Ultimele articole
SAAB – 40 ANI DE MOTORIZARE TURBO (decembrie 10, 2017 10:27 pm)
FIAT 125 – ANIVERSEAZĂ 50 DE ANI (decembrie 2, 2017 10:41 pm)
MUZEUL MILLE MIGLIA (noiembrie 27, 2017 7:20 pm)
MUZEUL NICOLIS (noiembrie 10, 2017 10:43 pm)

CITROEN TRACTION AVANT ANIVERSEAZA 80 DE ANI

20 mai 2014
Comments off
318 Vizualizari

Previous Image
Next Image

info heading

info content


Pe data de 18 aprilie 1934, producatorul auto francez Citroen a aniversat opt decenii de la lansarea revolutionarului model Traction Avant, primul automobil de mare serie cu transmisie pe rotile din fata si caroserie monococa realizata din otel.

Conceput de inginerul Andre Lefebvre in doar 15 luni, noul model Traction Avantinlocuia in gama modelul Rosalie si marca inceputul unei noi ere in industria auto beneficiind de solutii tehnice avansate pentru acea perioada, unele dintre ele aplicate in premiera pe un automobil de serie: transmisie pe rotile din fata, caroserie monococa(dintr-o singura bucata) realizata din otel, suspensie fata cu roti independente prevazuta cu bare de torsiune, cutie de viteze cu trepte sincronizate, sistem de franare cu comanda hidraulica, motor montat pe suporti de cauciuc, garda la sol cu inaltime redusa si nu in ultimul rand caroseria atent studiata din punct de vedere aerodinamic, aceasta din urma fiind desenata de designerul si scluptorul Flaminio Bertoni autor si a modelelor de succes 2CV, DS si Ami 6 ale constructorului francez. Productia noului model a demarat in data de 3 martie 1934 la fabrica Quai de Javel de langa Paris in timp ce lansarea oficiala a avut loc in data de 18 aprilie 1934.

Inca de la lansare, Citroen-ul Traction Avant a fost apreciat pentru tinuta de drum sigura, spatiul interior foarte generos, confortul suspensiei si design-ul elegant. Ca in cazul oricarei noutati absolute, succesul comercial al Citroen-ului Traction Avant a venit mai tarziu, din nefericire pentru Andre Citroen dupa ce compania fusese preluata de producatorul francez de pneuri Michelin in decembrie 1934 ca urmare a datoriilor acumulate de firma Citroen cauzate in prinul rand de criza economica traversata de intreaga Europa in acea perioada dar si de proiectele costisitoare ale modelelor.

De la debut au fost disponibile 5 variante de caroserie: berlina, comercial, familial(8 locuri), coupe si roadster, ultimele doua fiind stilizate de Jean Daninos.

In functie de motorizare si nivelul de echipare au fost propuse doua versiuni: 7CV si 11CV, prima era echipata cu motorizari cu 4 cilindri in linie de 1.3; 1.5 si 1.6 care dezvoltau intre 32 si 36CP iar cea dea doua cu 4 cilindri in linie de 1.9L care dezvolta 46CP. Pentru facilitatea procesului de productie-asamblare si operatiunilor de metenanta motorul, cutia de viteze, radiatorul si suspensia fata au fost montate pe un cadru detasabil.

Transmisia se realiza pe rotile din fata si era asigurata de o cutie de viteze manuala in 3 trepte avand a doua si a treia treapta sincronizate. Suspensia fata era de tipul cu roti independente prevazuta cu brate transversale tip A si bare de torsiune iar cea din spate cu axa rigida, bara Panhard, brate longitudinale si bare de torsiune. Sistemul de franare era prevazut cu tamburi iar directia cu surub si rola, mai tarziu a fost inlocuita cu una de tip cremaliera. Dimensiunile si gabaritul variau in functie de varianta de caroserie: lungime 4.450-4.960m, latime 1.620- 1.790m, inaltime 1.520-1.580m, greutate 1025-1170kg.

In 1935 este lansata versiunea 11Legere iar doi ani mai tarziu versiunile 11B si BL dotate cu motorul de 1.9L care in acest caz dezvolta 56CP.

In 1938sunt lansate versiunile 15 Six G si 22CV. Prima era echipata cu o motorizare cu 6 cilindri de 2.9L care dezvolta 77CP iar a doua mai luxoasa cu un propulsor V8 de 3.8L de origine Ford care furniza 100CP si permitea o viteza maxima de 140 km/h. Versiunea 22CV se deosebea prin partea frontala cu design specific si dotari suplimentare. Datorita pretului ridicat, 22CV a fost comercializata in doar 20 exemplare.

In 1939 sunt realizate unele imbunatatiri ce au vizat in special partea mecanica.

In iunie 1942 productia modelului este stopata datorita declansarii celui de al doilea razboi mondial. Citroen-ul Traction Avant a fost automobilul favorit rezistentei franceze in timpul celui de al doilea razboi mondial datorita agilitatii si tinutei de drum excelente.

In iunie 1945 este reluata productia modelului in versiunea 11Legere iar in februarie 1946 versiunea 15 Six G.

In martie 1947 este reintrodusa versiunea 11Normale iar versiunea 15 Six G devine 15 Six D. Un an mai tarziu este reintrodusa varianta Familiale.

In 1952 sunt realizate unele retusiuri la exterior si interior, portbagajul fiind usor majorat. Aceasta noua varianta a fost prezentata la editia din acel an al Salonului Auto de la Paris.

In aprilie 1954 Citroen introduce in premiera mondiala suspensia hidropneumatica pe modelul Traction Avant, versiunea fiind denumita15 Six H. Acest nou tip de suspensie era montat pe puntea spate si asigura un confort de inalt nivel precum si o tinuta de drum mai sigura. Datorita acestor calitati Citroen-ul Traction Avant a fost botezat „Regina strazilor”.

Pe data 18 iulie 1957 dupa o cariera de 23 de ani este fabricat ultimul exemplar Citroen Traction Avant, acesta fiind inlocuit in gama de avangardistul model DS. Intre anii 1934-1957 au fost fabricate 700.961 de exemplare in Franta la care se adauga 58.150 de exemplare produse la Forest – Belgia si Slough – Marea Britanie.

Text: Auto Retro Passion
Foto: Citroen; arhiva

 

Comments are closed.

December 14, 2017