Ultimele articole
SAAB – 40 ANI DE MOTORIZARE TURBO (decembrie 10, 2017 10:27 pm)
FIAT 125 – ANIVERSEAZĂ 50 DE ANI (decembrie 2, 2017 10:41 pm)
MUZEUL MILLE MIGLIA (noiembrie 27, 2017 7:20 pm)
MUZEUL NICOLIS (noiembrie 10, 2017 10:43 pm)

GT-UL MASERATI GHIBLI A ÎMPLINIT 50 ANI

30 decembrie 2016
Comments off
132 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


În luna noiembrie din acest an s-au împlinit 50 de ani de la prezentarea oficială a super coupe-ului italian Maserati Ghibli și pe care majoritatea specialiștilor și ziariștilor auto îl consideră cel mai reușit Gran Turism al generației sale și totodată cel mai popular model Maserati după modele de competiții din anii ’50 ale constructorului italian cu sediul în Modena.

În 1964 conducerea constructorului italian Maserati în frunte cu directorul acestuia Omar Orsi demarează dezvoltarea unui nou model de tip GT (Grand Turism) care trebuia să înlocuiască în gamă luxosul model 5000 GT. Proiectul a fost denumit Tipo AM 115 și supervizat de inginerul șef Giulio Alfieri. Conform proiectului, viitorul model GT trebuia dezvoltat pe platforna tehnică a unui model Maserati aflat în producție, să beneficeze de o caroserie originală de tip coupe-fastback, un interior configurat după schema cu 2+2 locuri, finisări luxoase, dotări de confort de ultimă oră și un propulsor cu 8 cilindri în V care să ofere performanțe de top.

La standul carosierului italian Ghia de la Salonul Auto de la Torino din 1964 a fost expus un prototip de stil al unui model sport cu caroserie coupe al cărui design original și spectaculos a fost realizat de un tânăr designer italian foarte talentat numit Giorgetto Giugiaro și care lucrase anterior pentru un alt carosier italian celebru Bertone. Design-ul acestui prototip l-a impresionat pe Omar Orsi care l-a angajat pe tânărul Giugiaro să realizeze design-ul viitorului model Maserati de tip Grand Turism. Pornind de la acest prototip, Giorgetto Giugiaro a finalizat design-ul viitorului model Maserati în numai 3 luni.

După testarea câtorva prototipuri în diferite zone climatice și care erau realizate pe o parte mecanică îmbunătățită de la modelul Sebring dar cu un propulsor V8 derivat din cel al modelului de competiție 450S din 1956, în noiembrie 1966 la Salonul Auto de la Torino, constructorul italian Maserati a facut senzație în fața jurnaliștilor de specialitate și vizitatorilor cu lansarea modelului Ghibli. Numele Ghibli provenea de la un vânt uscat și fierbinte din sud-vestul  deșertului libian.

Maserati Ghibli era un model de tip grand turism de prestigiu care reușea să combine la cel mai înalt nivel luxul, performanțele de top și confortul, cum nu o mai făcuse până atunci alt model GT sau vreun model care purta emblema tridentului. Nu în ultimul rând, design-ul caroseriei de tip coupe-fastback cu 2+2 locuri care era unul original și avangardist, semnat de Giorgetto Giugiaro având partea frontală cu un stil ușor agresiv în formă de “nas de rechin” cu faruri escamotabile și linia de centură joasă, despre care însuși Giugiaro îl descria astfel : ”Un extraordinar compartiment de motor deosebit de lung și aproape plat, un calandru întins pe toată lățimea, un parbriz puternic înclinat, lumini de poziție de mari dimensiuni care formau un segment vertical, părțile laterale extrem de “curate” fără elemente inutile care formau o linie a caroseriei foarte dinamică, în timp ce partea posterioară era destul de înaltă din motive aerodinamice și funcționale”. Caroseria avea structura realizată din oțel și era montată pe un șasiu tubular. La interior, spre deosebire de aspectul economic al majorității coupe-urilor cu pretenții sportive, Maserati Ghibli beneficia de: finisare luxoasă, instalație de ventilație atent studiată care dispunea de guri de ventilție reglabile, volan din lemn stratificat cu reglaj pe înălțime și scaune cu spătare reglabile.

