jantele cu design elaborat. În acest caz transmisia putea fi dotată opțional cu un diferențial cu alunecare limitată 40%, sistemul de frânare putea fi echipat opțional cu dispozitiv antiblocaj ABS iar direcția era servoasistată în standard. În echipamentul de dotări standard erau incluse: scaunele cu numeroase posibilități de reglare, jantele e 16 țoli din aliaj, geamurile acționate electric, închiderea centralizată a portierelor și radio casetofonul stereo. Cea de-a doua reprezenta o versiune îmbunătățită echipată cu motor de 2.5L de la modelul 944 dar care în acest caz furniza doar 150CP și cu trenul de rulare de la versiunea 924 Turbo. Ca elemente distinctive la exterior erau jantele cu design similar celor de la 944. Performanțe: viteză maximă 215 km/h și accelerație 0-100 km/h în 8.5 secunde.

În primăvara anului 1986 debuta versiunea 944 S al cărui propulsor de 2.5L dispunea de distribuție cu două axe cu came în chiulasă și 4 supape pe cilindru și care dezvolta 190CP. Oferit în combinație cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte, propulsorul permitea o viteză maximă de 228 km/h și un sprint de la 0 la 100 km/h în 7.9 secunde. În cazul acestei versiuni direcția servoasistată, geamurile cu acționare electrică, volanul și schimbătorul de viteze îmbrăcate în piele erau dotări standard.

Cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1987 este prezentată sub formă de prototip varianta 944 Cabriolet. Aceasta beneficia de o caroserie cabrio cu două locuri dezvolată de firma americană specializată ASC (American Sunroof Company) al cărui acoperiș era acționat electric iar partea frontală era identică cu cea a versiunii 944 Turbo.

De la începutul anului 1988 puterea și cuplul motorului lui 924 S cresc la 160CP și 210Nm iar ca elemente distinctive acesta avea acum jantele cu design nou și volanul cu 4 brațe. La    1 august 1988 producția modelului 924 este stopată după un număr de 124.237 exemplare ce a inclus și cele 13.616 unități ale versiunii 924 Turbo dar și unele ediții limitate precum: Martini (3.000 uniți), Le Mans (1.030 unități) și Jubileum (1.015 unități). Tot începând cu anul 1988 dispozitivul antiblocaj ABS devine dotatre opțională pentru 944 și standard pentru 944 S și 944 Turbo.

În martie 1989 sunt lansate versiunile îmbunătățite 944 Turbo S și 944 S2. Prima beneficia de o putere majorată a motorului turbo de 2.5L la 250CP care permitea performanțe de top (viteză maximă 260 km/h și accelerație 0-100 km/h în 5.9 secunde), diferențial autoblocant, amortizoare Koni reglabile și ABS în standard. A doua era dotată cu un motor cu 4 cilindri în linie de 3L(211CP) având distribuție cu două axe cu came în chiulasă și 4 supape pe cilindru care oferea performanțe remarcabile (viteză maximă 240 km/h și accelerație 0-100 km/h în 6.8 secunde) iar partea exterioară era similară cu cea a versiunii 944 Turbo. În același timp demarează producția variantei 944 Cabriolet echipată cu motorul versiunii 944 S2 și care dispunea de o parte frontală similară cu cea a versiunilor 944 Turbo S2 și 944 S2 iar opțional de soft top cu acționare electrică. Până în anul 1991 din această variantă s-au fabricat 6.980 unități plus alte 528 de unități în serie limitată 944 Turbo Cabriolet.

La începutul anului 1991 modelul 944 beneficiază de noi îmbunătățiri de ordin stilistic și la echipamentul de dotări de siguranță (airbag pentru șofer, centuri de siguranță pretensionate).

PORSCHE 911 – UN MIT DE 5 DECENII

Cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1991 este prezentat modelul 968 ca succesor al modelului 944 comercializat în 155.613 exemplare. Dezvoltat pe o platformă îmbunătățită a modelului 944 și cu o caroserie restilizată, modelul 968 era disponibil de la debut în două variante: coupe și cabrio, ambele în configurația cu 2+2 locuri. Propulsorul aflat în dotare era un ″4 în linie″ de 3L(240 CP) având distribuție cu două axe cu came în chiulasă, 4 supape pe cilindru plus sistem variabil Variocam și alimentare cu injecție electronică. Acesta era oferit în combinație cu o cutie de viteze manuală cu 6 trepte sau opțional cu una automată Tiptronic (cu două moduri de funcționare la alegere: manual prin intermediul butoanelor de pe volan sau impulsurilor față-spate a schimbătorului de viteze sau complet automat) cu 4 trepte. Performanțe: viteză maximă 252 km/h și accelerație 0-100 km/h în 6.5 secunde (cutia manuală) respectiv 245 km/h și 7 secunde (cutia automată).

Modelul 968 dispunea de diferențial autoblocant în standard, sistem de frânare prevăzut cu discuri ventilate pe ambele punți plus ABS în standard și direcție servoasistată. În echipamentul standard erau incluse: airbag-urile frontale, scaunele cu reglaje electrice, retrovizoarele exterioare reglabile electric și jantele de 16 țoli din aliaj. Ca dotări opționale erau propuse în premieră: jantele de 17 țoli din aliaj, radio cd-ul integrat cu magazie pentru 6 cd-uri și scaunele încălzite.

Ediția din 1993 a Salonului Auto de la Geneva aduce lansarea versiunilor 968 Turbo și 968 CS (Club Sport) ambele disponibile doar în varianta coupe. Prima era realizată într-o serie limitată de 100 unități, dispunea la exterior de un kit aerodinamic special eleborat și avea în dotare un motor turbo de 3L (305CP) care asigura performanțe de top: viteză maximă 280 km/h și accelerație 0-100 km/h în 5 secunde. A doua reprezenta versiunea de bază a modelului, avea un echipament de dotări simplificat și se deosebea la exterior prin jantele și eleronul vopsite în culoarea caroseriei.

Până în august 1995 din model 968 au fost fabricate un număr de 11.241 unități din care 3.959 în varianta cabrio.

 Text: Auto Retro Passion

 Foto: Porsche; Auto Retro Passion

Comments are closed.

August 05, 2021