Ultimele articole
SAAB – 40 ANI DE MOTORIZARE TURBO (decembrie 10, 2017 10:27 pm)
FIAT 125 – ANIVERSEAZĂ 50 DE ANI (decembrie 2, 2017 10:41 pm)
MUZEUL MILLE MIGLIA (noiembrie 27, 2017 7:20 pm)
MUZEUL NICOLIS (noiembrie 10, 2017 10:43 pm)

MUZEUL NICOLIS

10 noiembrie 2017
Comments off
211 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


Muzeul Nicolis aflat în localitatea italiana Villafranca din apropierea orașului Verona și care a fost realizat după o idee al lui Luciano Nicolis este unul din cele mai moderne și mai interesante muzee tehnice din lume. Cu ocazia vizitei echipei noastre la cea de-a 33 ediție a salonului Auto e Moto dˈEpoca de la Padova  am avut placerea să efectuăm și o vizită la Muzeul Nicolis de la care vă relatăm impresiile noastre de la fața locului.

Fondatorul muzeului, Luciano Nicolis s-a născut la 19 ianuarie 1933 în localitatea San Massimo di Verona. Implicat în afacerea familiei de  reciclare a hartiei care a demarat în 1934, Luciano Nicolis dezvoltă afacerea Lamacart, firma deținand astăzi supremația în regiunea Veneto din nordul Italiei.

Pasionat de tehnică și mecanică, Luciano Nicolis achiziționează la vârsta de 18 ani un automobil Fiat 501 model 1920 pe care îl restaurează singur iar câțiva ani mai târziu după ce achiziționează și alte vehicule istorice, vine cu ideea de a fonda un muzeu propriu deschis publicului. Un prim pas este realizat în anul 1974 în localitatea Villafranca aflată în apropierea orașului Verona, într-un depozit al firmei sale unde au fost expuse exemplarele aflate deja în colecția sa, însă spațiul era unul destul de mic.

În 1992, după ce reușește să găsească o banca care să-i finanțeze proiectul, Luciano Nicolis demarează construcția muzeului. În data de 9 septembrie 2000, muzeul Nicolis a fost inaugurat, la festivitate fiind prezent avocatul Roberto Loi – președintele A.S.I. (Automotoclub Storico Italiano). După momentul inaugurarii muzeului, la conferința de presă, Luciano Nicolis a afirmat  printre alteleː ˮNoi nu suntem proprietarii tuturor acestor obiecte, noi suntem tutori pentru viitor”.

Nu este un muzeu tradițional este, mai degrabă, un spațiu spectaculos și ultra-modern a culturii și a ideilor și care are denumirea completă de „Nicolis – Museo dell’Auto, della Tecnica e della Meccanica“.

Realizat cu tehnologii inovative precum suprafața vitrată care permite controlul radiației solare, muzeul are o suprafață de aproape 10.000 mp pe 4 nivele unde sunt expuse numai puțin de 7 colecții importante: aproximativ 200 de automobile clasice, 105 motociclete, 120 de biciclete, 500 de aparate foto, 120 de instrumente muzicale, 100 de mașini de scris, o colecție rara de aproximativ 100 de volane de Formula 1, video proiectoare, aparate de radio, telescoape astronomice, publicații de specialiate, machete și sute de opere de geniu uman sunt prezentate în conformitate cu căile istorice și stilistice. Ariei expoziționale i se alăturăː un atelier pentru mentenanța și restaurarea vehiculelor istorice aflat la subsolul muzeului pe o suprafață de 2.400 mp, Centrul de Congrese, Spațiul de idei, Activități tourist Office, Arhiva istorică, Secția didactică, Biblioteca și Librăria fiind printre cele mai bine aprovizionate din lumea sporturilor cu motor și care oferă posibilitatea studierii aprofundate a istoriei automobilului și a mecanicii în general. Transportul aerian și cel maritim, sunt și ele bine reprezentate la muzeul veronez, fiind expuse trei avioane militare din perioada ’50 – ’70ː F104 G Starfighter, T33 A Shooting Star și Fiat G46. Alături de acestea sunt expuse motoare de aeronave în stea precumː Alfa Romeo 110, Continental Kaydet sau Wright R3350 23,  navale precumː Isotta Fraschini Mas Silurante, Dosef Walter sau Penta dar și Turboreactorul General Electric J33 A23.

La parterul muzeului sunt expuse unele vehicule militare din cele două războaie mondiale, și vehicule istorice deținute de diverși colecționari sau de membrii unor cluburi care sunt expuse pentru diferite tematici, în momentul vizitei noastre erau sărbătoriți cei 70 de ani de la lansarea scooter-ului Piaggio Vespa cu numeroase versiuni din diferiți ani de producție. Primul etaj adăpostește colecția de automobile, în timp ce etajul al doilea  adapostește o colecție de motoare, instrumente muzicale, aparate foto, mașini de scris, volane de Formula 1, radiouri, o sală de conferințe cu 150 de locuri, o altă sală de 20 de locuri și o terasă care are și funcția de bar. La etajul al treilea sunt expuse colecția de motociclete și biciclete, arhiva și biblioteca care oferă posibilitatea studierii aprofundate a istoriei automobilului și a mecanicii în general.