Poducția modelului a demarat la sfârșitul anului 1966, responsabil cu construcția caroseriilor fiind carosierul Ghia în timp ce primele livrări către clienți au fost onorate în martie 1967. În ciuda unui un preț destul de ridicat de 7.800.000 lire italiene (circa 20.000 dolari), încă de la lansarea oficilă au fost consemnate numeroase comenzi ferme pentru achiziția grand turismului italian. Din echipamentul standard faceau parte numeroase dotari precum: tapițeria din piele, geamurile acționate electric, jantele din magneziu, volanul reglabil, ceasul cu quartz, radio-ul, antena radio iar contra cost se puteau comanda: instalația de aer condiționat, servodirecția, jantele cromate cu spițe marca Borrani, geamurile cu tentă fumurie, tetierele sau oglinda retrovizoare extrioară. Printre cumpărători s-au înumarat: președintele Ford Motor Company – Henry Ford II, artistul Sammy Davis Junior, actorii Jean Paul Belmondo și Peter Sellers. Merită menționat că, un exemplar valoros de Maserati Ghibli Coupe model 1968 care a aparţinut iniţial artistului Sammy Davis Junior, membru al grupului lui Frank Sinatra – „The Rat Pack”, face parte acum din colecția omului de afaceri Ion Țiriac fiind expus la Țiriac Collection.

Realizat pe o platformă îmbunătățită a modelului Sebring, GT-ul Ghibli avea echipat un motor V8 de 4.7L amplasat frontal, longitudinal având distribuția cu 4 axe cu came in chiulasa și două supape pe cilindru iar alimentare cu 4 carburatoare dublu corp verticale Weber. Mulțumită unei puteri maxime de 310 CP la 6.000 rpm și unui cuplu maxim de 392 Nm atins la 4.000 rpm, Maserati Ghibli era unul dintre cele mai rapide GT-uri ale generației sale cu o viteză maximă de 270 Km/h și un sprint de la 0 la 100 Km/h realizat în doar 6.8 secunde. Transmisia se realiza pe roțile din spate și era asigurată în standard de o cutie de viteze manuală cu 5 trepte de produsă de firma ZF plus un diferențial autoblocabil iar opțional era propusă o cutie automată cu 3 trepte de producție Borg-Warner cu 3 trepte. Pentru puntea față, constructorul italian a optat pentru o schemă cu suspensie independentă tipică pentru un model cu performanțe de top respectiv cu brațe triunghiulare duble supapuse și arcuri elicoidale în timp ce pentru puntea spate a ales o soluție clasică cu axă rigidă și arcuri lamelare, ambele punți fiind dotate cu bare stabilizatoare și amortizoare hidraulice. Sistemul de franare era servoasistat și dotat cu discuri ventilate iar sistemul de direcție era de tipul cu circuit de bile, servodirecția de producție ZF era oferită opțional.

Gabaritul grand turism-ului italian Lxlxh : 4.690×1.790×1.160 m, ampatamentul de 2.550 m și masa de 1.550 kg erau în limitele clasei GT europene din acea perioadă fiind asemanator cu cel al principalilor săi concurenți: Ferrari 365 GTB4 Daytona, Iso Grifo, Aston Martin DBS și Monteverdi High Speed 375. Grand turismul-ul italian era prevăzut cu două rezervoare de combustibil având fiecare capacitatea de 50l și care puteau fi alimentate pe la flapsurile laterale amplasate pe montanții posteriori ai caroseriei.

La ediția din 1968 la Salonul Auto de la Torino este prezentată sub formă de prototip varianta de caroserie cabrio cu două locuri realizată de carosierul Ghia. Aceasta a fost denumită Ghibli Spyder, a intrat în producție un an mai târziu și a beneficiat opțional de un hard top în culoarea caroseriei.

La sfârșitul verii anului 1969 sunt realizate la exterior unele îmbunătățiri la unele detalii de ordin estetic, la interior planșa de bord, volanul, scaunele și unele detalii au fost redesenate, în același timp fiind introduse noi dotări standard precum: luneta cu dezaburizator, antena electrică și volanul cu sistem de blocare. Tot acum, instalația de aer condiționat, geamurile cu tentă fumurie și tetierele făceau parte din echipamentul de dotări standard. Această nouă versiune îmbunătățită alături de variantă de serie Ghibli Spyder au fost prezentate în premieră cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1969. În același an, Maserati Ghibli a devenit și vedetă de cinema fiind condus de actorii francezi Alain Delon și Maurice Ronet în filmul de succes Piscina.

Cu ocazia Salonului Auto de la Torino din 1970 este lansată o nouă versiune mai performantă denumită Ghibli SS. Aceasta era echipată cu un propulsor V8 de 4.9L care dezvolta 335 CP și permitea performanțe de top: viteza maximă 280 km/h și o accelerație de la 0 la 100 km/h în doar 6.4 sec. Începând cu anul 1972, versiunea Ghibli SS beneficiază de jante din aliaj cu design elaborat și blocuri optice spate de dimensiuni majorate.

În toamna anului 1973 producția modelului Ghibli este stopată, în total fiind realizate 1.274 de exemplare din care 125 de exemplare Ghibli Spyder cu caroserie cabrio.

Text: Auto Retro Passion

Foto: Maserati; ARP; Arhivă

Comments are closed.

December 14, 2017