Ultimele articole
SAAB – 40 ANI DE MOTORIZARE TURBO (decembrie 10, 2017 10:27 pm)
FIAT 125 – ANIVERSEAZĂ 50 DE ANI (decembrie 2, 2017 10:41 pm)
MUZEUL MILLE MIGLIA (noiembrie 27, 2017 7:20 pm)
MUZEUL NICOLIS (noiembrie 10, 2017 10:43 pm)

FIAT 124 SPORT SPIDER – 50 DE ANI DE LA LANSARE

17 mai 2016
Comments off
113 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


Anul acesta se implinesc 50 de ani de cand concernul italian FIAT lansa modelul 124 Sport Spider. In cei 19 ani de productie au fost fabricate 198.020 de exemplare in cinci serii. Aproximativ 80% dintre acestea au fost comercializate in Statele Unite, fiind unul din cele mai longevive si de succes modele cu caroserie cabrio. Principalele atuuri ale modelului italian erau design-ul original, performantele excelente si pretul atractiv.

Dupa succesul comercial inregistrat cu modelul familial de clasa medie Fiat 124 lansat in aprilie 1966 in varianta de caroserie berlina in 3 volume cu 4 usi si 5 locuri, care obtinea titlul de ”Automobilul Anului 1967”, conducerea de atunci a constructorului italian FIAT, a luat hotararea lansarii unor noi variante de caroserie: break, coupe si cabriolet. In cazul variantei cabriolet, la soliciarea conducerii FIAT, majoritatea carosierilor italieni din acea perioada au propus proiecte, primul dintre acestia fiind carosierul milanez Touring cu prototipul codificat C4. In final, a fost ales proiectul propus de carosierul Pininfarina, design-ul acestuia fiind semnat de Tom Tjaarda.

Modelul pentru productia de serie a fost prezentat in noiembrie 1966 cu ocazia Salonului Auto de la Torino si a fost denumit Sport Spider. Inca de la prezentarea oficiala, noul Fiat 124 Sport Spider a fost apreciat de presa si public datorita design-ul elegant, acesta fiind inspirat din cel al prototipului Chevrolet Corvette Rondine realizat de Pininfarina in 1963, interiorul atent finisat configurat cu 2+2 locuri si pretul atractiv.

Productia modelului Fiat 124 Sport Spider a demarat la sfarsitul anului 1966 si a fost incredintata carosierului Pininfarina la fabrica San Giorgio Canavese de langa Torino in timp ce finisarile finale, montarea unor componente si testele de calitate si control erau realizate la fabrica Fiat de la Lingotto – Torino. Realizat pe o parte mecanica imprumutata de la berlina 124, usor imbunatatita, Sport Spider dispunea de un ampatament usor redus si un motor cu 4 cilindri in linie avand capacitatea de 1438 cmc, distributia cu doua axe cu came in chiulasa, doua supape pe cilindru, cureaua de distributie dintata si blocul motor din aluminiu – solutii tehnice avansate pentru acea perioada iar alimentarea cu un carburator dublu corp inversat Weber. Puterea maxima dezvoltata era de 90CP si permitea performante sportive pentru acea perioada: viteza maxima 170 km/h si acceleratie 0-100 km/h in 11 secunde. Transmisia se realiza pe rotile din spate si era asociata cu o cutie de viteze manuala in 5 trepte. Suspensia fata era independenta prevazuta cu brate trapezoidale, arcuri elicoidale si amortizoare hidraulice iar suspensia spate prevazuta cu axa rigida, brate longitudinale, bara transversala, arcuri elicoidale si amortizoare hidraulice. Sistemul de franare era servoasistat si prevazut cu discuri. Directia era de tipul cu surub si rola. Dimensiunile caroseriei erau: Lxlxh: 3.970 x 1.610 x 1.250 m, ampatament 2.280 m iar greutatea 920 kg.

