Ultimele articole
SAAB – 40 ANI DE MOTORIZARE TURBO (decembrie 10, 2017 10:27 pm)
FIAT 125 – ANIVERSEAZĂ 50 DE ANI (decembrie 2, 2017 10:41 pm)
MUZEUL MILLE MIGLIA (noiembrie 27, 2017 7:20 pm)
MUZEUL NICOLIS (noiembrie 10, 2017 10:43 pm)

DELOREAN DMC-12 DIN FILMUL ”ÎNAPOI IN VIITOR” REVINE

6 februarie 2016
Comments off
600 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


DeLorean Motor Company din Humble(Texas), o firma avand același nume cu cea a companiei fondata de John Zachary DeLorean în 1973 și care a produs modelul sport DMC-12 intre anii 1980-1982, a anuntat de curand relansarea acestui model. Pe lângă drepturile de folosire a numelui, firma britanicului Stephen Wynne infiintata in 1995 si care are are cinci birouri în SUA, a primit inclusiv acordul de a produce piese de schimb și a recondiționa automobilele marcii respective deja existente.

Filmul „Back to the Future” – Inapoi in Viitor din 1985, al lui Robert Zemeckis cu Michael J. Fox si Christopher Lloyd a fost de departe, cel mai bun promotor pentru modelul DeLorean DMC-12, modelul american folosit de scenariștii peliculei pentru a crea o mașină a timpului.

Inca din 2008, firma lui Stephen Wynne are in proiect relansarea celebrului model dar datorita legislatiei severe din SUA și pretențiilor materiale exagerate pentru dreptul de folosinta a numelui venite din partea vaduvei Sally DeLorean, proiectul a fost intarziat.

O lege adoptată în Statele Unite în 2015, conturează un nou viitor pentru micii constructori auto, axaţi pe automobilele clasice. Conform acesteia, DeLorean Motor Company are voie să producă anual maximum 325 de replici ale legendarului model, care are peste 25 de ani vechime.

Deja activ din 2008 în restaurarea, vânzarea de piese de schimb și exemplare second-hand ale legendarului coupe proiectat de Giorgetto Giugiaro, Stephen Wynne directorul companiei, va finaliza in curand contractele cu furnizorii componetelor pentru acest model inclusiv pentru noul propulsor V6 mai puternic decat varianta originala si care să respecte normele de poluare şi să imprime modelului o notă sportiva cu o putere de circa 300CP. De asemenea, la interior, in locul radiocasetofonului va fi instalat un sistem multimedia.

Vice-Președintele firmei, James Espey a spus că, din martie 2017 va începe productia a 300 de exemplare ale unei versiuni tip replica, identica în cele mai mici detalii cu originalul coupe creat de John DeLorean. Acesta va fi echipat cu piese originale și ar trebui să aibă un preț cuprins între 80 și 100.000 $.

John DeLorean este de origine română. Tatăl său a fost un imigrant român pe nume Zaharia Deloreanu. Originar din comuna Şugag, judeţul Alba, Zaharia a emigrat în Statele Unite la vârsta de 20 de ani. Stabilit în Detroit(Michigan), Zaharia Deloreanu lucra la uzina Ford din Highland Park.