Muzeul Nicolis este unul dintre cele mai frumoase muzee private din Italia și Europa. Deschis la diverse forme de inovare și experimentare, muzeul veronez este un promotor al culturii și punctul de atracție pentru întreaga regiune Veneto. Gestionat cu criterii manageriale, este recunoscut ca un excelent exemplu de muzeu antrerpriză, adică instituții culturale neconvenționale, care promovează cunoașterea și inovația, fără a pierde din vedere obiectivele de creștere și dezvoltare. Vizitatorii relaționează permanent cu automobilul prin cinema, literatura, moda sau design.  Spre deosebire de alte muzee, în muzeul Nicolis toate exponatele sunt perfect funcționale acestea participând frecvent la raliuri de regularitate, parade și expoziții.

Muzeul prezintă pe lângă evoluția mijloacelor de transport din ultimele două secole care cuprinde sute de automobile, motociclete, biciclete și evoluția aparatelor fotografice, mașinilor de scris, aparatelor radio, instrumentelor muzicale precum și unele obiecte rare.

Nu este o coincidență faptul că Muzeul Nicolis reprezintă un „unic“ în acest fel și este indicat ca fiind emblematic pentru cultura modernă de afaceri.

Printre cele mai importante vehicule istorice expuse la muzeul veronez, merită amintiteː „Motore Pia“ echipat cu primul motor cu ardere internă  pe benzină conceput de  veronezul Enrico Bernardi și brevetat în 5 august 1882 care ulterior a dotat și primul vehicul motorizat de producție italiană în 1894, Aventure din 1882 – exemplar unic de vehicul cu pedale, un Locomobile Steam Runabout din 1900 având motor cu aburi, patru exemplare foarte rare de Bianchi Tipo C 20-30 HP model 1909, Lancia Beta 20 HP din 1909, Benz 8/20PS  Jagdwagen construit în 1914 și Zedel CI 12HP din 1913 de productie elvetiana, trei modele extrem de rare ale producătorului italian Ansaldoː PF-1VA, 4/CS și Tipo 22, un rarisim exemplar din primele automobile electrice Baker, Rach & Lang – Double Drive Couch din 1919, un Isotta Fraschini 8AS model 1929 animat de un motor cu 8 cilindri in linie de 7.4L(155CP) capabil să atingă o viteză maximă de 160 km/h, protagonist în filmul Sunset Boulevard și indrăgit de Gabriele D’Annunzio, o Lancia Astura Spider din 1937 carosată de carosierul Colli, exemplar unic în lume și construit pentru pilotul Luigi Villoresi cu care s-a cocurat la ediția din 1949 a celebrei curse Mille Miglia, un Delahaye 135M din 1939 pe care regizorul Marco Tullio Giordana l-a distribuit în filmul „Wild Blood“,  primul model de stradă Maserati – A6 1500 din 1947, un exemplar unic de Zanussi 1100 Sport din 1951, Ford-ul  Thunderbird din 1955, model iconic de necontestat al tinerilor americani din anii ’50 sau De Lorean care a devenit celebru în filmul Back to the Future al lui Robert Zemeckis.

În ceea ce privește colecția de motociclete, faimoase sunt De Dion Bouton – triciclu din 1898, Peugeot C 2HP din 1903, Fongri 5 1/2HP model 1921, Bianchi Tonale de 175 cc din 1957, acoperit cu un carenaj spectaculos și care a înregistrat două recorduri mondiale de viteză pe circuitul de la Monza în 1957, Manx Norton 500 Race din 1962  unul dintre reperele din istoria motociclismului sau Yamaha YZF 500 GP model 1996. Din colecția de biciclete, nu lipsesc prima bicicletă denumită Draisina, realizată din lemn de germanul Barone Von Drais în 1816 și care nu dispunea de pedale, Michaux din 1867 – prima bicicletă cu pedale, Terrot din 1893 – prima bicicletă de curse, ambele de producție franceză sau FN din 1899 de producție belgiană – prima bicicletă cu cardan.

După decesul lui Luciano Nicolis survenit în aprilie 2012,  managementul muzeului a fost preluat de fica lui, Silvia Nicolis și fiul său Thomas Nicolis. Muzeul Nicolis gazduieste în weekend-uri evenimente organizate de cluburile de vehicule istorice, dar și de unități de învățământ, afluența publicului fiind ridicată.  Recomandăm tuturor  pasionaților și cunoscătorilor de tehnică și cultură din România să viziteze muzeul italian al cărui bilet de intrare este cuprins între 4 și 10 euro și care este ușor accesibil cu de autobuzele extraurbane nr.157; 158 și 159 de la gara centrală Porta Nuova din Verona.

Text & Fotoː Auto Retro Passion

Comments are closed.

December 14, 2017