De la primele drive-teste pentru presa, jurnalistii auto au remarcat la Fiat-ul 124 Sport Spider: performantele sportive(masuratori publicatia Quattroruote aprilie 1967: viteza maxima 173 km/h, acc. 0-1000m cu plecare de pe loc in 31.1 sec.), manevrabilitatea excelenta, tinuta de drum sigura, unele solutii tehnice avansate si nu in ultimul rand raportul pret-performante-calitate atractiv. Datorita calitatilor sale, inca de la debutul comercializarii, Fiat-ul 124 Sport Spider s-a bucurat de succes comercial mai ales in Statele Unite ale Americii unde a fost comercializat incepand cu anul 1968.

In 1969 este lansata o noua serie a modelului 124 Sport Spider cunoscuta sub codificarea BS si care inlocuia prima serie codificata AS. Noua serie beneficia de o noua motorizare cu 4 cilindri cu cilindreea de 1608 cmc alimentat cu doua carburatoare dublu corp Weber si care furniza 110CP permitand o viteza maxima de 180 km/h si acc. 0-100 km/h in 9.8 sec. La exterior, seria BS se deosebea prin partea frontala avand grila radiatorului si capota compartimentului motor cu un nou design. In acelasi timp au fost introduse noi dotari in standard precum: stergatoare de parbriz cu temporizator, reglare din interior a farurilor, iluminare reglabila a tabloului de bord, lampi de marsarier, pneuri radiale iar printre optionale: radioul, jantele din aliaj sau oglinda retrovizoare exterioara. In acelasi an, modelul isi face debutul in competitiile sportive precum campionatul italian de raliuri si in unele etape la clasa sa ale campionatului mondial de raliuri. Cele mai importante rezultate fiind o victorie la Monte Carlo si o victorie in Raliul Elpa, ambele la clasa sa si castigarea campionatului italian de raliuri.

In 1972, modelul decapotabil italian isi face debutul in campionatul mondial de raliuri repurtand numeroase victorii dintre care cele mai importante au fost in raliurile Costa Brava, Semperit, Acropole, Alpilor Austrieci, Poloniei si de la Essen. Variantele de competitie erau dezvoltate de firma Abarth. Dupa succesele din raliuri, Fiat lanseaza in acelasi an in noiembrie, varianta sportiva 124 Abarth Rally si care era destinata omologarii in Grupa 4 fiind construit in 500 de exemplare. Multumita unor modificari, motorul de 1.8L al acestei versiuni reusea sa dezvolte pana la 180CP. Dintre modificarile cele mai importante aduse fata de varianta standard cu care Fiat castigase campionatul european de raliuri in 1972 cu pilotii Rafaelle Pinto si Hakan Lindberg, se inumarau: suspensia spate independenta, panourile realizate din materiale usoare pentru componentele exterioare ale caroseriei si hard top-ul.

Modelul italian s-a clasat in clasamentul constructorilor pe locul doi in in patru stagiuni consecutive (1972-1975) ale campionatului mondial de raliuri si pe primul loc in doua stagiuni (1972 si 1975) ale campionatului european de raliuri.

In august 1972 are loc lansarea celei de-a treia serie a modelului, codificata CS1. Pentru seria CS1 sunt disponibile doua noi motorizari de 1592 si 1756 cmc alimentate cu un carburator dublu corp Weber. Noile motorizari dezvoltau 110 si respectiv 118CP, permitand o viteza maxima de 180 – 185 km/h. La interior, seria CS1 beneficia de un nou tip de tapiterie pentru scaune, cele din fata fiind acum dotate cu tetiere.

Incepand cu anul 1975, productia modelului 124 Sport Spider a fost aproape exclusiv destinata pietei din Statele Unite ale Americii. In acelasi timp, modelul italian a beneficiat de unele retusuri atat la exterior cat si la interior si au fost introduse noi dotari.

In iulie 1978 este lansata seria CS2 care era echipata cu un nou propulsor cu 4 cilindri de 1995 cmc alimentat cu un carburator dublu corp Weber si care dezvolta 87CP in versiunea pentru piata din SUA si respectiv 120CP pentru restul pietelor. Viteza maxima era cuprinsa intre 175 si 190 km/h.