Născut pe 6 ianuarie 1925 în Detroit, John DeLorean a studiat la o şcoală tehnică, pentru ca apoi să fie acceptat la Lawrence Institute of Technology, o universitate din Detroit specializată în pregătirea inginerilor auto. Al doilea Război Mondial avea să-i întrerupă studiile, iar în 1943 era recrutat şi avea să servească trei ani în Armata Americană. Întors acasă după război, îşi finalizeaza studiile şi se angajeaza la Chrysler. Dupa o perioada se transfera la Packard iar din 1956 se angajeaza la Pontiac. Avea să se facă repede remarcat datorită inovaţiilor sale precum ştergătoarele de parbriz ascunse sau spoilerul Endura. Însă cea mai mare contribuţie a fost modelul GTO, un automobil care a triplat vânzările Pontiac. Pe lângă GTO, DeLorean a contribiut si la dezvoltarea modelelor Pontiac Firebird şi Grand Prix. Aceste modele de succes i-au adus lui DeLorean promovarea la conducerea mărcii Chevrolet, în 1969. In 1972 devine vice presedite la Chevrolet(cel mai tanar din istorie) iar un an mai tarziu paraseste firma si infiinteaza propria sa firma DeLorean Motor Company, demarand proiectul aunui automobil sport “etic” asa cum il numea el. Viitorul model trebuia sa aiba un look sportiv avangardist, sa ofere siguranta ridicata şi performante sportive dar si un consum de carburant decent. Un prim prototip a fost finalizat in octombrie 1976 si a purtat denumirea de DeLorean Safety Vehicle (DSV). Caroseria a fost proiectata de studioului de design Italdesign, condus de Giorgetto Giugiaro. O trăsătură aparte a caroseriei cu portiere tip “fluture” era faptul că nu era vopsită. Oţelul inoxidabil folosit pentru elementele caroseriei era lăsat la vedere, fără a fi vopsit. Pentru propulsie, DeLorean a utilizat un motor V6 PRV amplasat in spate longitudinal, dezvoltat de către Peugeot, Renault şi Volvo. Acesta avea capacitatea de 2.8L, dezvolta 140CP avea distributia cu un ax cu came in chiulasa si doua supape pe cilindru iar alimentarea cu injectie mecanica Bosch K-Jetronic. Transmisia se realiza pe rotile din spate si era asigurata in standard de o cutie de viteze manuala cu 5 trepte sau optional de una automata in 3 trepte. Sasiul era de tip auxiliar fata – spate si a fost dezvoltat cu contributia constructorului britanic Lotus, o parte dintre elemente sale erau identince cu ale modelului Lotus Esprit. Suspensia era independenta pe ambele punti fiind prevazuta cu arcuri elicoidale, bare stabilizatoare si amortizoare hidraulice, in fata era de tipul cu brate triungiulare transversale si brate transversale inferioare iar in spate cu brate triunghiulare transversale duble si bare de tractiune. Sistemul de franare era servoasistat si dotat cu discuri iar directia cu cremaliera, servoasistata optional. Dimensiuni : L x l x h 4.216 x 1.857 x 1.140 m, masa 1230 kg. Performante : viteza maxima 201 km/h, acceleratie 0-100 km/h in 8.8 – 10.5 secunde.

Producţia a demarat la o fabrica din Dunmury la sud-vest de Belfast în Irlanda de Nord. Motivul pentru care John DeLorean a ales să construiasca modelul sport în Irlanda de Nord a fost faptul că guvernul britanic oferea sume importante celor care deschideau afaceri aici şi ofereau locuri de muncă. Pentru ca a construit o fabrica noua şi a angajat 2.000 de oameni, John DeLorean a primit de la statul britanic subventii de peste 100 milioane lire sterline.

Exemplarul pentru productia de serie a fost finalizat la inceputul anului 1980 si denumit DMC-12 iar primele exemplare ieşeau pe poarta fabricii în decembrie 1980. De la debut, modelul a surprins prin design-ul caroseriei futurist atat la exterior cat si la interior, solutiile tehnice avansate aplicate precum: structura caroseriei realizata din fibra de sticla, suspensia spate de tip multi-link sau portierele de tip fluture, precum si numeroasele dotari de confort oferite standard: instalatie de aer conditionat cu numeroase posibilitati de reglare, tapiterie din piele, geamuri si oglinzi retrovizoare acionate electric, volan reglabil pe doua directii, radio-casetofon cu instalatie stereo, geamuri cu tenta fumurie, jante din aliaj dar si performantele considerate sportive pentru acea perioada. Datorita pretului de baza destul de ridicat 25.000 $, mai mare faţă de cel al unui Corvette sau Porsche 924 Turbo, doar 3.000 de exemplare şi-au găsit proprietari în primul an de producţie, cu toate ca DeLorean spera să vândă 12.000 de exemplare pe an.

Criza economică de la inceputul anilor ’80 care a afectat Statele Unite ale Americii, datoriile acumulate de firma lui John DeLorean care au insumat circa 175 milioane $ si succesul comercial scazut au stopat dezvoltarea modelului sport. Productia modelului sport DeLorean a fost stopata in decembrie 1982, fiind fabricate circa 9.200 de exemplare.

După eșecul cu DMC, John DeLorean a fost acuzat de trafic de cocaina in octombrie 1982, dar dupa doi ani a fost achitat. Firma sa a fost lichidata in septembrie 1999. Proprietatea sa în New Jersey a fost achiziționat de către catre cunoscutul om de afaceri Donald Trump, care a făcut un teren de golf. În anii următori a demarat mai multe proiecte, inclusiv pentru relansarea companiei și productia unui nou model sport. John A decedat pe 19 martie 2005 în urma unui atac cerebral. Astazi se estimeaza sunt în circulație în jur de 6500 exemplare DeLorean.

Text: Auto Retro Passion

Foto: DeLorean; Arhiva.

Comments are closed.

December 14, 2017