Ultimele articole
SAAB – 40 ANI DE MOTORIZARE TURBO (decembrie 10, 2017 10:27 pm)
FIAT 125 – ANIVERSEAZĂ 50 DE ANI (decembrie 2, 2017 10:41 pm)
MUZEUL MILLE MIGLIA (noiembrie 27, 2017 7:20 pm)
MUZEUL NICOLIS (noiembrie 10, 2017 10:43 pm)

TRADITIA FORD IN ROMANIA

1 octombrie 2015
Comments off
62 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


Pasiunea pentru autovehicule a d-lui Calin Popescu Tariceanu – presedintele senatului o datoreaza bunicului sau din partea mamei dupa cum nea marturisit cu ocazia concursului de eleganta dedicat automobilelor clasice de la Sinaia din acest an. Cunoscut ca om de afaceri in domeniul auto-moto si colectionar de automobile clasice, dl. Tariceanu este initiatorul si directorul acestui eveniment aflat la a cincea editie.

Gheorghe Athanasiade, bunicul din partea mamei a d-lui Tariceanu, a fost unul dintre pionierii importului de automobile in Romania, alaturi de prietenul sau Leon Leonida, celebrul patron al renumitei societatii Garajele Leonida. Cladirea societatii a existat in Bucuresti pana in anii ’60 si era situata pe bulevardul Magheru foarte aproape de Piata Romana.

Nascut in anul 1884 in comuna Cosereni – jud. Ialomita, Gheorghe Athanasiade a urmat cursurile liceului Gh. Sincai si scolii Comerciale din Bucuresti. Dupa finalizarea cursurilor, se angajeaza in industria auto la cea mai renumita societate de profil din Romania din acea perioada Garajele Leonida care era specializata pe importul de automobile si intretinerea acestora. Gheorghe Athanasiade a detinut functia de director de dezvoltare infiintind sucursale ale societatii Leonida la Constanta, Craiova, Barlad etc.

In anul 1916 se inroleaza voluntar in armata si este concentrat in Moldova unde se retrasese intreaga armata si guvernul roman. In timpul primului razboi mondial, Leon Leonida proprietarul societatii Garajele Leonida, moare intr-un accident de automobil pe Valea Prahovei.

Dupa finalul primului razboi mondial, Gheorghe Athanasiade revine la Constanta unde isi avea domiciliul si se hotareste sa demareze propria afacere in domeniul auto. Devine agent autorizat Ford pe Dobrogea cu sediul in Constanta pe strada Tomis nr.12 fiind totodata unul din primii agentii autorizati auto Ford din Romania Mare. In acea perioada Dobrogea cuprindea inclusiv cele patru judete ale Cadrilaterului pana la Balcic. In portofoliu se aflau marcile Ford cu autoturisme, camionete si sasiuri pentru camioane si autobuze, Lincoln – divizia de lux Ford si Fordson cu tractoare agricole. In acea perioada autoturismele si tractoarele erau livrate in cutii sub forma SKD(semi knocked down) si montate la concesionar.

In 1925 Gheorghe Athanasiade se asociaza cu Dumitru Dimitriu proprietarul hotelului Grand si isi schimba sediul societatii la parterul hotelului Grand din Constanta situat pe strada Tomis la intersectia cu strada Ferdinand, vis-a-vis de fostul hotel Continental si farmacia Miga in timp ce magazinul de prezentare si atelierul de reparatii erau situate pe strada Tomis nr.12. Aici se comercializau piese de schimb, cauciucuri Michelin si uleiuri Spidoleine. Dupa o scurta perioada, pentru magazinul de prezentare a reprezentantei este aleasa o noua locatie aflata in Piata Ovidiu.

La inceputul anilor ’30, Ghe. Athanasiade si D.Dimitriu demareaza constructia unui nou sediu modern pentru magazinul de prezentare si atelierul de reparatii pe doua nivele situat la intersectia dintre strazile Mircea cel Batran si Stefan cel Mare. Clientela din acea perioada era si ea foarte diversificata aceasta fiind formata din oameni instariti, institutii publice, firme de constructii si distributie dar si lucratori agricoli. Eu personal, stiu din marturisirile facute de bunicul meu din partea tatalui, adolescent in acea perioada si constantean la origine ca in Constanta in acea perioada piata auto era dominata de producatorul american Ford el fiind de altfel si un vizitator frecvent al acestui din urma sediu modern al reprezentantei Ford.

Odata cu izbucnirea celui de-al doilea razboi mondial, Ghe. Athanasiade isi incheie activitatea de concesionar Ford la Constanta si se muta la Ploiesti unde devine concensionar al traseului de autobuze Ploiesti – Moreni, Ploiesti – Campina etc.

Dupa finele razboiului, Ghe. Athanasiade se muta la Bucuresti iar 1972 moare la varsta de 88 de ani.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Calin Popescu Tariceanu

Comments are closed.

December 14, 2017