In mai 1979 are loc prezentarea seriei CS0 al carui motor de 1995 cmc era alimentat cu injectie mecanica Bosch L-Jetronic si dezvolta 105CP permitand o viteza maxima de 180 km/h. Seria CS0 a beneficiat de un nou spoiler frontal si de o parte posterioara usor redesenata si dotata cu noi grupuri optice. Tot acum a fost propusa optional o cutie de viteze automata in 3 trepte de productie General Motors. Printre dotarile oferite optional se inumarau: geamurile actionate electric, radio-casetofonul sau vopseaua metalizata.

In aprilie 1981 este lansata o serie limitata 124 Sport Spider Turbo comercializata exclusiv pe piata din SUA in 1.200 de unitati. Motorul de 2L supaalimentat cu turbocompresor dezvolta in acest caz 122CP si permitea o viteza maxima de 195 km/h in timp ce acceleratia de la 0 la 100 km/h era posibila in circa 9 sec.

Din martie 1982 intreaga productie a modelului este transferata firmei Pininfarina, modelul devenind Pininfarina Spider Europa pentru piata europeana si Pininfarina Spider Azzura pentru piata americana, ambele fiind cunoscute si ca seria DS. Seria DS a beneficiat de mici retusuri la exterior iar la interior de o noua plansa de bord si scaune cu o noua configuratie. In acelasi timp au fost introduse dotari suplimentare in standard precum: jante sport din aliaj, oglinzi retrovizoare exterioare reglabile din interior si antena radio electrica.

La inceputul anului 1985 este lansata versiunea Volumex(VX) fabricata in serie limitata de 500 de exemplare pana la incetarea productiei modelului pe 13 iulie 1985. Motorul versiunii Volumex de 2L era supraalimentat cu compresor Roots si dezvolta 135CP, permitand o viteza maxima de 195 km/h si o acceleratie 0-100 km/h in 8.7 sec. La exterior versiunea Volumex se deosebea prin jantele sport din aliaj cu design specific avand insigna Abarth si montate pneuri de dimensiuni majorate, spoiler-ul frontal cu un nou design, elementele aerodinamice de la pasajele rotilor si proiectoarele suplimentare.

In cei 19 ani de productie au fost fabricate 198.020 de exemplare(toate versiunile) din modelul Sport Spider. Aproximativ 80% dintre acestea au fost comercializate in Statele Unite, fiind unul din cele mai longevive si de succes modele cu caroserie cabrio.

Cu ocazia aniversarii in 2016 a 50 de ani de la lansarea modelului 124 Sport Spider, concernul italian FIAT a prezentat la Salonul Auto de la Los Angeles din 2015, o noua generatie a modelului legendar 124 Sport Spider. Noul Fiat 124 Sport Spider a fost dezvoltat în colaborare cu constructorul japonez Mazda in timp ce design-ul a fost realizat de Centro Stile Torino, împrumutând şi reinterpretând detalii ale originalului Spider din 1966, precum grila hexagonală superioară, cupolele „Power Dome” de pe capota motorului si blocurile spate orizontale şi ascuţite.

Pe lângă detaliile legate de design noul Fiat vine şi cu o serie de tehnologii de siguranţă şi asistenţă, precum faruri adaptive şi cameră video marşarier, dar şi cu un pachet de infotainment consistent, cu touchscreen de 7 inchi, conectivitate Bluetooth, sistem Keyless Enter’n Go şi sistem audio premium.

In Europa, Noul 124 Spider va fi oferit cu motorizarea MultiAir Turbo de 1.4L(140CP), cuplat la o transmisie manuală în şase trepte. Această motorizare va propulsa pentru prima dată un autoturism cu tracţiune spate din gama Fiat. Fiat 124 Spider foloseşte o suspensie frontală cu braţe triunghiulare duble şi una multilink pe spate.

Fiat 124 Spider va fi comercializat în Europa în vara anului 2016 şi va fi disponibil în două versiuni de echipare: 124 Spider şi Lusso.

Text: Auto Retro Passion

Foto: FIAT; arhiva

Comments are closed.

December 14, 2017